حمایت‌های حضرت خدیجه(س)، نقش مهمی در پیشرفت اهداف رسالت رسول‌الله(ص) داشت

یکی از اساتید حوزه گفت: حمایت‌های مادی و معنوی حضرت خدیجه(س) در دوران حیات‌شان، نقش مهمی در پیشرفت اهداف رسالت رسول‌الله(ص) داشت.

فرزانه حکیم زاده در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت سالروز وفات ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها اظهار داشت: حضرت خدیجه(س)، اولین همسر رسول خدا(ص) و مادر حضرت فاطمه(س) و جده همه امامان معصوم(ع) هستند و باید از زبان پیامبر(ص)، فضایل ایشان را بازگو کنیم، چرا که جایگاه و مقام ایشان، بسیار عظیم است.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا با بیان اینکه حمایت‌های مادی و معنوی حضرت خدیجه(س) در دوران حیات‌شان، نقش مهمی در پیشرفت اهداف رسالت رسول‌الله داشت بیان کرد: این حمایت‌ها بسیار مهم و تاثیر گذار بود. به همین دلیل وقتی به متون تاریخی و حدیثی مراجعه می کنیم می بینیم گویا پیامبر(ص) رسالت داشتند که این بانوی بزرگ اسلام را معرفی کنند و بارها در زمان حیات ایشان و بعد از رحلت خدیجه(س) این کار را انجام داده‌اند.


وی عنوان کرد: به طور کلی در صدر اسلام در سه مقطع زمانی مهم، سه بانوی بزرگ هستند که نقش تاثیر گذار و تمدن سازی داشته‌اند. به عبارت دیگرنقش آنها از یک ساحت فردی و خانوادگی و قبیله ای و ملی فراتر است و فرا مکانی و فرا زمانی است، نقشی که امتداد آن موجب می شود این فرهنگ و ایدئولوژی عرضه شده پایه گذار تمدن اسلامی باشد.
حکیم زاده با اشاره به این سه بانوی برجسته اضافه کرد: نخستین شخصیت، حضرت خدیجه(س) است که در شرایط خاص و ویژه با همه امکاناتی که داشتند و با همه وجود در حالی که رسول خدا(ص) بسیار تنها بودند و نیاز به پشتیبانی داشتند، حمایت های زیادی از رسول خدا(ص) کرد.


وی خاطرنشان کرد: پس از آن حضرت، دومین شخصیت، حضرت فاطمه(س) است که در برهه خاصی پس از رحلت پیامبر(ص) که بزرگترین انحراف روی داد، در سایه تلاش ها و حمایت ها و روشنگری های حضرت فاطمه(س)، مومنین توانستند حق از باطل را تشخیص دهند. سومین شخصیت برجسته، حضرت زینب کبری(س) است که اگر عهده دار پیام رسانی نمی شدند، مسلما پیام نهضت عاشورا باهمه اهمیتی که داشت، به گوش جهانیان نمی رسید.
این استاد جامعه الزهرا با اشاره به دیگر ابعاد شخصیتی حضرت خدیجه(س) گفت: در مورد حضرت خدیجه(س) در زندگی خود ایشان نیز، سه برهه قابل تحلیل است، زمانی که هنوز ازدواج نکرده‌اند و دوران بعد ازدواج با پیامبر(ص) و قبل از بعثت و همچنین دوران بعد از بعثت .


وی افزود: در این سه دوره ایشان شخصیتی شناخته شده و اجتماعی و در جامعه خود بانویی شاخص بودند و حتی قبل از ازدواج با رسول خدا(ص)، برترین بانوی قریش و از حیث اقتصادی ثروتمند ترین فرد در میان آنان به شمار می‌رفتند و از نظر جایگاه اجتماعی نیز بسیار مورد توجه بودند.
حکیم زاده عنوان کرد: از حیث خصوصیات و ویژگی های معنوی و اخلاقی نیز در کتب متعدد شیعه و حتی اهل سنت نیز فضائل ایشان بیان شده است. ایشان در دوران جاهلیت ملقب به طاهره و عفیفه و لبیبه یعنی زن بسیار خردمند بودند که لقب لبیبه کمتر به زنان داده شده است، ولی ایشان به قدری از خود دانایی و کمال نشان دادند که چنین لقبی را در دوران جاهلیت به دست آوردند.


وی تصریح کرد: از این رو چنین شخصیتی بسیار مورد توجه بودند و مردان سرشناس و اشراف تمایل زیادی برای ازدواج با ایشان داشتند. مرحله بعد دوران زندگی مشترک ایشان با پیامبر(ص) است و انتخابی که در زندگی دارد و نقشی که در کنار رسول خدا(ص) ایفا می کند تا شرایط برای بعثت حضرت فراهم شود.
این استاد حوزه اظهار داشت: دوره سوم نیز دوره بعد از بعثت است که نقش حمایتی عظیم ایشان مشخص می شود، در این باره رسول خدا فرمودند که زمانی که همه من را تکذیب می کردند به من ایمان آوردند و زمانی که همه از من دریغ می کردند، همه ثروت شان را در اختیار من قرار دادند ومادر فرزندانم بودند. ایشان وقتی ازدواج کردند همه ثروت عظیم خود را به پیامبر(ص) بخشیدند.
وی بیان کرد: واقعا حضرت خدیجه کبری(س) دارای چه معرفت عظیمی بودند که چنین کار بی‌سابقه‌ای را انجام دادند و چه شناختی نسبت به رسول خدا(ص) داشتند و چه آینده‌ای را برای ایشان دیدند که چنین ثروتی که این قدر زیاد بود یکجا به حضرت بخشیدند، در حالی که هنوز به رسالت مبعوث نشده بودند.


حکیم زاده خاطرنشان کرد: گفته شده ایشان چون خانمی سرشناس بود، اخبار علمای اهل کتاب به گوشش می رسید و منتظر آینده ای این گونه روشن برای پیامبر(ص) بودند، اما مهم باور محکم ایشان است. ایشان بعد از بعثت نقش اصلی خود را ایفا می کند و با همه وجود به حمایت می‌پردازد و در کنار ابوطالب (ع)باعث می شوند رسول خدا(ص) رسالت عظیم خود را پیش ببرد.
وی افزود: رسول خدا(ص) از ثروت ایشان برای حفظ جان مسلمانان هزینه می‌کرد. عده ای را به حبشه اعزام می کرد.همچنین سه سال در شِعب ابی‌طالب که مسلمانان محصور شدند و از گرسنگی در خطر مرگ قرار داشتند، ثروت خدیجه(س) بود که خرج می شد و پیامبر ص ارزاق را به بهای گزافی می خرید تا جان مسلمانان حفظ شود و همه مسلمانان مدیون حضرت خدیجه هستند.


استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان کرد: ایثار و فداکاری از شاخصه‌های مهم شخصیتی حضرت خدیجه(س) است، از طرفی آن معرفتی که به رسول خدا(ص)دارد بسیار مهم است و با همه وجود تابع و تسلیم و حامی ایشان است، حضرت خدیجه(س) بسیار صفا و وفا نسبت به رسول خدا(ص) داشت که قابل تصور نیست.
وی عنوان کرد: همه این فضائل برای بانوان ما الگوی مهمی است، ممکن است همه بگویند همسر ایشان، پیامبر(ص) بوده که طبق سخن قران بالاترین خلق را داشته؛ اما باید بدانیم حضرت خدیجه(س) کسی بود که قدر این جایگاه را می دانستند و سختی ها ومرارت های فراوانی را متحمل شدند، چه آن دورانی که قبل از بعثت پیامبر(ص) به غار حرا می رفت و عبادت می کرد و چه بعد از دوران بعثت در همه دوران در کنار رسول خدا(ص) ماند.


حکیم زاده اظهار داشت: تفاوت اساسی خدیجه(س) با دیگرهمسران حضرت این است که ایشان با امکانات بالا و موقعیت اجتماعی برتر با کسی ازدواج کرد که هنوز چهره شاخص به لحاظ اجتماعی نداشت. بعد از بعثت ودرمکه نیز زندگی‌اش همراه با دشواری‌های زیادی بود و حضرت خدیجه(س) سختی های زیادی را تحمل می‌کرد و هر روز پیامبر (ص)با پای خونین به منزل می آمد و حضرت خدیجه(س) هر روز نگران سلامتی ایشان بودند.
وی گفت: در طول سه سال زندگی در شِعب ابی‌طالب، حضرت خدیجه(س) همواره در کنار پیامبر(ص) بود و با ایثار و فداکاری زندگی کرد و همسران دیگر زمانی ازدواج کردند که پیامبر در اوج قدرت و خلیفه مسلمانان بود و حامی و صحابه و موقعیت اجتماعی بالایی داشتند و این رفتارهای حضرت خدیجه(ص) در این شرایط اصلا قابل مقایسه با زندگی دیگر همسران نبود.


این استاد حوزه عنوان کرد: حضرت خدیجه(س) محبوبه خدا و رسول الله بود و از برترین فضیلت ایشان آن است که خداوند به ایشان سلام رسانده است، در حالی که سلام ها برای پیامبران اولوالعزم است و خدیجه(س) به قدری ایمان و باور عمیق به خدا و رسول خدا(ص)داشت و در این راه مجاهدت کرد که خدا به ایشان سلام رساند.
وی تشریح کرد: زمانی که پیامبر(ص) در غار حرا مشغول عبادت بودند و حضرت خدیجه(س)در گرما آب و غذا را می آوردند، جبرئیل به پیامبر ص گفت ببین خدیجه س با چه سختی مسیر را می پیماید. وقتی رسید گفت از جانب خدا ومن به او سلام برسان و اورا به خانه ای در بهشت بشارت بده که در آن هیچ رنج و اضطرابی نیست.
حکیم زاده بیان کرد: وقتی سلام خدا را به او رساندند، چون شناخت عمیقی از دین داشت و می دانست که جایز نیست سلام به خدا بدهد، فرمود: ان الله هو السلام و منه السلام و علی جبرئیل السلام. فقط به جبرئیل سلام رساند حضرت خدیجه(س) یکی از 4 زن بهشتی و ام‌ائمه الهدی و ام المومنین است و امیدواریم مشمول دعای خیر ایشان باشیم.
 

کد خبر 1165261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha