سردار «محمدحسن طوسی» مرد خستگی ناپذیر والفجر ۸

۱۸ فروردین ماه سالروز شهادت سردار سرلشکر محمدحسن قاسمی طوسی قائم مقام لشکر ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس است؛ مردی از تبار پاکی ها و تقوا و ولایتمداری که انقلابی گری این شهید و در مسیر انقلاب و ارزش های نظام بودن این شهید به قبل از انقلاب بر می گردد.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مریم نظری// هجدهم فروردین ماه سالروز شهادت مردی از دیار پاکی ها و صداقت و ایستادگی است؛ مردی که مسئولیت پذیرى و پاسخگویى، صداقت و صلابت، توسل و توکل، تدین و تعهد، وطن دوستى ناموس خواهى، روحیه خدمت، محروم نوازى، خانواده دوستی از ویژگی ها منحصر به فرد این مرد جهادی است و زندگی سراسر معنویت این سردار باید الگوی جوانان و نسل جدید باشد.

 

بارها و بارها از سردار طوسی قائم مقام لشکر ۲۵کربلا در دوران دفاع مقدس شنیده ایم، سردار طوسی مرد میدان، مالک اشتر جبهه‌های ایران، مردی که دلی نترس و سری نترس تر در مواجهه با دشمن داشت و همه و همه  این ویژگی‌های منحصر به فرد در کنار بصیرت، شهامت، شجاعت و ایستادگی این دلاور میدان های جنگ هشت ساله از او سرداری مردمدار و محبوب قلب ها ساخته بود؛ سرداری که امروز بعد از ۳۵سال از شهادتش همچنان دلمان برایش می تپد.

 

و چه با مسما روز ۱۸فروردین ماه سالروز شهادت سردار سرلشکر شهید محمدحسن قاسمی طوسی قائم مقام لشکر ۲۵ کربلا را به نام روز نکا، شهرستان زادگاه این سردار سرلشکر شهید ارزشمند دفاع مقدس نام‌گذاری کردند.

 

با سرچ کوتاه در زندگینامه سردار سرلشکر شهید محمدحسن قاسمی طوسی قائم مقام لشکر ۲۵کربلا اینچنین می خوانیم؛ شهید محمدحسن طوسی جانشین فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا مازندران در سال ۱۳۳۷ در روستای ' طوسکلا' در شهرستان نکا در شرق این استان مازندران متولد شد.

 

شهید سردار سرلشکر محمدحسن قاسمی طوسی که یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام طاغوت در دوران قبل از انقلاب و فعالیت‌های سیاسی تا سقوط حکومت شاهنشاهی در بهبوهه پیروزی انقلاب و مقابله با ظلم و جور در مرز‌های مختلف و دفاع از میهن و ناموس و وطن در هشت سال دفاع مقدس است.

 

شهید طوسی از همان آغاز دوران جوانی در کنار فراگیری تعالیم اسلامی و مذهبی علاقه وافری به بالا بردن سطح بینش سیاسی خود داشت و به همین جهت در هیات‌های مذهبی پیش از انقلاب حضوری فعال و تعیین کننده داشت.

 

با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام راحل (ره) ایشان به همراه تنی چند نفر از انقلابیون فعالیت سیاسی و مبارزاتی گسترده‌ای را در سطح منطقه آغاز کرد و این فعالیت‌های سیاسی تا سقوط حکومت شاهنشاهی ادامه یافت.

 

سردار طوسی پس از پیروزی انقلاب برای حفظ دستاورد‌های انقلاب، ابتدا به عضویت کمیته انقلاب اسلامی شهرستان نکا و سپس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان ساری مشغول فعالیت شد.

 

شروع توطئه ضد انقلاب در غرب کشور شهید طوسی را به همراه گروهی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منطقه کامیاران کشاند و آشنایی این شهید با سردار شهید احمد متوسلیان زمینه ساز خدمات بزرگی در جبهه جنگ شد.

 

این شهید ارزشمند در۱۸ فروردین سال ۶۶ در منطقه شلمچه در عملیات کربلای هشت به شهادت رسید و در گلزار شهدای روستای محل تولدش روستای طوسکلا نکا آرام گرفت.

 

در بخشی از وصیت نامه سردار سرلشکر شهید محمدحسن قاسمی طوسی آمده است: «انقلاب اسلامی ما در یک برهه‌ای از زمان واقع شد که به جرأت می‌توان گفت که تمام اسلام در مقابل تمامی شرک و کفر قرار گرفت و پیروزی انقلاب باعث احیاء اسلام در تمام دنیا و شکست آن باعث شکست اسلام خواهد شد. پس باید همه دست به دست هم در صراط مستقیم و پیرو امام به حرکت ادامه دهیم.»

 

*سردار طوسی افتخار ابدی

فرمانده سپاه ناحیه نکا در سخنانی از سردار طوسی به عنوان افتخار ابدی برای جهان اسلام و جهان بین الملل یاد کردند که موجب عزت و اقتدار و ابهت ما شده است.

 

«علی نجفی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: یادواره سردار طوسی تلنگری بر همه ما برای ادامه دادن راه شهدا و فرهنگ سازی در این بخش برای نسل جدید  است و همه ما در قبال شهدا وظیفه سنگینی برعهده داریم و باید اهتمام ویژه به انتقال ارزش های شهید و شهادت به جامعه داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: ایثار، شهامت، بصیرت، مردم داری و تقوا و ولایتمداری از ویژگی های منحصر به فرد سردار طوسی به عنوان قائم مقام لشکر 25 کربلا در دوران 8 سال دفاع مقدس بود که در تمام لحظات زندگی خود ذوب در ولایت بود و این مهم در خاطرات بسیاری از همرزمان این شهید بیان شده است.

 

 

*عشق و علاقه سردار طوسی به خانواده شهدا و رزمندگان تمام نشدنی بود

«حلیمه عرب زاده» همسر سردار طوسی در گفت و گو با خبرنگار شبستان، از عشق و علاقه سردار به رزمندگان و خانواده شهدا سخنان و خاطرات فراوانی دارد و در همین راستا می گیود: در هر مرخصی یکی از برنامه های ثابت محمدحسن دیدار با خانواده شهدا بود.

 

وی افزود: زمانی که اهواز بودیم گاهی اوقات بعد از روزها و هفته ها می آمد و معمولاً هم خود چند نفر را با خود به خانه می آورد و کنار آن ها غذا می خورد . من و دخترم سمیه مجبور می شدیم جداگانه غذا بخوریم. هر وقت به او اعتراض می کردم ، می گفت : « این بچه ها به دعوت من آمده اند ، از خانواده هایشان دورند و در جبهه غذای درست و حسابی نمی خورند ؛ دوست دارم آن ها هم مثل ما از برنج شمال بخورند » و علاقه سردار به رزمندگان و خانواده شهدا تمام شدنی نبود.

 

همسر شهید طوسی یادآور شد: در طول دوران دفاع مقدس هیچگاه سفیدی چشم شهید طوسی را سفید ندیدم و همواره قرمز بود و کمتر می‌خوابید و بیشتر بیدار بود تا علاوه بر هدایت جنگ ، در کنار رزمندگان باشد.

 

*سردار قاسمی طوسی، سرباز پر افتخار و چشم تیز بین و بیدارِ

نماینده، ولی فقیه در مازندران هم در سخنانی از سردار طوسی بعنوان سرباز پر افتخار و چشم تیز بین و بیدارِ اطلاعات عملیات لشگر همیشه پیروز ۲۵ کربلا یادکرد.


حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» با تاکید بر پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه گفت: شهید یک مکتب شهادت یک فرهنگ و شهدا همانند آیه‌های قرآن درخشان اند و به جامعه نور می‌بخشند و همه ما باید در ادامه راه شهدا با الگوپذیری از زندگی این شهدا در مسیر شهید و شهادت باشیم.

 

*اگر مال خودمان می شدیم که این جا نبودیم

سردار «ابراهیم فیروزآبادی» هم در بیان خاطره ای از سردار طوسی می گوید :در اوایل زمستان سال ۶۳ قرار شد که لشکر ۲۵ کربلا عملیاتی را در منطقه سردشت اجرا کند . بدین منظور می بایست گروه شناسایی منطقه را مورد بررسی قرار دهند ؛ در این راستا قرار شد تا فرمانده وقت لشکر ( سردار کوسه چی ) به همراه معاونت های اطلاعات – عملیات و پشتیبانی در منطقه حاضر باشند . در روز موعود بنده به اتفاق فرمانده لشکر ، جانشین و معاون عملیات و پشتیبانی در پادگان سپاه سردشت حاضر شدیم . ساعت حدود ۴ بعدازظهر بود که سردار مصطفی ایزدی ، فرمانده قرارگاه حمزه هم به پادگان رسید . به اتفاق سردار ایزدی در محوطه پادگان مشغول به صحبت بودیم که یک دستگاه تویوتا وانت قدیمی وارد پادگان شد و متوجه شدیم که ماشین معاون اطلاعات لشکر است . وقتی به نزدیکی ما رسید ، متوجه شدیم سردار طوسی از ماشین که سقف آن با نایلون پوشیده شده بود ، خارج شد . سردار ایزدی با ایشان احوالپرسی کرد و پرسید : کجا بودید ؟ ایشان در جواب گفتند : « از اهواز می آیم . » سردار با نارحتی پرسید : « با این ماشین و در همین وضعیت ؟ » شهید طوسی کفت : « بله ، مگر مشکلی دارد ؟ » سردار ایزدی ادامه داد : « شما متعلق به خودتان نیستید که هر طور دلتان بخواهد عمل کنید . » سردار طوسی هم پاسخ دادند : « اگر مال خودمان می شدیم که این جا نبودیم ! » در این حال سردار ایزدی ایشان را در آغوش گرفت و بوسید و گفت : «خداوند شما را برای اسلام نگه دارد ».

 

محمدحسن قاسمی طوسی در عملیات های مهمی چون بدر ، قدس ۱ و ۲ ، والفجر ۸ ، کربلای ۴ و ۵ و … حضوری تأثیرگذار و مهم داشت و رشادت های فراوانی از خود به نمایش گذاشت ؛وی در عملیات والفجر (۸) و فتح شهر استراتژیک فاو ، نقش کلیدی و تعیین کننده ای داشت .

 

سردار طوسی معتقد بود که : « اگر به صحنه می آیی ، باید در خط مقدم باشی . جنگ بدون من پیش می رود ولی من بدون معنویت جنگ ، خیر. »

 

روز پنجشنبه ۱۸ فروردین سال ۱۴۰۱ است و سی‌وپنجمین یادواره سردار محمدحسن قاسمی طوسی قائم مقام لشکر ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس و ۴۳۶شهید نکا در این شهرستان برگزار می شود و سیدمحمد حسینی معاون حقوقی و  پارلمانی رییس جمهور است.

 

از برنامه های سی و  پنجمین سالگرد شهادت شهید طوسی اعزام دانش آموزان در قالب کاروان راهیان نور بر سر مزار این فرمانده شهید است و همرزمان شهید هم ویژگی ها و شجاعت های او در دوران دفاع مقدس را برای دانش آموزان روایت خواهند کرد و همنین خاطرات و روایت های مختلف از همرزمان و دوستان این شهید والامقام جمع آوری و به نمایش گذاشته می شود.

کد خبر 1163396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha