افشای اسامی ابر بدهکاران بانکی آغاز راه شفافیت در نظام بانکی/هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۲۱۰,۰۰۰ ریال رسید

افشای اسامی ابر بدهکاران بانکی آغاز راه شفافیت در نظام بانکی، باید همه تسهیلاتی که نظام بانکی در اختیار افراد می‌گذارد افشا شود، اعلام اسامی ابربدهکاران ۱۱ بانک دولتی، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۲۱۰,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۲۲ فروردین شبستان به شرح زیر است:

افشای اسامی ابر بدهکاران بانکی آغاز راه شفافیت در نظام بانکی کشور است

سید عباس حسینی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت دولتی وزارت اقتصاد شب گذشته (یکشنبه ۲۱ فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه افشای اسامی ابر بدهکاران بانکی اتفاق خجسته‌ای است و آغاز راه شفافیت در نظام بانکی کشور می‌باشد که با اراده رئیس جمهور و تأکید وزیر اقتصاد و دارایی شروع شد، گفت: اولین جلسه‌ای که در دولت جدید با حضور رییس جمهور، تیم اقتصادی دولت و مدیران عامل شبکه بانکی برگزار شد رئیس جمهور فرمان‌هایی را در خصوص ضرورت اصلاح نظام بانکی مطرح کردند که به پنج فرمان رئیس جمهور معروف شد.


وی با بیان اینکه اولین فرمان رئیس جمهور در این جلسه بحث آسان سازی تسهیلات خرد که مبتنی بر اعتبارسنجی و حداقل وسایل برای مردمی که توانایی مالی کمتری دارند و فراهم کردن دسترسی آسان برای آحاد جامعه بود، گفت: در کمتر از دو روز از فرمان رئیس جمهور جلساتی در وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور مدیران بانک‌های تابعه خود وزارتخانه برگزار کردیم و نتیجه این شد که بیش از ۲۰۳ هزار نفر با مبلغ حدود شش هزار میلیارد تومان در دو ماهه پایان سال علیرغم فشار مضاعفی که در این زمان به شبکه بانکی است ما در مجموعه خود بتوانیم تسهیلات خرد را پرداخت کنیم.

 

حسینی با اشاره به اینکه اولین فرمان رئیس جمهور در دو ماه پایان سال انجام شد و در ادامه هم شبکه بانکی پیگیری می‌کند، افزود: دومین فرمان رئیس جمهور بحث عودت سود مازادی است که شبکه بانکی احتمالاً به بخشی از تولیدکنندگان و مردم داده که معروف به رأی ۷۹۴ دیوان عالی کشور است که در وزارتخانه بخشنامه شد اگر شبکه بانکی هر سود و مبلغی مازاد بر مصوبه شورای پول و اعتبار از مردم دریافت کرد بدون شکایت، مردم مراجعه و درخواست کنند شبکه بانکی به آن‌ها برگرداند و این اتفاق افتاده است.

 

وی با بیان اینکه سومین فرمان به راه اندازی واحد‌های تملیکی و جلوگیری از تملیک واحد‌های تولیدی توسط شبکه بانکی است، ادامه داد: چهارمین فرمان بحث اصلاح نظام بانکی بود که توسط بانک مرکزی و کارگروه‌های لازم تشکیل شد که مقررات بانکی مورد بازنگری قرار گیرد. پنجمین فرمان افشای بدحسابان بانکی است که درخواست رئیس جمهور بود.

 

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت دولتی وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه در وزارت اقتصاد و دارایی چند هدف و رویکرد را پیگیری کردیم، ادامه داد: از جمله آن‌ها بحث افشای صورت‌های مالی بانک‌ها بود و برای اولین بار بانک‌های دولتی در نیمه دوم سال گذشته با استقرار دولت جدید تمامی صورت‌های مالی بانک‌های دولتی و خصوصی شده زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی فعالیت می‌کنند بر کدال سازمان بورس افشا شد و صورت‌های مالی سال ۹۸ و ۹۹ آن‌ها را اعلام عمومی کردیم که هر کدام از مردم در سراسر کشور و دنیا می‌توانند صورت‌های مالی بانک‌ها را به راحتی ببینند.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۲۱۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (دوشنبه ۲۲ فروردین) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۲۱۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۴۷.۴۶ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۱,۵۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۹,۴۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۳,۶۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۲,۵۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۵,۵۲۲,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۲۲ فروردین) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۹,۰۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۴,۴۲۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۶۶,۱۱۰ ریال رسید.

 

باید همه تسهیلاتی که نظام بانکی در اختیار افراد می‌گذارد افشا شود

علی سعدوندی، کارشناس امور بانکی شب گذشته (شنبه ۲۱ فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه باید همه تسهیلاتی که نظام بانکی در اختیار افراد می‌گذارد افشا شود، گفت: لیست اسامی ابر بدهکاران بانکی تنها آن‌هایی را شامل می‌شود که مطالبات مشکوک الوصول بالای صد میلیارد تومان دارند، چقدر شروط مختلفی برای این افشای اطلاعات و حتی نام افراد منتشر شده و مبالغ و وثایق منتشر نشده و برای مردم ما مشخص نشده که بانک‌ها چه وضعی دارند.


کارشناس امور بانکی با بیان اینکه مقرر بود که کل وام‌ها و تسهیلات مرتبط و همچنین کل بدهی‌های مشکل دار منتشر شود که نشده است، گفت: ما در ایران یک معضل بزرگتر از مطالبات مشکوک الوصول داریم و آن مطالبات امهال شده است یعنی این که فردی یک پولی را از بانک می‌گیرد و قرار است اصل و فرع آن تسهیلات را برگرداند و، چون این فرد جزو ابربدهکاران است نه اصل و نه فرع را بر می‌گرداند و بانک یک وام جدیدی را که معادل یا بیشتر از آن اصل و فرع بدهی قبلی است به شرکت جدیدی که این فرد به وجود می‌آورد پرداخت می‌کند و مجدداً سال بعد اصل و فرع و یک مقدار بالاتر به آن فرد تقدیم می‌شود، ما چگونه می‌خواهیم جلوی این‌ها را بگیریم؟


سعدوندی با اشاره به اینکه اولین مصوباتی که در زمینه افشای اطلاعات تصویب شده سال ۹۲ بود، بعد سال ۹۳ و بعد سال ۹۶ بود و متأسفانه تا الآن انجام نشده و به نتیجه‌ای نرسیده است، افزود: در زمینه افشای اطلاعات و انتشار اطلاعات بانک ها، بانک خاورمیانه سال‌های ۹۷، ۹۶، ۹۵، ۹۴، ۹۳ و ۹۲ بدون تأخیر کاملاً اطلاعات خود را افشا کرده است.


این کارشناس امور بانکی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات سال‌های ۹۷، ۹۶، ۹۵، ۹۴، ۹۳ و ۹۲ عدم انتشار، یعنی نظام بانکی ما یک جعبه سیاه است که مطلقاً نظارتی نه نظارت عمومی و نه نظارت از طرف نهاد‌های مسئول صورت نمی‌گیرد حتی گزارش‌های حسابداری به خوبی منتشر نمی‌شود، افزود: این که ما یک سامانه داشته باشیم ما تمام کشور را تبدیل کردیم به سامانه، آیا زمانی که کامپیوتر به نظام بانکی وارد نشده بود نظارت وجود نداشت؟ آن زمان هم نظارت وجود داشته و در تمام دنیا نظارت وجود داشته و در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در خود کشور ما نظارت بانکی به طور جدی صورت می‌گرفته بنابراین ما کمبود سامانه نداریم اگر واقعاً می‌خواهیم اطلاعات تسهیلات را بانک مرکزی دریافت کند خیلی خوب است، سامانه سمات هرچند تکمیل نشده، ولی یک قدم به جلو است.

 

اعلام اسامی ابربدهکاران ۱۱ بانک دولتی/ اسامی بدهکاران پایین‌تر از صد میلیارد تومان نیز اعلام می شود

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته (یکشنبه ۲۱ فروردین) در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه در حال حاضر اسامی ابربدهکاران ۱۱ بانک دولتی اعلام شد و برای سایر بدهکاران پایین‌تر از صد میلیارد تومان هم در گام دوم و سوم اقدام خواهیم کرد، گفت:‌ یکی از مشکلات بسیار قدیمی این بود که بخشی از منابع بانکی در دست عده‌ای از مشتریان بد حساب، سال‌ها باقی می‌ماند و مانع دسترسی عامه مردم به بخشی از تسهیلات می‌شد. بعد از این که رئیس جمهور در اواخر سال گذشته دستور دادند که بانک‌ها خود پیشقدم شوند تا بدهکاران بدحساب را افشا کنند پیگیری ویژه‌ای انجام شد.

 

وی با بیان اینکه در اولین دیدار نوروزی مدیران عامل بانک‌های دولتی در وزارت اقتصاد از دوستان خواستیم بانک‌های دولتی در این زمینه باید پیش قدم شوند، گفت: اکنون یازده بانک دولتی؛ تقریباً همه بانک‌های دولتی غیر از بانک قرض الحسنه مهر و بانک توسعه تعاون که اعلام کرده اند بدهکاران بالای صد میلیارد تومان ندارند، تمام بانک‌های دولتی امروز در سایت خود برای اولین بار در تاریخ بانکداری کشور اسامی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی که جزو بدهکاران بدحساب بزرگ بود را افشا کردند و امیدوارم این کار کمک کند تا سریعتر این مطالبات برای بانک‌ها وصول شود و زمینه برای دسترسی تولید کنندگان و خانوار‌های خوش حساب برای بانک‌ها بیشتر از پیش فراهم شود.


خاندوزی درباره اینکه گام بعدی دولت برای ایجاد شفافیت چیست؟ گفت: دقیق‌تر کردن این فهرست است و به جهت جزئیات هم کامل‌تر شود به عنوان مثال رقم دقیق بدهی‌های مشکوک الوصول بدهکاران بزرگ بانک‌ها در اینجا درج نشده به جهت این که اختلافات حقوقی وجود داشته و رئیس جمهور به بنده تأکید کردند تا حد ممکن این اطلاعات دقیق باشد تا حقوقی از مردم و فعالان اقتصادی تضییع نشود، چون پیام ما از این سیاست؛ پیام تشویق خوش حسابی و افزایش اعتبار در شبکه مالی و بانکی کشور است.


وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه بسیاری از این تسهیلات؛ تسهیلات ارزی بود و اختلافات حقوقی بین حسابرس‌های شرکت‌ها و بانک‌ها در این زمینه وجود داشت به همین جهت در گام اول ما رقم دقیق بدهی‌ها را از بانک‌ها خواستیم که بعد از اطمینان از این که آن شرکت یا شخص چقدر بدهی قطعی مشکوک الوصول دارد درج کنند، افزود: برای سایر بدهکاران پایین‌تر از صد میلیارد تومان هم در گام دوم و سوم با همکاری خوبی که بانک مرکزی در این زمینه دارد اقدام خواهیم کرد تا مسیر اصلاحات اقتصادی در کشور با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

کد خبر 1164680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha