یکی از عوامل رسیدن به حکمت الهی کنترل نگاه است

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: یکی از عوامل رسیدن به حکمت الهی این است که انسان باید کنترل نگاه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و درباره دستیابی به حکمت الهی گفت: یکی از عوامل رسیدن به حکمت الهی این است که انسان باید کنترل نگاه داشته باشد.

وی افزود: نگاه حرام انسان را از رسیدن به حکمت الهی بازمی‌دارد. از جمله مصادیق نگاه حرام ترساندن با چشم همچون نگاه غضب‌آلود است. یعنی به گونه‌ای شخص را نگاه کنی که بترسد، این نگاه تخفیف است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: هر کس با نگاه خود مؤمنی را بترساند، خداوند او را در روز قیامت می‌ترساند.

استاد حوزه علمیه با بیان اشاره مصداق دیگری از نگاه حرام مبنی بر نگاه تحقیرآمیز، عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هرکس که مؤمنین را خوار کند خداوند او را خوار می‌کند. متأسفانه نگاه مردم نسبت به آدم‌هایی که ژولیده هستند نگاه تحقیرآمیز است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: چه بسا یک انسان ژولیده و خاک نشینی که اگر خدا را قسم بدهد کوه‌ها جابه جا می‌شود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه نگاه تحقیرآمیز بدترین گناه است، اظهار کرد: امام صادق (ع) فرمودند: خداوند می‌فرماید هر کسی بندگان مرا تحقیر کند با من اعلام جنگ کرده است. انسان‌هایی که دیگران را تحقیر می‌کنند، ارزشی برای آنان قائل نیستند در جنگ با خدا هستند.

وی با بیان اینکه نگاه خشم آلود همراه با غضب به پدر و مادر از  دیگر نگاه‌های حرام است، گفت: خدا نسبت به پدر و مادر بسیار حساس است و بنابراین حرمت آن‌ها را به شدت نگه می‌دارد و می‌فرماید شما هم حرمت پدر و مادر را نگه دارید، و  اُف به آنان نگویید. امام صادق (ع) می‌فرمایند: اگر کلمه‌ای از اُف کمتر و کوچکتر در اعتراض به پدر و مادر بود خدا نهی می‌کرد و این کمترین عاق والدین شدن است.

استاد حوزه علمیه افزود: چشم غره رفتن، نگاه تند به پدر و مادر، عاق والدین می‌آورد، اگر با نفرت و دشمنی باشد، حرام است. کسی که با نفرت و دشمنی به پدر و مادرش نگاه کند، خداوند نمازش را قبول نمی‌کند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه نگاه خیانت مصداق دیگری از نگاه‌های حرام است، عنوان کرد: ️به اسرار مردم پی بردن، به عیوب مردم دسترسی پیدا کردن برای تحت فشار قرار دادن، حرام شرعی است. حضرت امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند: با روش غلط نتیجه درست گرفته نمی‌شود. نگاه کردن به درون خانه مردم نیز حرام شرعی است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس بر خانه همسایه خود مشرِف شود بر عیب مردی نظر افکند، یا بر موی سر یا بدن زنی نگاه کند بر خداوند حق است که او را همراه منافقین عیب‌جو در آتش وارد کند و از دنیا خارج نگردد تا خدا او را رسوا کند و در آخرت عیوب او را بر دیگران ظاهر سازد. پیامبر اکرم فرمودند: به دنبال عیب مؤمنین و آنچه دیگران مخفی می‌دارند، نباشید که هر کس چنین کند خدا او را عیب‌جویی کند و هر کس را خدا عیب جویی کند رسوا گرداند گر چه در مخفی‌گاه خانه‌اش باشد. از دیگر نگاه‌های حرام نگاه کردن به نامه‌ها و نوشته‌های دیگران، سرک کشیدن در تلفن همراه دیگران، و سرک کشیدن به اتاق فرزند است.

 

وی با بیان اینکه نگاه به نامحرم اگر قصد سوء هم نداشته باشید حرام است. گفت: اگر خدایی نکرده  قصد سوء آمد آنگاه مخصوص نامحرم نیست و محرم را هم شامل می‌شود. بنابراین جناب لقمان به مرد یهودی فرمود برای حکیم شدن از هر آنچه که خدا حرام کرده، غَضِ بصر کردم. احتیاط کردم و از نگاه مکروه هم اجتناب کردم.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: حضرت امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند: نابینایی بهتر از چیزی است که فتنه انگیز است چه بسا نگاهی که به دنبالش حسرت است. حسرت از دست دادن دستاوردها، دستاوردهایی که برای به دست آوردن آن عمری را صرف کردیم و به منزلت قرب خدا رسیدیم.

کد خبر 1163716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha