طرح مدیریت منابع جنگلی منطقه بادامستان اجرا می شود

به گفته فقیه، محدوده جنگل‌کاری در منطقه بادامستان ۳۵۰ هکتار است که ۵۰ هکتار جنگل‌کاری با نهال ارس و ۳۰۰ هکتار به‌صورت کاشت بذر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در مراسم اجرای طرح مدیریت منابع جنگلی بادامستان، اظهارکرد: محدوده جنگلکاری در منطقه بادامستان 350 هکتار است که 50 هکتار جنگلکاری با نهال ارس و 300 هکتار به‌صورت کاشت بذر خواهد بود.

 

پیمان فقیه تصریح کرد:  در راستای اجرای دو پویش «هر ایرانی یک درخت» و «نهالکاری به یاد شهدا» با همکاری برخی کارخانجات استان به صورت خیرین منابع طبیعی عملیات جنگل‌کاری در منطقه بادامستان انجام خواهد شد و در این راستا سه شرکت  پارس سوییچ،  راشا کاسپین و سرنگ شفا به کمک این اداره‌کل آمده‌اند.

 

در ادامه معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: درختکاری در منطقه بادامستان به‌دلیل آتش‌سوزی چند سال قبل در این محل و از بین رفتن 500 هکتار جنگل در این منطقه بود.

 

جعفر بیات تصریح کرد: نقش درخت و جنگل برای جوامع بشری بسیار حائز اهمیت است و مجامع فنی و تخصصی که به اهمیت درخت و جنگل‌ها واقف هستند که در این راستا به کمک همیاران طبیت بشتابند.

 

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در این مراسم، اظهارکرد: جنگل‌های استان 73 هزار هکتار است که گونه قالب جنگل ارس بنه و زالزالک است و 50 درصد از جنگل‌ها مربوط به نوع ارس است.

 

مجید معانی تصریح کرد: سرانه جنگل در استان 12 صدم هکتار است که در مقایسه با کشور پایین هستیم که لازم است تلاش بیشتری انجام دهیم و می‌طلبد همه دست به دست هم دهیم تا این کار را توسعه دهیم.

 

وی افزود: جنگل‌های استان زنجان جزو جنگل‌های حفاظتی است که گونه غالب آن‌ها ارس، بنه، زالزالک، و بلوط است که هر ساله بر اساس جذب اعتبارات، عملیات توسعه و غنی سازی در این جنگل‌ها صورت می‌گیرد.

 

رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار توسعه این جنگل‌ها بحث حفاظت از این عرصه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که نیازمند توسعه و حمایت بیشتر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.

 

وی تاکید کرد: البته باید اذعان داشت که حفاظت و حمایت از این عرصه‌ها مشارکت تک تک افراد جامعه را می‌طلبد.

 

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در این مراسم زنجان گفت: همیار طبیعت، پیام‌های منابع‌طبیعی را در جامعه نشر می‌دهد.

 

مریم مختاری با بیان اینکه همه ساله به خاطر یادآوری به مردم بابت اینکه منابع‌طبیعی و حفاظت از آن چه نقشی در زندگی آیندگان دارد، مناسبت‌های مختلفی به این منظور نام‌گذاری می‌شود، اظهار کرد: پویش ملی جنگل‌کاری با بذر برای آگاهی مردم و مشارکت آنان در کنار اداره‌کل منابع‌طبیعی راه‌اندازی شده است.

 

وی افزود: هدف از برگزاری این پویش، بالا بردن آگاهی عمومی جامعه با اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان است.

 

این مسئول در رابطه با همیار طبیعت، خاطرنشان کرد: سامانه همیار طبیعت این امکان را برای مردم برای عضویت به عنوان همیار طبیعت فراهم کرده است که می‌توانند با وارد کردن مشخصات فردی، از سوی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان، کارت همیار طبیعت برای آن‌ها صادر شده و کلاس‌های آموزشی نیز در این خصوص برگزار می‌شود.

 

به گفته این مسئول، همیاران طبیعت پیام و اهداف اداره‌کل منابع‌طبیعی را در جامعه نشر می‌دهد.

 

سجاد مقدم نماینده شرکت راشا کاسپین به‌عنوان شرکت خیر در توسعه جنگل نیز گفت: این شرکت به‌عنوان شرکت حامی طبیعت سعی در مشارکت در چنین برنامه‌هایی دارد.

 

وی تصریح کرد: شرکت راشا کاسپین یکی از شعارهایش این است که ما هیچ درختی را قطع نکنیم و با استفاده از بازیافت از قطع 2.5 میلیون درخت در سال جلوگیری کرده است و پیشرو در این حوزه هستیم.

 

هادی طهماسبی نماینده شرکت پارس سوییچ نیز در این مراسم با تاکید بر مشارکت در توسعه جنگل‌کاری استان، اظهارکرد: به عنوان شرکتی که از این فضا استفاده می‌کنیم باید تلاش برای بهبود ضعیت نیز داشته باشیم.

کد خبر 1163529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha