لزوم پر شدن خلا حوزه اسباب بازی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان

نوری گفت: گردش مالی جهانی در حوزه اسباب بازی بیش از ۹۰ میلیارد یورو است که کشور ما حدود ۳۰۰میلیون یورو از این بازار را پوشش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی  با حضور مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آیدین مهدی‌زاده دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی،یوسف نوری  وزیر آموزش و پرورش در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.

 

یوسف نوری در این مراسم با بیان اینکه اسباب‌بازی نقش‌های چندگانه‌ای دارد، گفت: یکی از آن نقش ها پرورش جان انسان است. اسباب بازی هم  نقش تربیتی از بعد روان‌شناختی وهم  نقش تربیتی از بعد جامعه‌شناختی دارد. اسباب‌بازی‌ها باعث  ارتقای مهارت‌های شناختی، خلاقیت و نو آوری می شود. اسباب‌بازی‌هایی که نقش اجتماعی دارند دانش‌آموزان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را وادار می‌کنند که در فعالیت‌های گروهی شرکت کنند و بلوغ اجتماعی خود را بهتر تثبیت کنند و به مرحله بلوغ اجتماعی برسند.

 

وزیر آموزش و پرورش  اظهار داشت: در دین اسلام هم بیان شده است که کودک باید تا هفت سالگی بازی کند.امروز بازی‌های فردی و گروهی به بازی در فضای مجازی تبدیل شده‌اند اما هیچ کدام از این‌ها جای بازی‌هایی که جِرم و حجم دارند را نمی‌گیرند.

 

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری، بیان کرد: ما در بخش‌های صنعتی وسیله‌ای را با روش‌های مختلف می‌سازیم و سپس این دستگاه جایی در صنعت گذاشته می‌شود و دیگر ارتباطی با آن وجود ندارد ولی اسباب‌بازی اینگونه نیست زیرا نقش تربیتی دارد. کودک وقتی عروسکی دارد خود را در نقش آن عروسک می‌بیند و تمام شخصیت کودک در آن پیاده می‌شود. ما ابتدا باید اسباب‌بازی را از دید کودک ببینیم. کودک سوژه‌ای نیست که صرفا روی آن کار کنیم. کودک منفعل نیست بلکه او سوژه‌ای فعال است. کودک همراه پژوهشگر و حتی خود پژوهشگر است پس اگر از دید او اسباب‌بازی را نسازیم، فایده ندارد.

 

نوری با طرح این سئوال که فلسفه ما و چیستی و چرایی ما از ساخت اسباب‌بازی چیست، عنوان کرد:  اگر این را ندانیم، نمی‌توانیم اسباب‌بازی را در میدان یا در بازار کار به درستی حفظ کنیم، به بحث‌های زیست محیطی هم باید توجه کنیم که این اسباب‌بازی آلودگی زیست محیطی نداشته باشد و به کودک آسیب نزند .

وی تصریح کرد: باید بچه‌های دانش‌بنیان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هدایت شوند تا فلسفه کار در این زمینه برای آنها تبیین شود یعنی  نیاز کودک را بشناسند و بعد تولید کنند. ما باید یک نظام آموزش و پرورش شاد داشته باشیم و برای خلق شادی نیاز به ابزارهایی داریم که یکی از آنها اسباب‌بازی است.

 

نوری با بیان اینکه قدمت ساخت اسباب‌بازی در کشور ما دیرینه است، گفت: خوشبختانه در کشورمان بیش از سه هزار عروسک داریم که هر کدام از آنها فلسفه‌ای در زندگی دارند. ما باید برای آنها سناریونویسی کنیم و از روی آنها محصولات جدیدی بسازیم. گردش مالی جهانی در حوزه اسباب بازی بیش از ۹۰ میلیارد یورو است و کشور ما حدود ۳۰۰میلیون یورو از این بازار را پوشش می‌دهد. این نشان می دهد تقاضا زیاد است اما  چون خودمان این بازار را تامین نکرده‌ایم، ارز را خارج می‌کنیم.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جامعه دانش‌بنیان در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، افزود: بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا هم به ساخت اسباب‌بازی روی آورده‌اند. این خلاء حداقل ۶۵‌درصدی که در بازار وجود دارد از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان پر می‌شود . در این راستا ما تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد کرده‌ایم. ما باید یک مرکز رشد برای انجام این کارها درست کنیم .بچه‌هایی که ایده دارند، در این مرکز دور هم جمع شوند و برای آنها مربی تربیت کنید.

 

گفتنی است، نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی  از ۲۱ تا ۲۸ فروردین از  ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

کد خبر 1164685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha