نبود تقاضا برای مرغ، دست و بال مرغداران را بست

مرغداران خراسان شمالی که با جوجه ریزی مناسب در سال گذشته، خود را برای بازار نوروز و ماه مبارک رمضان آماده کردند، اکنون با کاهش میزان تقاضا و دپوی مرغ در سالن های مرغداری روبه رو شده اند.

خبرگزاری شبستان_خراسان شمالی؛ با پایان تعطیلات نوروزی، میزان تقاضا برای خرید مرغ کشتار روز در خراسان شمالی کاهش یافته و مرغ های کمتری از سالن های مرغداری روانه کشتار می شود و اخیرا مرغ ها در سالن های مرغداری مانده و سبب نگرانی مرغدار شده است.

 

در خراسان شمالی ۱۰۲ واحد مرغداری فعال است که ظرفیت جوجه ریزی این واحدها در هر دوره دو میلیون و ۸۳۴ هزار قطعه است. اکنون مرغداران می گویند مرغ ها خریدار ندارد و اکنون با افزایش زمان ماندگاری مرغ ها در سالن ها، وزن آنان به چهار کیلوگرم رسیده و نگران ادامه این روند هستند.

 

بازار مرغ در خراسان شمالی در روزهای اخیر اشباع شده است، اصناف هم می گویند مرغ در یخچال ها دپو شده و خریدار خوب ندارد، انتظار می رفت ماه مبارک رمضان امسال همچون سال های گذشته تقاضا برای گوشت مرغ بیشتر باشد اما گویا مردم ذخیره سازی کرده و اکنون تقاضا برای این محصول وجود ندارد.

 

رییس اتحادیه لبنیات، مرغ‌فروشان و قصابان بجنورد در این باره گفت: اکنون مرغ در یخچال های فروشندگان مرغ دپو است و بازار اشباع شده اما میزان تقاضا بسیار کم است.

 

«حسین قاسم زاده» اظهارداشت: در روزهای اخیر، مرغ هایی که کشتار شده و به بازار می آید، عمدتا وزن بالایی دارد و علت آن ماندگاری زیاد مرغ در سالن های مرغداری است.

 

یکی از مرغداران شیروانی هم در این باره گفت: مرغداران، نگران ادامه روند کاهش تقاضا هستند، اکنون مرغ تولیدی خریدار ندارد و مرغدار به ناچار آن را در بازار آزاد کمتر از قیمت مصوب عرضه می کند.

 

«اصغری» اظهارداشت: قیمت مصوب برای خرید مرغ زنده در هر کیلوگرم 20  هزار تومان است اما مرغ زنده خریدار ندارد برخی مرغداران مرغ را با قیمت پایین به دلالان و کشتارورزان عرضه می کنند تا بیش از این متضرر نشوند.

 

وی افزود: کمبود تقاضا برای مرغ و انباشت مرغ زنده در سالن ها، مرغدار را نگران کرده است، اکنون مرغداران، مرغ زنده را در بازار آزاد 18 هزار تومان و حتی کمتر می فروشند.

 

این مرغدار اظهارداشت: مرغداران برای تامین گوشت شب عید نوروز و ماه مبارک رمضان جوجه ریزی  خوبی انجام داند اما در ماه مبارک رمضان فعالیت رستوران ها و تالارها کم شد و تقاضا نیز برای خرید کاهش یافته است.

 

مدیرعامل شرکت مرغداران شیروان هم در این باره گفت: دپوی مرغ در سالن های مرغداری سبب نگرانی تولیدکنندگان شده است در این زمینه یک راهکار، خروج مرغ زنده از استان است که متاسفانه تاکنون این مجوز داده نشده است.

 

«حسن محمدیان» اظهارداشت: اجازه ورود مرغ زنده از گنبد به استان داده شده اما خروج مرغ زنده از استان ممنوع است اگر این ممنوعیت برداشته شود دست و بال مرغدار در بازار باز می شود.

 

وی افزود: با وضعیت پیش آمده مرغداران نگران بازار محصول و نبود متقاضی برای تولید خود است، مرغدار مجبور است مرغ را با قیمت پایین تر در بازار آزاد بفروشد به طوری که کشتارورزان مرغ را با قیمت پایین تر از نرخ مصوب خریداری می کنند.

 

مدیرعامل شرکت مرغداران شیروان گفت: کشتارورزان، مرغ زنده را در هر کیلوگرم 17 هزار تا 18 هزار تومان خریداری می کنند این در حالی است که قیمت مصوب این محصول بیش از 20 هزار تومان است.

 

در این میان، مسئولان جهاد کشاورزی اعلام کرده اند که مرغداران نباید نگران بازار باشند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: مرغداری‌های شهرستان نگران مرغ‌های تولیدی خود نباشند زیراکه با پیگیری‌های انجام گرفته، پشتیبانی امور دام، مرغ‌ها را با قیمت تضمینی خریداری می‌کند.

 

«حسن ایزانلو» با اشاره به مازاد مرغ تولیدی در این شهرستان اظهار کرد: برای تامین مرغ در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان جوجه ریزی در مرغداری های شهرستان انجام شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم مرغ تولیدی را با قیمت 30 هزار تومان خریداری می کند که وزن مرغ های خریداری شده یک کیلو و ۲۰۰ گرم، یک کیلو و ۸۰۰ گرم و دو کیلوگرم است.

 

ایزانلو اظهارکرد: برای حمایت از مرغداری های شهرستان، استان های دیگر مرغ زنده شهرستان را با قیمت هر کیلوگرم ۱۸۵ هزار ریال خریداری می کنند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: این شهرستان قطب تولید مرغ در استان خراسان شمالی است که ۷۰ درصد مرغ تولیدی استان را داراست و سال گذشته ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار جوجه ریزی در مرغداری های شهرستان صورت گرفت.

 

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان شمالی هم در این باره گفت: برای جلوگیری از ضرر مرغداران، محصول تولیدی آنان خریداری و ذخیره سازی می شود.

 

«علیرضا توسلی نیا» اظهارداشت: خرید مرغ منجمد، برای حمایت از مرغداران استان و نیز تامین نیاز آتی در حال انجام است.

 

وی با بیان اینکه خرید مرغ منجمد با رعایت ضوابط اداره کل دامپزشکی انجام می شود، افزود: این اقدام آغاز شده و مرغ به ازای هر کیلوگرم 30 هزار تومان خریداری می شود.

 

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: خرید مرغ زنده برای حمایت از این تولیدکنندگان در حال انجام است و هیچ محدودیتی در زمینه خرید این ماده پروتئینی ندارد.

 

«علیرضا صادق» با بیان اینکه مرغ تولیدی استان با قیمت ۳۰ هزار تومان خریداری و ذخیره می شود، اظهارداشت: کاهش تقاضا برای گوشت مرغ در سایر استان ها هم وجود دارد، در این زمینه از کشتارگاه های استان خواسته شده مرغ را از خارج استان خریداری نکنند تا در استان تقاضا وجود داشته باشد.

 

وی درباره گلایه ها از توزیع مرغ منجمد گفت: توزیع مرغ منجمد بسیار محدود است تنها برای اقشارآسیب پذیر جامعه در برخی از محله ها توزیع شده است.

 

صادق با بیان اینکه قیمت گوشت مرغ به عرضه و تقاضا بستگی دارد، افزود: مرغداران می توانند مازاد گوشتی که در بازار تقاضا ندارد را با قیمت مصوب به شرکت پشتیبانی امور دام عرضه کنند.

 

نماینده کشتارگاه های مرغ خراسان شمالی هم در این باره گفت: به مرغداران توصیه می شود هر چه زودتر مرغ های تولیدی را از سالن ها تخلیه و کشتار کنند تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود.

 

«مجید چین جی» اظهارداشت: پیش از نوروز، میزان زیادی جوجه ریزی در سال های مرغداری استان انجام شد و البته مرغداران به امید افزایش  قیمت، از بارگیری زیاد خودداری کردند، البته کشتار به میزان درخواست شده انجام می شد اما مرغدار به امید افزایش قیمت از کشتار بیشتر خودداری می کرد.

 

وی گفت: اکنون مرغ های زیادی در سالن ها مانده و البته مرغ در سالن های دیگر هم به مرور به سن کشتار رسیده و باید کشتار شود، بر این اساس شرکت پشتیبانی امور دام استان باید به خرید مرغ سرعت دهد.

 

 

کد خبر 1165123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha