اقتصاد و تولید دانش بنیان، رمز موفقیت و رفع مشکلات اقتصادی کشور است/ اقتصاد باید اعتقاد محور و اخلاق محور باشد

حجت الاسلام صدر گفت: اقتصاد و تولید دانش بنیان، رمز موفقیت و رفع مشکلات اقتصادی کشور است و باید در این عرصه از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین صدر در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص ضرورت تبیین شعار سال مبنی بر «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اظهار داشت: یکی از وظایف مهم رسانه ها و صاحبان تریبون، انجام کار علمی و انتقال تحقیقات پژوهشگران و اگاه‌سازی ملت عزیز با حقیقت مفید شعارهای ارزشمندی است که رهبر معظم انقلاب در هر سال در پیام های نوروزی آن را بیان می کنند.

این استاد حوزه افزود: اگر توجه داشته باشیم شعارهایی که در پیام های نورزی رهبر انقلاب اعلام می‌شود، حقیقتا هدیه ای بزرگ به همه امت اسلامی و مردم عزیز و شهید پرور ماست، گاهی انسان یک عیدی مالی را هدیه می دهد و گاهی کلید گنجینه ای را در اختیار دیگران قرار می‌دهد، این شعار سال نیز کلید و رمز موفقیت‌های بی‌شماری است.

حجت الاسلام والمسلمین صدر عنوان کرد: یکی از این شعارها، شعار امسال است که سه نکته و حقیقت مهم شامل تولید و دانش بنیان و اشتغال زایی در بحث اقتصاد را در خود دارد، در چند سال گذشته به دلیل اهمیت بحث اقتصاد و نقش تعیین کننده اقتصاد در جامعه بشری، حضرت آقا بسیار انتخاب حکیمانه ای مقتضای حکمت و درایت و پدری و دلسوزی و فقاهت و جهان بینی ای که دارند انتخاب کرده اند که بسیار ارزشمند است.

وی با بیان ضرورت پژوهش های علمی و عملی پیرامون شعار سال تصریح کرد: اقتصاد و تولید دانش بنیان، رمز موفقیت و رفع مشکلات اقتصادی کشور است و باید در این عرصه از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

این پژوهشگر و محقق بیان کرد: اقتصاد و تولید دانش بنیان اگر مورد توجه قرار بگیرد، همه مشکلات اقتصادی ما رفع می شود و با توجه به اینکه اقتصاد جایگاه ویژه ای در جامعه دارد، رفع اکثر مشکلات ما از جمله دغدغه های اجتماعی و خانوادگی و عبادی و سیاسی و دیگر مسائل به وسیله همین اقتصاد دانش بنیان در صورتی که تحقق یابد قابل رفع است.

 

 

وی در مورد اهمیت اقتصاد خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در این سالها، شعارها را حول محور اقتصاد قرار داده‌اند، در این خصوص نیز آیات و روایات زیادی وجود دارد که اهمیت اقتصاد را بیان می‌نماید.

حجت الاسلام والمسلمین صدر با اشاره به روایاتی در این باره عنوان کرد: امام هادی(ع) فرمودند همه امور دنیا با اقتصاد و محوریت مال دنیا می چرخد، لذا باید توجه داشت اقتصاد نقش محوری در همه شئون دنیوی جامعه بشری دارد و اسلام بسیار اهمیت زیادی به این مسله می دهد.

وی گفت: نکته دیگر اهمیت دانش است و چرا اینکه اقتصاد باید دانش بنیان باشد، در این خصوص باید اهمیت علم و دانش را تبیین کرد، چند روایات در مورد پیامبر(ص) و امام علی(ع) وجود دارد، پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند خَيْرُ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ الْعِلْمِ وَ شَرُّ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ الْجَهْلِ؛ یعنی خیر دنیا و آخرت همراه با علم است و اگر علم و دانش کنارگذاشته شود و جهل جای آن را بگیرد شر دنیا و آخرت است.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: همچنین رسول خدا(ص) در بیانی دیگری فرمودند دانش راس و منشا همه خیرات و جهل راس همه شرور است، امام علی(ع) نیز در این باره فرمودند که علم نجات دهنده جامعه بشری و جهل هلاک کننده جامعه بشری است، در تعبیر دیگری می فرمایند علم حیات بخش است و بهترین راهنما، علم است و علم انسان را به رشد و کمال می رساند.

وی خاطرنشان کرد: بیانات متعددی در قرآن کریم و روایات، اهمیت علم و دانش را بیان می کند، لذا ائمه اطهار(ع) اولین مساله ای که تشویق می کردند این بود که جامعه بشری در هر صنفی به سراغ علم بروند و بعد دست به آن صنعت و رسته و حرفه و کار بزنند، چرا که علم و دانش نقش مهمی در موفقیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صدر عنوان کرد: ما می بینیم تمام کسانی که در هر زمینه ای در جامعه بشری موفق شده اند، موفقیت آنها در گرو دانستن آنهاست و کسانی که شکست خورده اند، علت‌اش نادانی و ندانستن و عدم آشنایی در این زمینه بوده است.

وی در رابطه با جایگاه علم و دانش و اقتصاد دانش بنیان نیز اظهار داشت: دانشمندان ادبیات و لغت می‌فرمایند علم و دانش به معنای درک حقایق کامل اشیاء است، یعنی انسان به همه امورات و اشیا آگاهی کامل داشته باشد و آگاهی به منزله علم است، همچنین در روایات بسیار زیبا و دقیق علم را نیز تعریف کرده اند، امیرالمومنین می فرماید علم امام العقل و عقل تابع، یعنی علم، امام عقل است و عقلی که در روایات بیان شده آن است که تمام شخصیت و انسانیت انسان به وسیله عقل می باشد.

این استاد حوزه و پژوهشگر بیان کرد: این عقل به وسیله علم راهنمایی می شود و اگر دانش را در کنار کاری قرار دهیم، عقلانی می شود لذا علم را این گونه تعریف کرده اند که فعال کننده عقل و نوری است که انسان را آگاه می کند، انسان را روشن و آینده را ترسیم و خطاها را مشخص و پستی ها و بلندی را نمودار می نماید و این همان تعریف علم است.

وی در مورد منبع علم نیز تصریح کرد: باید توجه داشت این علمی که انسان را روشن می کند از کجا باید کسب شود، از آن جایی که قرآن کریم بیان می کند «أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا»خداوند به همه اشیا اشراف علمی دارد، دانش کامل و مورد اعتماد و صحیح و بدون خطا دانشی است که پیامبران و فرستادگان خدا و امامان معصوم(ع) و کتاب های آسمانی برای ما از طرف خدای متعال آورده اند.

حجت الاسلام والمسلمین صدر خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم این دانش را متکی به مکتب وحی نماییم، اگر قرار است این دانش از مکتب وحی گرفته شود، باید دید اسلام چه نقشی در دانش و علم به خصوص در حوزه اقتصاد دارد.

وی در این باره گفت: از آن جایی که پیامبر(ص) ختم نبوت و رسالت است و دین اسلام تا قیامت قرار است قدرت مدیریت جامعه جهانی داشته باشد و توانمند به اداره جامعه جهانی تا روز قیامت باشد و به تعبیر قرآن، قانون خداوند است، لذا دانش اسلامی به دلیل کمال و فصل الخطاب بودن در همه زمینه ها بیانات روشن کننده ای دارد.

این استاد حوزه ادامه داد: پیامبر(ص) و امامان در تحقق چنین مدیریتی تلاش کردند و بشریت مدیون این چهارده نور پاک شدند تا در زمینه های متعدد و مختلف مورد نیاز جامعه بشری علوم شان را طبق علوم الهی را منتشر کنند؛ در زمینه اقتصاد نیز قرآن و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بهترین و زیباترین و جامع‌ترین نسخه ها را بیان کرده اند.

وی بیان کرد: بسیاری از مسائل از جمله اهمیت اقتصاد و اقتصاد سالم و اسلامی و هم راه و رسم موفقیت اقتصاد‌دانان و اقتصاد دانش بنیان و ایمان محور و علمی و تحقیقی و تخصصی با به کار گیری علوم و تجارت متخصصین و رعایت نکات اعتقادی و اخلاقی در دانش اسلامی وجود دارد، اقتصادی که باید اعتقاد محور و اخلاق محور باشد و به مادی محوری و مادی گرایی گرایش نداشته باشد و همه جوانب در آن رعایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین صدر عنوان کرد: هر اقتصاد دانی در هر زمینه صنعت و تولید که می خواهد کار اقتصادی انجام دهد، باید از متخصصین و صاحبان تجارب، کسب علم داشته باشد و دانسته وارد شود و کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: مکتب اسلام نه تنها کلاس تئوری و بیانات علمی در زمینه اقتصاد و دانش اقتصادی به نحو جامع و مفید را بیان می کند، بلکه الگوهای جامع و موفقی نیز ارائه می کند، چون مکتب اسلام با تمام مکاتب فرق می کند و پیامبر و جانشینان پیامبرش، امامت دارند و این ها پیشوا هستند.

این استاد حوزه بیان کرد: وقتی به تاریخ مکتب اسلام نگاه می کنیم، شخصیت هایی تربیت یافته مکتب وحی مانند حضرت خدیجه کبری به عنوان بزرگ کارآفرین آن روز جزیرة ‌العرب می بینیم؛ حضرت آقا در آن سخنرانی ارزشمندی که در دیدار برگزارکنندگان همایش حضرت خدیجه(ص) بیان فرمودند ابتدا نسبت به شناخت چنین شخصیتی توصیه داشتند که باید مظلومیت این شخصیت جبران شود و یکی از کارها این است که موفقیت ایشان را که بسیار در اقتصاد چشمگیر است آن هم به عنوان زنی در آن روزگار با محدودیت‌های متعدد معرفی کنیم.

وی اظهار داشت: ایشان در رونق اقتصادی موفق بودند و هم کارآفرین موفقی به شمار می‌رفتند که قدرت توشه گیری از دنیا جهت آخرت دارد و هم برای پس از خودش و بازماندگانش بهترین ماترک را باقی بگذارد و دنیایی عزت مند و ثروتمند و قدرتمند برای خودش ایجاد کرد و آخرتی آباد و سعادتمند و درخشان و مورد حسرت دیگران فراهم ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین صدر عنوان کرد: وقتی وجود مقدس امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) این دو شخصیت الهی را می بینیم که در خصوص کشاورزی فعالیت دارند و حضرت آقا بسیار اصرار داشتند در زمینه کشاورزی ما ضعفهایی که داریم را جبران کنیم می توان در این زمینه از این معصومین الگو گرفت که چه حرکت های مفیدی داشتند.

وی در این باره گفت:  حضرت زهرا(س) روزی که فدک را تحویل می گیرند، این شهرک کشاورزی صد کارگر داشته است و روزی که فدک از دست حضرت زهرا(س) گرفته می شود بیش از هزار کارگر داشته است و این رشد کارآفرینی نکات متعددی را برای ما پیام آور است، محصولاتی که بی بی حضرت فاطمه توسط کشاورزی برداشت می کردند سبب غنای مدینه و اطراف مدینه می شد، همچنین وجود امیرالمومنین(ع) حرکت های جهادی در کشاورزی داشتند و دیگر امامان معصوم(ع) در صنعت و تجارت و کشاورزی الگو هستند، ما نیز همه دانشمندان و حوزویان و دانشگاهیان و اقتصاد دانان و صاحبان تجارت در صنعت و معدن و تولید را دعوت می کنیم با روحیه جهادی وارد میدان شوند.

این استاد حوزه یادآور شد: همین مساله جهاد تبیین که ما وظیفه داریم در موردش کار علمی و عملی کنیم یکی از ضروری‌ترین مسائل است و در این میان تبیین اقتصاد و دانش بنیان و تولید و اشتغال زایی دارای اهمیت زیادی است، باید در مورد شعار سال همایش های علمی ایجاد شود و پژوهش های تحقیقی مفید و برنامه های مستند و رسانه ای شکل بگیرد، به طوری که تمام مردم به ارزشمندی و لزوم حرکت در مسیر تحقق این شعار ارزشمند آگاه شوند.

 

وی بیان کرد:در ماه رمضان استفاده ارزشمندی از این فرصت ها داشته باشیم، در سال گذشته رهبری در سخنرانی اولین روز ماه رمضان برای عزیزان قرانی فرمودند ماه رمضان که بهار قران است باید از هدایت های قرانی استفاده کنیم و بالاترین فضیلت ها را در شب های شب قدر مذاکره علم و دانش خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین صدر عنوان کرد:نگاه مان باید نگاه معنوی و عبادی به این جهاد تبیین و تدوین اقتصاد دانش بنیان در ماه رمضان باشد و از این فرصت ارزشمند به خوبی استفاده کنیم و از امام عصر(عج)بخواهیم در این عصر که رزق و اقتصاد به دست بقیه الله است به برکت و توسل ایشان چرخه اقتصادی را با موفقیت بچرخانیم و سعی کنیم از فرصت ها استفاده کنیم.

 

وی تصریح کرد: تجربه درخشان کشور ما در این چهار دهه طلایی گذشته نشان داده است هر گاه مدیران و نخبگان و مسئولان ما با اتکای به قرآن و اهل بیت(ع) و دانش و نبوغ علمی و استعداد ایرانی ما که بسیار شکوفاست و با نگاه اسلامی برنامه ها را مدیریت کردند موفق بوده اند و هر وقت متکی به بیانات ولی فقیه بوده اند گام های موثری برداشته اند.

این استاد حوزه اظهار کرد: امام خمینی(ره)فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور شما آسیب نرسد وقتی ولی فقیه نکته ای را ارشاد می کند در همه زمینه ها روشنگر و سعادت بخش است و باید این تجربه را سرمشق قرار دهیم، این تجربه که هر وقت با اتکا به ولی فقیه، الگوبرداری کردیم با موفقیت همراه است، هر کس با عدم نگاه به ولی فقیه و قران و اهل بیت(ع)خواست کاری کند شکست می خورد و نمی‌تواند در مقابل شیاطینی که قسم خوره هستند ایستادگی کند.

وی گفت:نظام سلطه ای و مستکبران در صدد هستند ملت ما را به زمین بزنند و برای ما خواب آشفته ای دیده اند، در این ماه خداوند عنایت ویژه ای به ملت دارد و امیداریم بتوانیم در این زمینه تولید و اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی حرکت موفقی داشته باشیم.

کد خبر 1163135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha