جام جهانی فوتبال فرصتی اقتصادی و فرهنگی برای ایران/ضرب‌الاجل دو ماهه به مالکان مسکن مهر برای دریافت دفترچه اقساط

برگزاری جلسات متعدد اتاق بازرگانی مشترک ایران- قطر از سه سال گذشته تاکنون، جام جهانی فوتبال فرصتی اقتصادی و فرهنگی برای ایران، ضرب‌الاجل دو ماهه به مالکان مسکن مهر برای دریافت دفترچه اقساط برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۱۷ فروردین شبستان به شرح زیر است:

برگزاری جلسات متعدد اتاق بازرگانی مشترک ایران- قطر از سه سال گذشته تاکنون

علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در برنامه میز اقتصاد که به موضوع فرصت های اقتصادی کشورمان در ایام برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر اختصاص داشت، گفت: سه سال پیش ستادی به نام ستاد جام جهانی در وزارت خانه تشکیل شد و جلساتی را ما حضور داشتیم اما الان در حال حاضر من در جریان هیچ کدام از جلسات ستادها به عنوان نماینده خصوصی کشور نیستم.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد اتاق بازرگانی مشترک ایران- قطر از سه سال گذشته گفت: تفاهم نامه هایی را با جزایر کیش و قشم در خصوص موضوع جام جهانی فوتبال داشتیم ضمن این که من یک ماه و نیم آقای سعید محمد را دعوت کردم تا در اتاق بازرگانی ایران در خصوص همین موضوع جام جهانی با وی صحبت کنیم و اعلام آمادگی کردیم که بخش خصوصی به عنوان مجری هم توانش را و هم ظرفیتش را دارد و هم علاقه مند به ورود به این عرصه است.

 

جام جهانی فوتبال فرصتی اقتصادی و فرهنگی برای ایران است

مهدی حسین زاده یزدی، معاون فرهنگی، اجتماعی گردشگری دبیرخانه مناطق آزاد اقتصادی کشور در برنامه میز اقتصاد که به موضوع فرصت های اقتصادی کشورمان در ایام برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر اختصاص داشت با بیان اینکه این رویداد بزرگ برای کشور ما یک فرصت است که هم این فرصت را در زمینه اقتصادی باید جستجو کرد و هم در زمینه فرهنگی، گفت: در زمینه فرهنگی مهمترین کاری که می توانیم انجام دهیم و باید به آن توجه کنیم شناساندن ایران و ایرانی آنگونه که هستند به دنیاست، یعنی این فرصت یک زمینه ای را برای ما فراهم می کند تا بتوانیم ایرانی را معرفی کنیم.

 

وی با بیان اینکه این فرصت در زمینه اقتصاد هم برای ما تاثیرگذار خواهد بود اما در زمینه اقتصادی که موضوع بحث است متاسفانه یک دهه است که قطر به عنوان میزبان جام جهانی شناخته و معرفی شده است منتهی عزمی در دولتمردان سابق برای توجه خاص و ویژه به این رویداد بزرگ و پرمخاطب، دیده نشد، گفت: ما زیرساخت هایی را نمی بینیم که فراهم شده باشد اما در این 6 ماه که این تیم روی کار آمده یکی از مهمترین مباحثی را که در دستورکار قرار دادیم بحث جام جهانی است و ورود شخص حجت الاسلام رئیسی به این موضوع و دیدار و سفرش به قطر یک رویداد بزرگی بود و توان مضاعفی را برای کسانی که مسئول هستند بوجود آورد.

 

حسین زاده درباره امکانات جزیره کیش برای اجرای جام جهانی گفت: اینکه تیم ها بیایند در کیش اردو بگذارند ممکن نیست و در جلسه روز گذشته نماینده فدراسیون فوتبال هم اعلام کرد که برنامه ریزی فیفا به شکلی است که تیم ها نمی توانند در جای دیگری باشند و ظاهرا همه 32 کمپ در قطر وجود دارد. ما آماده هستیم دو زمین فوتبال در کیش داریم که آنها را تجهیز و بازسازی و آماده کردیم و سه زمین جدید را هم در حال احداث هستیم که یکی از آنها هیبریدی است و دو شیفت در آن کار می کنند که شهریور ماه این زمین افتتاح شود و اگر این زمین هیبریدی یا ترکیبی آماده شود که مطمئن هستیم تا شهریور آماده می شود، اولین زمین هیبریدی است که با استانداردهای فیفا در ایران آماده شده و از این حیث مشکلی نداریم.

 

مقدمات برنامه همکاری و استفاده از ظرفیت های جام جهانی فوتبال آماده شد

علی اکبر فرحناکیان، مشاور وزیر نیرو و دبیر ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و قطر در برنامه میز اقتصاد که به موضوع فرصت های اقتصادی کشورمان در ایام برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر اختصاص داشت، گفت: از چند ماه قبل بر اساس مذاکراتی که بین روسای کمیسیون های مشترک اقتصادی دو کشور و همچنین روسای دو کشور (رئیس جمهور ایران و امیر قطر) انجام شد مقدمات برنامه همکاری و استفاده از ظرفیت های جام جهانی فوتبال آماده شد.

 

وی افزود: در تعامل بین دستگاهی موفق، بیش از 15 دستگاه دولتی و بخش خصوصی طرح ها و پیشنهادهای خودشان را ارایه دادند که این موارد جمع بندی شده است و وظایف این دستگاه ها تحت قالب یک برنامه که مشخص می کند هر دستگاهی چه فعالیتی و در چه قالب زمانی باید انجام بدهد تقریبا نهایی شده است و همین دیروز جلسه مربوط با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد که در ان این برنامه نهایی شد اما اصلاحات جزئی دارد که ظرف چند روز آینده توسط معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ خواهد شد.
 

مشاور وزیر نیرو در خصوص چرایی مسئولیت وزارت نیرو در این موضوع گفت: وزارت نیرو به واسطه اینکه رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و قطر است از سالیان گذشته درگیر این کار شده اما ساختار مربوط با ابلاغ ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهور یعنی آقای مخبر درگیر و مسئول این کار است و در حوزه معاون اول رئیس جمهوری تقسیم وظایفی بین وزارت نیرو که ریاست کمیسیون را دارد و حوزه معاون اول رئیس جمهور شده و کارها با هماهنگی یکدیگر انجام می شود.

 

ضرب‌الاجل دو ماهه به مالکان مسکن مهر برای دریافت دفترچه اقساط

محمود شایان، در خصوص بند ۴ تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر ضرب‌الاجل دو ماهه به مالکان مسکن مهر برای تبدیل قرارداد تسهیلات بانک مسکن به قرارداد اقساطی مسکن توضیحاتی ارائه کرد.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: نزدیک به ۲۴۳ هزار نفر از مشتریان بانک مسکن هنوز مسکن مهرشان را قسط‌بندی نکرده‌اند، البته حدود ۱۶۲ هزار واحد از این تعداد هنوز واحدهایشان تکمیل و تحویل نشده که مشمول این بند قانونی نیستند.

شایان ادامه داد: حدود ۸۱ هزار نفر از مجموع ۲۴۳ هزار نفر، واحدهای مسکونی مهر را تحویل گرفتند که بنا به دلایل مختلفی از جمله فروش واحد و دیگر موارد هنوز موفق به دریافت دفترچه قسط نشدند.

وی گفت: این افراد موظف هستند تا خردادماه امسال نسبت به دریافت دفترچه قسط اقدام کنند. در غیر این صورت و بعد از خرداد نرخ سود تسهیلات برای این افراد ۱۸ درصد محاسبه می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: منابع حاصل از دریافت تسهیلات مسکن مهر به صندوق ملی مسکن برمی‌گردد و برای تکمیل و تولید واحدهایی که دولت در برنامه دارد هزینه خواهد شد.

گفتنی است در خصوص مسکن مهر در بند ۴ تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است: مالکین واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی هستند موظفند تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه کنند. بانک مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (۱۸ درصد) اقدام کند.

 

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۹۴۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (چهارشنبه ۱۷ فروردین) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۹۴۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۲۳.۸۰ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۶,۹۷۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۶,۹۷۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۳,۴۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۱,۸۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه ۱۷ فروردین) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۵,۲۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۳,۰۱۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۶۵,۱۷۰ ریال رسید.

 

 

کد خبر 1163107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha