بازنگری طرح هادی در ۱۵۲ روستای گلستان/ ۲۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی روستاهای در معرض خطر اختصاص داده شد

حسینی گفت: با اعتبارات امسال بازنگری طرح هادی در ۱۵۲ روستا که شامل ۳۴ درصد روستاهای مشمول بازنگری بوده، در دست اقدام قرار گرفته است که تا ۶ ماه آینده بازنگری آنها به تصویب می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سیدمحمد حسینی» در حاشیه بازدید استاندار و اعضای شورای مسکن استان از نمایشگاه اقدامات و فعالیت‌های بنیادمسکن اظهار کرد: حدود 2.5 درصد جمعیت کشور در گلستان سکونت دارند که 47 درصد این جمعیت را روستانشینان تشکیل می‌دهند. همچنین هزار و 45 آبادی در استان داریم که 933 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارند. بنابراین توجه به روستاها در استان گلستان یکی از اولویت‌های اساسی بوده و بنیادمسکن نیز تلاش کرده تا اقدامات و فعالیت‌های خوبی را در راستای محرومیت‌زدایی و توسعه و عمران این مناطق انجام دهد.

 

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گزارشی از آخرین وضعیت بازنگری و اجرای طرح‌های هادی در روستاهای استان ارائه کرد و گفت: برای همه روستاهای بالای 20 خانوار استان طرح هادی تهیه شده و با توجه به افق 10 ساله این طرح‌ها، بازنگری طرح هادی در 477 روستا انجام شده و 406 روستا نیز نیازمند بازنگری است.

 

وی افزود: با اعتبارات امسال بازنگری طرح هادی در 152 روستا که شامل 34 درصد روستاهای مشمول بازنگری بوده، در دست اقدام قرار گرفته است که تا 6 ماه آینده بازنگری آنها به تصویب می‌رسد.

 

حسینی گفت: شاخص شروع طرح هادی در روستاهای کشور 52 درصد اما در استان گلستان حدود 74 درصد است اما برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیازمند اعتبار ویژه‌ای هستیم. حدود 3 هزار کیلومتر شبکه معبر در بافت روستاها داریم که تا کنون 560 کیلومتر بهسازی شده و امیدواریم با اختصاص اعتبارات بیشتر شاهد شکل‌گیری نهضت ملی آسفالت در روستاها باشیم.

 

وی درباره بهسازی بافت تاریخی و باارزش روستاهای هدف گردشگری هم گفت: در سفر رئیس جمهور 40 میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها مصوب شد که تا کنون 20 میلیارد تومان اعتبار نقدی به استان اختصاص یافته است. 

 

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان درباره ایمن سازی روستاهای در معرض خطر استان بیان کرد: 319 روستای استان در معرض حوادثی مانند سیلاب، رانش و زمین لغزش، زلزله، فرونشست و غیره قرار دارد که تا کنون 111 روستا ایمن سازی شده است. همچنین در سفر اخیر دولت به استان نیز 55 میلیارد تومان اعتبار برای این بخش مصوب شد که 20 میلیارد تومان آن اختصاص پیدا کرد.

 

وی با اشاره به انجام مطالعات منظومه‌های روستایی و اشتغال پایدار در استان گفت: منظومه‌ها می‌توانند نقشه راه استان در زمینه رونق تولید، بهبود اقتصادی و معیشتی و ایجاد اشتغال در حوزه روستایی باشند. در حال حاضر فاز مطالعاتی این منظومه‌ها در 27 بخش به اتمام رسیده است و به سمت اجرایی شدن این پروژه‌ها می‌رویم.

 

حسینی درباره صدور اسناد مالکیت در روستاها و شهرهای زیر 25 هزارنفر استان اظهار کرد: 28 درصد روستاهای استان اصلاحات ارضی است که کار صدور سند مالکیت در این روستاها تقریبا به اتمام رسیده است. اما نکته اساسی این است که 600 روستا و 17 شهر زیر 25 هزار نفر استان تحت مالکیت بنیادعلوی است که همین امر باعث شده شاخص صدور سند در استان 42 درصد و در کشور 62 درصد باشد.

 

وی درباره مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی نیز گفت: حدود 228 هزار واحد مسکونی در روستاهای استان وجود دارد که از این تعداد تا کنون 130 هزار واحد نوسازی شده است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با بیان اینکه نزدیک به 100 هزار خانه غیرمقاوم و ناایمن در روستاهای استان وجود دارد، افزود: در حال حاضر 46 درصد واحدهای مسکونی در روستاهای استان غیرمقاوم است که در افق 10 ساله همه این واحدها نوسازی می‌شود.

 

کد خبر 1164560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha