نمایش سه نسخه خطی منحصر به فرد قرآن در مسجد «عسکریین»  در بینتولو

سه نسخه خطی منحصربه‌فرد قرآنی که در مسجد «عسکریین» واقع در بینتولو واقع در ایالت «ساراواک» مالزی نگهداری می‌شود توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « theborneopost»، سه نسخه خطی منحصربه‌فرد قرآنی که در مسجد «عسکریین» واقع در بینتولو  واقع در ایالت «ساراواک» مالزی نگهداری می‌شود توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

این نسخه های خطی در اندازه های بسیار بزرگ هستند و دو دست نویس هم بر روی شاخه‌های چوبی نوشته شده‌اند.

یک دست نوشته غول پیکر به طول 1.27 متر و عرض 61 سانتی متر بر روی کاغذ است که توجه های بسیاری را به سوی خود جلب کرده است.

دو نسخه خطی دیگر به ابعاد 81 سانتی متر طول و 50 سانتی متر عرض و 90 سانتی متر طول و 58 سانتی متر عرض روی شاخه های چوبی نوشته شده اند.

«داتو محیدین اسحاق»، رئیس مسجد عسکریین گفت که نسخه های خطی قرآن توسط یک غیرمسلمان سه سال پیش به همراه 30 نسخه دیگر از قرآن در اندازه های معمولی به این مسجد تحویل داده شد.

او از بنتولو بود (آن را از اندونزیایی ها دریافت کرد)، به دلیل قصدش برای تحویل دادن قرآن غول پیکر، آن را پذیرفتیم. تا امروز (این قرآن) هنوز اینجا با ماست.

پس از انتشار این ویدئو در شبکه های اجتماعی، مسلمانان نه تنها از بینتولو بلکه از سراسر ایالت ساراواک می خواستند نسخه های خطی منحصر به فرد قرآن را ببینند.

این نسخه های خطی اکنون در اتاقی در مسجد نگهداری می شود تا هنگام نمایش آسیبی به آنها نرسد.

«آبنگ ارشد آبانگ انور»، دبير كميته مديريت مسجد عسکریین  گفت كه يكی از دوستان غير مسلمان در بينتولو به نظر می رسد كه قرآن را بيش از 10 سال نگه داشته است.

وی افزود: ما از ارزش این نسخه خطی از نظر تاریخچه آن مطمئن نیستیم، با این حال می خواهیم بررسی کنیم آیا این نسخه اصلی است یا نسخه ای مانند کتاب های معمولی.

استاد رفائی مرشیدی، دستیار رئیس واحد القرآن، اداره دینی اسلامی ساراواک گفت: این نسخه خطی منحصربه‌فرد قرآن با کمک کارشناسان برای تعیین اعتبار و قدمت آن بیشتر مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی گفت که از کارشناسان موزه نیز خدمت خواهند گرفت و چندین افسر از معاونت مذاهب اسلامی منصوب خواهند شد.

مرشیدی در این باره گفت: ما همچنین کمیته ای برای مطالعه قرآن تشکیل خواهیم داد،. خیلی چیزها هست که باید مطالعه کنیم، انشالله عمیق تر در موردش مطالعه خواهیم کرد.ما  از مدیریت مسجد عسکرین  می خواهیم ابتدا قرآن را حفظ کنند تا با کارشناسان آن را بررسی کنیم.

رفائی ابراز امیدواری کرد که نسل کنونی از دیدن اینکه مردم در قدیم چگونه آیات قرآن را با دستان خود نگه داشته و می نوشتند،لذت ببرند.

کد خبر 1164038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha