سنت های رمضانی مسلمانان مالزی در ماه رمضان

مسلمانان مالزی طبق سنت های دیرینه خود ماه رمضان را جشن می گیرند و با حضور در مساجد به تلاوت قرآن کریم و مناجات می پردازند و از غیر مسلمانان نیز در این ماه پذیرایی می کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسلمانان مالزی که اکثریت جمعیت این کشور آسیایی را تشکیل می دهند، در ماه رمضان سنت های خود را اجرا می کنند و با آداب و رسوو خاصی به استقبال این ماه می روند.

 

بازار رمضانی

 

یکی از سنت های مردم مالزی در استقبال از ماه رمضان این است در ماه شعبان به خرید می روند و مایحتاج خود را تهیه می کنند و بازارهای محلی نیز ویژه ماه رمضان دایر می شود که در آن پر از خوراکی های لذیذ و غذاهای سنتی مالزیایی است.

 

همچنین در کنار این بازارها اکثر فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ تا سحر باز بوده و مشغول پذیرایی از مردم روزه داری هستند که به دلیل روزه داری و شدت هوای گرم و حاره ای حاکم بر مالزی ترجیح می دهند خریدهای خود را شب هنگام انجام دهند.

 

پخش موسیقی های مذهبی شاد ساخته شده ویژه ماه مبارک رمضان در رادیو، تلویزیون و سرتاسر کوچه و بازار ادامه دارد.

 

سنت خانه تکانی

از دیگر سنت های مردم مالزی در ماه مبارک رمضان می توان به خانه تکانی و عوض کردن دکوراسیون منازل و آراستن آنها با نور لامپ ها و شمع های رنگی اشاره کرد که نوعی فضای عید را برای مردم و روزه دارن تداعی می کند.

 

افطار مساجد

مردم در ماه رمضان، کمک های خیریه ای اهدا می کنند و غذای خود را به مسجد می برند و با مردم شریک می شوند و تا زمان نماز عشا و تراویح در مساجد می مانند و از وعده های گرم و سبک استفاده می کنند.

 

جلسات قرآنی در مساجد مالزی

جلسات قرآنی نیز در ماه رمضان در مساجد مالزی برگزار می شود و به تلاوت آیات قرآن کریم می پردازند و برای کودکان مسابقات قرآنی برگزار می کنند و کودکان را به حفظ و تلاوت قرآن ترغیب می کنند.

 

سنت درهای باز در مالزی

 

مردم مالزی به مدت یک ماه عید سعید فطر را جشن می گیرند و ماه رمضان را به عنوان فرصتی مناسب برای تقویت روابط شخصی و دیدار با همه دوستان و نزدیکان خود می دانند و صدقه می دهند.

 

بی نظیر ترین سنت عید در مالزی سنت دیرینه «درهای باز خانه» است که تقریبا در هر اقامتگاه برگزار می شود.

 

پذیرایی از غیر مسلمانان

بیشتر مسلمانان مالزی در ماه رمضان غیر مسلمانان را برای افطاری به خانه خود می برند و به این ترتیب آنان را با فرهنگ خود آشنا می کنند.

 

گفتنی است، كارمندان ادارات دولتی مالزی در ماه رمضان در مقایسه با سایر ماه ها ساعات كمتری كار می كنند و حدود ساعت 16 دفاتر كار خود را ترك می كنند تا با خرید افطاری به خانه بروند و ساعات بیشتری را در كنار خانواده خود باشند و بتواند از مراسم دعا و عبادت در مساجد نیز بهره مند شوند.

کد خبر 1163211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha