زمینه‌سازی برای دین‌مداریِ حداکثری، رسالت اصلی نظام حکمرانیِ اسلامی است/روزه‌داری پل تعالی انسانی

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه آهنگ حکمرانی اسلامی، آهنگ تربیت و تعالی است،گفت: زمینه‌سازی برای دین‌مداری حداکثری، رسالت اصلی نظام حکمرانی اسلامی به شمار می رود.

دکتر حامد نیکونهاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که آهنگ حکمرانی اسلامی، آهنگ تربیت و تعالی است، گفت: به تعبیر حضرت رسول اکرم(ص) زمامداران موظفند همچون پدران مهربان (کالوالد الرحیم) نسبت به مردم (عیال الله) رفتار کند و لذا شاید وظیفه‌ای مهم تر از زمینه‌سازی برای دین‌مداری حداکثری بر عهده نظام حکمرانی اسلامی متصور نباشد.

 

وی همچنین با اشاره به آیه 183 سوره مباره بقره در خصوص وجود روزه داری، گفت: روزه‌داری از فرایض قطعی و پل تعالی انسانی است، کما این که به طور خاص، ماه مبارک رمضان، فصل خودسازی معنوی می باشد.

 

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم انسانی ادامه داد: تسهیل زیست مسلمانی و تدارک بسترهای لازم در یک جامعه اسلامی برای هرچه بهتر ایفا کردن تکالیف انسان‌ساز اسلامی، برای حکومتی که دین مبین اسلام در آن رسمیت دارد، طبعاً نیاز به استدلال ندارد.

 

وی بیان داشت: بر این اساس باید بر این نکته مهم تأکید کرد که توجه مضاعف و پدرانه به نوجوانانی که غیرتمندانه روزه‌داری را بر روزه‌خواری ترجیح داده‌اند به ویژه آن ها که به تازگی مشرف به سن تکلیف شده اند یعنی روزه اولی ها، لازمه نیکو حکمرانی است.

 

نیکونهاد همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اصل 12 قانون اساسی گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رسمیت دین اسلام را ابدی اعلام کرده است، کما این که نخستین تکلیف دولت جمهوری اسلامی را ايجاد محيط مساعد براي رشد فضايل اخلاقي براساس ايمان و تقوا و مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهي مقرر کرده است که این مساله در بند نخست اصل سوم مورد توجه قرار گرفته، ضمن آن که بر اساس تأکید در مقدمه قانون اساسی، قوه مجریه هم باید راهگشای ایجاد جامعه اسلامی باشد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: ظرفیت پرمغز اصل ۴۳ قانون اساسی به خصوص بند دوم آن، ضرورت تغییر ساعات کار برای خودسازی معنوی را به خوبی پیش‌بینی کرده است.

 

وی در خاتمه افزود: اینک که به برکت فروکش کردن جولان ویروس منحوس کرونا، مجال بازگشایی مدارس فراهم شده و بهار طبیعت با بهار قرآن مقارن گردیده، تبدیل فرصت دین‌مداری به تهدید دین گریزی، نهایت کج سلیقگی و بی‌تدبیری است، چه آن که اندکی دیرتر آغاز کردن کلاسهای درس، هم رغبت تحصیل را افزایش می‌دهد و هم انگیزه زیست دین‌مدارانه را در آینده‌سازان جامعه اسلامی صدچندان می‌کند.

 


 

کد خبر 1164675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha