شروع کارها با نام الله علامت انحصاری اسلام است

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه شروع کارها با نام الله علامت انحصاری اسلام است، گفت: با بردن نام خدا روی هر گفتار و کردار ما به این کارمان یک پایندگی و جاودانگی می‌دهیم، چون هر چیزی که رنگ و بوی خدایی داشته باشد همچون خدا پاینده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» امروز(۱۷فروردین) در جلسه تفسیر موضوعی قرآن ویژه ماه مبارک رمضان با اشاره به تفسیر سوره حمد، اظهار کرد: با توجه به اینکه شروع سوره با «بسم الله الرحمن الرحیم» است، موضوع این جلسه در رابطه با کلیاتی در رابطه با این جمله است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: عرف بشر در تاریخ اینطور بوده که کارها و گفتارها را با نام بزرگان شروع می‌کردند یا نام بزرگی را روی چیزی می‌گذاشتند، که در تفسیر المیزان آمده است، علت این کار این بود که این گفتار مبارک و پرفایده باشد یا عملشان در جامعه موجه باشد یا اینکه صاحب نام زنده باشد، پس بشر این شیوه را داشت.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی یادآور شد: اگر بخواهیم تمام قرآن را در یک کلمه قرار بدهیم آن«هدایت» است که با نام و یاد خدا آغاز شده است، قرآن هم با بسم الله یعنی با نام خدا آغاز شده هدفش این است که نام خدا بر آن زده باشد، دوم اینکه می‌خواهد این ادب را به بشر بیاموزد روی کارهای مهم، بناها و موسسات نام خدا را بگذارد، همچنین اینکه تا امورات در جهت رب و خدا باشد در این صورت جنگ و مسلسل‌ها کنار می‌رود و اگر نباشد آن علم سرآغاز فتنه می‌شود.

 

وی عنوان کرد: آغاز و ادامه هر کاری با نام و یاد خداست و این را پیامبران به ما آموختند، حضرت سلیمان نامه خود را به ملکه با بسم الله آغاز کرده است که نشانی از فرهنگ و اعتقادات او داشت، امروز گفتار و کردار ما هم باید یک نشانه‌ای داشته باشد.

 

امام جمعه ساری با بیان اینکه همه چیز از خداست پس باید آدرس خدا را بدهیم، تصریح کرد: چنانچه اسم خدا نبریم یعنی از یک منبعی همه چیز را دریافت کردیم ولی یادی از او نمی کنیم که نوعی سرقت علمی است، همه چیز از خداست و باید در آغاز کارها و گفتارها نام خدا را ببریم، به‌کاربردن واژه‌های حمد و یاد خدا نباید کنار برود که متاسفانه رفته و شروع امور درگیر فرهنگی غربی شده است‌، گاهی افراد از به‌کار بردن کلمه بسم الله بیم تمسخر داشتند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی بر نفوذ فرهنگ مادی و سکولار غرب هشدار داد و اعلام کرد: اینها دین‌زدایی و قبح‌زدایی کرده است باید مراقب کارها و گفتارهای خودمان باشیم، اول اینکه به گفتارمان آرم خدایی و جهت خدایی بدهیم، بردن نام خدا هم منبع معرفی کردن است که در ادبیات خود داشتیم ولی با رسوخ فرهنگ غرب این ادبیات دینی از چنین واژگانی فاصله گرفت.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: با بردن نام خدا روی هر گفتار و کردار ما به این کارمان یک پایندگی و جاودانگی می‌دهیم، چون هر چیزی که رنگ و بوی خدایی داشته باشد همچون خدا پاینده است، بسم الله جز همان سوره است و این عقیده علمای شیعه و برخی از علمای سنی است.

کد خبر 1163397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha