حضرت خدیجه (س) بانوی ایثار بود

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: حضرت خدیجه (س) در زندگی با پیامبر گرامی اسلام (ص) ایثار گری های فراوانی داشتند و در این مسیر مال و جان خود را گذاشتند، خدیجه (س) بانوی ایثار بود و ما مثل خدیجه (س) در ایثار گری کمتر سراغ داریم.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ پیامبر وقتی نخستین وحی را دریافت کردند با بدنی لرزان از سنگینی بار پیام الهی به حضرت خدیجه (س) پناهنده شدند و با اینکه حضرت ابوطالب مانند کوهی استوار در کنار پیامبر (ص) بودند اما ایشان حضرت خدیجه (س) پناهنده شدند و می فرمایند: من را پوشش بده و پوشش حضرت خدیجه (س) پیامبر (ص) را آرام می کند و این نشان دهنده مقام، شان و منزلت این بانو است. به مناسبت وفات حضرت خدیجه (س) این خبرگزاری گفتگویی با حجت الاسلام سد مهدی واعظ موسوی کارشناس مذهبی و مشاور خانواده داشته است که در ادامه می خوانید:

 

نقش حضرت خدیجه (س) در تثبیت و گسترش اسلام چگونه بوده است؟

حضرت خدیجه (س) با بذل ثروت در راه اسلام و مسلمین نقش حیاتی و بسیار مهمی در توسعه و گسترش اسلام داشتند، در زمانی که هیچ کسی به پیامبر (ص) ایمان نمی آورد، ایشان به حضرت ایمان آوردند. در بین مردها حضرت علی (ع) و در بین زن ها حضرت خدیجه (س) در ایمان به پیامبر (ص) پیشی گرفتند و مهمتر از این ؛ پیامبر وقتی نخستین وحی را دریافت کردند با بدنی لرزان از سنگینی بار پیام الهی به حضرت خدیجه (س) پناهنده شدند و با اینکه حضرت ابوطالب مانند کوهی استوار در کنار پیامبر (ص) بودند اما ایشان حضرت خدیجه (س) پناهنده شدند و می فرمایند: من را پوشش بده و پوشش حضرت خدیجه (س) پیامبر (ص) را آرام می کند و این نشان دهنده مقام، شان و منزلت این بانو است که در واقع او پیامبر (ص) را در برگرفت و موجبات آرامش حضرت را فراهم ساخت.

 

در واقع همان گونه که حضرت زهرا (س) ام ابیها و پناهگاه پدرش شد، حضرت خدیجه ام زوجها بود و پناهگاه همسر خود بود و این درس بسیار بزرگی برای بانوان ما است که باید مانند خدیجه برای همسرشان نقش پناهگاه را بازی کنند و همانطور که مرد باید تکیه گاه همسرش باشد زن باید با عواطف سرشاری که دارد پناهگاه همسرش باشد و اگر مردان در منزل پناهگاه معتبری داشته باشند به سوی افراد دیگری پناهنده نمی شوند .

 

حضرت خدیجه (س) چه خدماتی به اسلام ارائه کردند؟

اولا ثروت خود را بی دریغ  و بی ملاحظه و  در راه اسلام و مسلمین هزینه کردند و این مهمترین کار حضرت بود دوم علاوه بر ثروت از جان خود گذشتند. پیامبر (ص) مخالفین و دشمنان فراوانی داشتند لذا حضرت خدیجه (س) با ازدواج با پیامبر (ص) خطر کرد و کار خطیری پیش گرفت؛ همان طور که پیامبر (ص) دشمنان زیادی داشت، وابستگان حضرت و در درجه اول همسرشان در معرض خطر بودند لذا خدیجه (س) نه تنها با ثروت و مال خود بلکه جان خود را در راه اسلام ایثارگری کرد.

 

حضرت خدیجه (س) فرد معتبری در جامعه قریش آن روز بود یعنی در بین قبیله قریش و در بین شبه جزیره ایشان به عنوان تاجر موفق بسیار نام آور بود از این رو خواستگاران بسیار زیادی داشت که با افتخار حاضر بودند با او ازدواج کنند اما حضرت همه را کنار زدند و با پیامبر ازدواج کردند. در واقع از آن لحظه ای که با حضرت ازدواج کردند تا نزول وحی و بعد از نزول وحی در کنار پیامبر (ص) با شرک و نفاق مبارزه کردند.

 

شرایط برای حضرت خدیجه (س) بعد از ازدواج با پیامبر (ص) به گونه ای شد که هیچ کسی و حتی خانم های مکه از ایشان دوری و بی اعتبانی می کردند و وقتی باردار شدند خانم های مکه طعنه می زدند اما ایشان همه اینها را تحمل کرد .

 

در واقع دو عنصر بسیار مهم یعنی حضرت خدیجه (س) و دیگری ابوطالب در کنار پیامبر (ص) و موجب دلگرمی حضرت بودند، پیامبر (ص) به ابوطالب تکیه داشت و به خدیجه (س) پناهنده شده بود. لذا وقتی در کنار رهبر جامعه مسلمین تکیه گاهی چون ابوطالب و پناهگاه امنی مثل خدیجه باشد انرژی او بالا می رود و نیرومند عمل می کند و مقاومت این دو نفر به پیامبر (س) مقاومت می داد و حضرت را مقاومتر می کرد.

 

در مورد فضیلت های حضرت خدیجه (س) بفرمایید؟

پیامبر (س) ما بعد از وفات حضرت خدیجه تا سالها به بهانه های مختلف یاد ایشان می کردند و او را به بزرگی نام می بردند. این بدین معنا است که خدیجه (س) دارای فضائل بی شماری است. روزی وقتی پیرزنی بر پیامبر (ص) وارد شد، حضرت به او احترام ویژه ای گذاشتند و تشکی زیر پیرزن انداختند وقتی اصحاب علت این احترام را پرسیدند، حضرت فرمودند: او دوست خدیجه (س) بود و در واقع خدیجه (س) برای من همه چیز بود.

 

تا خدیجه (س) زنده بود پیامبر(ص) همسر دیگری اختیار نکردند مانند حضرت علی (ع) که تا فاطمه (س) زنده بود همسر دیگری اختیار نکرد. این وفاداری و وفاق موجود بین پیامبر (ص) و خدیجه (س) که زبانزد عام و خاص است نشان می دهد که این بانو از نظر فضائل و برتری در درجه عالی بودند و حتی نام خدیجه (س) که می آمد اشک پیامبر (ص) جاری می شد. در واقع ایثار گری های خدیجه (س) موجب جاری شدن اشک پیامبر (ص) می شد؛ خدیجه (س) بانوی ایثار بود و ما مثل خدیجه (س) در ایثار گری کمتر سراغ داریم.

 

نماز یا دعایی اگر منسوب به حضرت خدیجه (س) است بفرمایید؟

عبارتی در قرآن وجود دارد که هر کدام از اولیای خدا را می توانید با این عبارت زیارت کنید. قرآن می فرماید: «سلام علیکم بما صبرتم» سلام بر شما به خاطر صبری که کردید.

 

چون اینها در صبوری گوی سبقت را از دیگران ربودند شابسته مقام سلام شدند در واقع اهل بیت (ع) به خاطر صبوری شایسته مقام سلام شده و خدیجه (س) هم همین طور لذا می توانیم به حضرت این عبارت را بگوییم و اولیای الهی را با این عبارت زیارت کنیم.

 

کد خبر 1165006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha