کوتاهی ادارات و دستگاه ها در فضاسازی ماه مبارک رمضان/آیت الله حسینی دستگاه ها  ملزم به فضاسازی در محیط ادارات و  سطح شهر هستند

حجت الاسلام پیش قدم گفت: در بعضی موارد مشاهده می‌شود که نسبت به برخی مسائل ترک فعل صورت گرفته و آن فضاسازی صورت نپذیرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، نشست تعامل و تفاهم برنامه های مربوط به ماه مبارک رمضان با حضور نهاد‌های انتظامی و فرهنگی با دعوت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد به منظور نظارت و برنامه ریزی جهت حفظ حرمت ماه مبارک رمضان در استان برگزار شد.

 

حجت الاسلام «حمزه پیش قدم» در این نشست به ضرورت تلاش دستگا‌ه های فرهنگی در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: رمضان، ماهی است که در تعبیر احادیث و روایات، به «اول سنه» از آن یاد می‌شود، که در تفسیر علما «اول سنه»؛ یعنی اول سال تربیتی انسان؛ بدین معنی که همان گونه که طبیعت، در فصل بهار جان تازه‌ای می‌گیرد و رویش اتفاق می‌افتد و همچنین در سال خمسی نیز مال انسان پاک و تطهیر می‌شود؛ ماه رمضان هم، ماه تربیتی است که با ریزش گناه، دل‌ها پاک و تقرب به سمت خدا صورت می‌گیرد و لذا ماه رمضان را ماه خود سازی، اصلاح و ترقی روح می‌دانند؛ چون در این ماه، روح انسان پاک می‌شود و پذیرش حق و حقانیت و بندگی برای انسان آسان می‌شود.

 

دبیر ستاد احیاء امربه معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بر همین اساس این ماه دارای ارزش بسیار والایی است که عارف بزرگ و سالک الی الله، مرحوم آیت الله قاضی رضوان الله تعالی در فضیلت این ماه می‌فرمایند: «ماه مبارک رمضان ماه ثانیه و دقیقه است که باید از این فرصت‌ها برای خودسازی استفاده کرد»؛ و شهید والا مقام علامه مطهری نیز در کتاب انسان کامل این باره می‌فرمایند: «اساساً برنامه ماه مبارک رمضان، برنامه انسان سازى است که انسان معیوب در این ماه خود را تبدیل به انسان هاى سالم و انسان سالم خود را تبدیل به انسان هاى کامل کنند».

وی برنامه ماه مبارک رمضان را برنامه تزکیه نفس، برنامه اصلاح معایب و رفع نواقص، تسلط عقل و ایمان و اراده بر شهوات نفسانى، برنامه دعا، پرستش حق، ارتقاء دادن روح و پرواز به سوى خدا دانست.

 

حجت الاسلام پیش قدم اظهار کرد: پیامبر خدا که در توصیف او قرآن کریم می‌فرماید: «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏، إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى؛ ‏و هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید‏، آنچه می‌گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست!» درباره ارزش این ماه نزول قرآن می‌فرمایند:((لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَة)) اگر بنده خدا مى‌دانست که در ماه رمضان چه برکتى وجود دارد، دوست مى‌‏داشت که تمام سال، رمضان باشد» و این مهم، اهمیت و ارزش این ماه نسبت به سایر ماه‌ها را برای کار فرهنگی می‌رساند.

 

دبیر ستاد احیاء امربه معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین تأکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع بنده شخصا تمام شهر را از باب وظیفه بررسی کردم، از ابتدا تا انتها؛ حتی اطراف و ورودی ادارات دولتی، دریغ از اینکه یک بنر در سطح شهر یا ادارات در باب فضیلت این ماه نصب شده باشد!.

 

وی خاطرنشان کرد: ادارات دولتی از باب انجام قانون موظف به فضاسازی دستگاه مطبوع خود و برخی نیز موظف به فضاسازی شهر در ایام و مناسبت‌های مذهبی و ملی هستند که یک کار تبلیغی است و باید انجام شود و چنانچه کوتاهی صورت پذیرد، می‌بایست در برابر قانون پاسخگو باشند.

 

حجت الاسلام پیش قدم تصریح کرد: در بعضی موارد مشاهده می‌شود که نسبت به برخی مسائل ترک فعل صورت گرفته و آن فضاسازی صورت نپذیرفته و امروز مشاهده می‌شود که با گذشت چهار روز از ماه مبارک رمضان، هنوز برخی از دستگا‌ه های دولتی حتی در ورودی اداره خود کمترین فضاسازی در خصوص حلول ماه مبارک و اهمیت آن را انجام نداده اند و این کوتاهی در انجام این وظیفه، به هیچ‌عنوان از متولیان فرهنگی و روابط عمومی‌ دستگاه های دولتی پذیرفته نیست.

 

دبیر ستاد احیاء امربه معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه یکی از تکالیفی که شرع بر عهده مکلف قرار داده را انجام فریضه واجب «روزه» دانست که تظاهر به عدم روزه داری با توجه به اینکه دارای آثار سوء برای جامعه می‌باشد، جرم تلقی می شود.

وی افزود: قانون در زمینه روزه خواری در ملأ عام مطابق با شریعت، حکم وضع کرده که قطعا اثرگذار و لازم الاجرا بوده و نسبت به این موضوع دستگاه‌ها باید حساسیت و احساس مسئولیت بیشتری به خرج بدهند تا شاهد روزه خواری در سطح شهر نباشیم.

 

حجت الاسلام پیش قدم خاطرنشان کرد: مردم استان ما به دلیل بالا بودن پایه‌های اعتقادی و دینی، در انجام این تکلیف، حساسیت ویژه‌ای دارند، اما گاهی اوقات عده‌ای معدود تظاهر به روزه خواری در ملأ عام می‌کنند که خلاف قانون بوده و مردم عزیز باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند و از باب احساس مسئولیت به وظیفه خود که امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد عمل نمایند تا خدای نکرده به واسطه‌ رفتار منکر و غیر شرعی عده‌ای قلیل از افراد ناآگاه، حرمت و ارزش این ماه پربرکت شکسته نشود.

 

دبیر ستاد احیاء امربه معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی مفید و تاثیرگذار مسئولان فرهنگی هم استانی‌های عزیز از برکات این ماه معنوی و پر ارزش به صورت تمام و کمال بهره‌مند گردند.

 

در این نشست حضرت آیت الله «سید نصیر حسینی» نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج دستگاه ها را ملزم به فضاسازی در محیط ادارات و همچنین سطح شهر کرد و گفت: گشت های مشترک برای تذکرات لسانی در ماه رمضان برای پیشگیری از روزه خواری در ملا عام در سطح شهر تشکیل و فعالیت لازم را داشته باشند.

کد خبر 1163399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha