خدا به فضل خودش با انسان معامله می‌کند

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: خداوند سبحان در دنیا و آخرت به فضل خودش معامله می‌کند و اگر بخواهد به عدل خودش معامله کند، کار ما خراب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» عصر روز گذشته (۲۲فروردین) در جلسه تفسیر موضوعی قرآن ویژه ماه مبارک رمضان اظهار کرد: برخی از بزرگان درباره دعای «یا رحمان الدّنیا و الآخرة و رحیمهما» فرمودند که در اینجا رحمان و رحیم به یک معنا هستند که گاه استثنائا هردو به یک معنا به‌کار برده می‌شوند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران در تشریح این دعا، افزود: رحمن و رحیم را می‌توانیم به معنای رحمت خاص یا رحمت عام معنی کنیم ولی هر دو می‌توانند یکی از این دو گزینه باشند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی ادامه داد: در مقابل رحمت عامه غصب نه بلکه عدم وجود دارد، وجود به‌طور کلی مظهر رحمت خداست، اگر بنا شد که رحمن بودن خدا قید نداشته باشد پس خداوند باید در آخرت هم رحمن باشد، یعنی اینطور نیست که خداوند در دنیا رحمن و در آخرت رحیم باشد، بلکه درست این است که خداوند در دنیا و آخرت رحمن است.

 

امام جمعه ساری با بیان اینکه رحمت خدا در آخرت فقط شامل مومن نمی‌شود، گفت: پس روز قیامت هم نمیتوانیم بگوییم که خداوند فقط به انسان‌های باتقوا توجه کرده و تخفیف می‌دهد خیر بلکه بخشش خداوند بسیار زیاد است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: اگر خداوند معامله به فضل کند رحمت شامل همه می‌شود ولی اگر معامله به عدل کند رحمتش شامل مومنان خواهد شد که گزینه اول صحیح است.

 

وی با اشاره به نورانیت  و هدایت‌های خاصه و عامه در مسیر انسان، تصریح کرد: این هدایت‌ها انسان را به سمت دریافت یافته‌های بیشتر می‌برد، کسی که خودش را رشد ندهد در همان حد متوقف می‌شود.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه زمانی که راهی نباشد تا رحمن و رحیم به معنای خودشان استفاده شوند، ما هر کدام را با مفهوم خودشان معنی می‌کنیم، تاکید کرد: رحمانیت خدا را نمیتوانیم به یک گروه خاص اختصاص بدهیم از طرفی رحمت خدا را محدود به دنیا نمی‌کنیم، چه بسا فردی در جهنم ویژگی‌هایی داشته که مشمول عنایت خداوند شود ولی شاید برخی شایستگی نصیب در قیامت را نداشته باشند، یک عده‌ای معاند و مقصر هستند استحقاق نجات ندارند، اما بسیاری از افراد مورد مغفرت خدا قرار می‌گیرند خدا از در فضل برخورد می‌کند و تخفیف مجازات می‌دهد.

 

وی در پایان با بیان اینکه جای اصلی رحیم در آخرت است اما در دنیا هم مصداق دارد، جای اصلی رحمن در دنیا است ولی اختصاص به دنیا هم ندارد، اذعان کرد: رحیمیت در مقابل غضب قرار دارد یعنی امنیت و چیزی را از یک شخص می‌گیرد که در دنیا مصداق دارد، خداوند در دنیا و آخرت رحمت خاصه دارد، یعنی رحمت خاصه به یک جا اختصاص ندارد.

کد خبر 1165014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha