برخورداری از راه مناسب بنای امامزاده جعفر(ع) شاید وقتی دیگر

شرط مالکان مانع ایجاد راه دسترسی مناسب برای بنای امامزاده جعفر(ع) روستای سیاهدشت به عنوان امامزاده شاخص شهرستان فاروج شد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی_فاروج؛ زیارت، به عنوان یكی از عناصر مهم فرهنگ ساز، تاثیر زیادی در بهبود وضعیت روحی فرد و مناسبت های اجتماعی افراد جامعه دارد و از این حیث از چند سال قبل رهبر معظم انقلاب بر تبدیل بقاع متبركه امامزادگان كشور به قطب های فرهنگی تاكید داشته اند. تحقق این هدف مقدماتی دارد از جمله ایجاد زیرساخت های لازم برای فراهم شدن امکان حضور مردم در آن مکان و بهره برداری هر چه بیشتر از این فضاهای معنوی است که یکی از این شاخص ها، راه دسترسی مناسب است.

 

امامزاده جعفر(ع) روستای سیاهدشت که از امامزادگان شاخص شهرستان است در طی سال زائران و مسافران بسیاری را به خود می بیند اما مناسب نبودن راه دسترسی آن با عرض کم، همیشه برای زائران به ویژه آنهایی که شناختی نسبت به این محور ندارند، دلهره آفرین بوده است.

 

راه دسترسی آن که دیر زمانی راه بین مزارع بوده و به مرور همان مسیر کم عرض آسفالت شده و به رغم تردد بالای مسافران و گردشگران و بومیان این روستا و اهالی آبادی های همجوار، این محور پر خطر در همان عرض کم باقی است.

 

یکی از زائران این امامزاده گفت: سالهاست که در مناسبت های مختلف در این فضای معنوی حضور می یابم و علاوه بر تبرک جویی از حرم، به زیارت اهل قبور همجوار امامزاده می روم.

 

«قربان علیزاده» افزود: هر سال شاهد فعالیت های توسعه ای در بنای امامزاده هستیم که استفاده از این فضا را تسهیل می کند.

 

وی گفت: شاید مهم ترین مشکل، راه دسترسی به امامزاده است که منشعب شده از جاده است و با توجه به دو طرفه بودن جاده، تردد بالای خودروها و کم عرض بودن راه روستایی، همیشه رسیدن به فضای امامزاده توام با خطر است.

 

یکی از اهالی روستای سیاهدشت هم گفت: بنای امامزاده در ابتدای روستا و با فاصله از جاده است و با توجه به راه بین مزارع بودن مسیر دسترسی به امامزاده، تردد تراکتور، ماشین آلات کشاورزی، موتور و دام، کم عرض بودن راه برای اهالی و زائران همیشه مشکل آفرین بوده است.

 

«باقر سیاووشی» افزود: به ویژه در مناسبت هایی که با فصل رونق فعالیت های کشاورزی تقارن می یابد، مشکلات تردد بیشتر می شود.

 

وی گفت: خطر تردد در این محور در شب با توجه به قرار داشتن باغات اهالی در کنار راه دسترسی به امامزاده، چند برابر می شود.

 

یکی دیگر از زائران گفت: در هر مناسبتی كه سری به این امامزاده بزنید بوی آش و آبگوشت مشام را می نوازد از آن رو كه بسیاری از مردم منطقه نذورات خود را در این بنا كه دارای شبستان های تازه سازی است، ادا می كنند.

 

«سبحان بصیری» افزود: روزهای تعطیل با توجه به وجود آرامستان، اهالی بسیاری از روستاهای پیرامون در مجاورت این امامزاده، شاهد حضور افراد بسیاری برای انجام آئین های ویژه مربوط به اهل قبور هستیم.

 

وی گفت: هرساله آیین تحویل سال در این فضا با حضور اهالی روستای سیاهدشت و بسیاری از روستاهای دهستان شاه جهان برگزار می شود اما با همه این برنامه ها، بنای امامزاده راه دسترسی مناسبی ندارد.

 

یک گردشگر هم گفت: دهستان شاه جهان فاروج که روستای سیاهدشت و بنای امامزاده جعفر (ع) در آن واقع شده با توجه به نزدیکی آن به جاده آسیایی، وجود بازار شناخته شده در روستاهای سیاهدشت و سه گنبد، واقع شدن دو روستای گردشگری استاد و خسرویه در ادامه این مسیر و... ظرفیت مناسبی برای رونق گردشگری در شاخه های مختلف است.

 

«آرمین بهاری» افزود: در این دهستان با توجه به کم بودن فاصله روستاها و وجود ظرفیت های مختلف برای ماندگاری مسافر و گردشگر، راه دسترسی مناسب یک ضرورت غیر قابل چشم پوشی است.

 

وی گفت: گردشگران بعد از استفاده از تفرجگاه های دو روستای استاد و خسرویه، صرف بستنی و شیرینی روستای مایوان، خرید از بازارهای سیاهدشت و سه گنبد، به گزینه مناسبی برای ادامه برنامه گردشگری خود پیش از عزیمت به شهرشان دارند، آنهم وجود بنای امامزاده جعفر (ع) است که به فاصله چهار کیلومتری از جاده آسیایی واقع شده است.

 

وی افزود: علاقه مندان به بازدید از معماری اسلامی می توانند این فضا را مقصد نهایی خود پیش از اتمام سفرشان ببینند از سویی ساخت شبستان و ایجاد فضا برای استراحت، جذب زائر و مسافر را در این فضا بیشتر کرده اما، مناسب نبودن راه دسترسی، آفتی است که می تواند ظرفیت های بنا را کمرنگ کند.


 

مطالبه مالکان برای واگذاری زمین منع قانونی داشت

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فاروج گفت: امامزاده شاخص شهرستان، در ابتدای روستای سیاهدشت واقع شده که زیرساخت های مناسبی در بنای این امامزاده ایجاد شده است.

 

«رضا رحیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: مسیر ورودی به این بنا، بی خطر نیست و خطرات آن در شب بیشتر هم می شود.

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه فاروج گفت: با مالکان این محور نشست هایی برگزار شد و آنان به یک شرط آماده واگذاری زمین بودند.


رحیمی گفت: شرط مالکان برای واگذاری زمین برای این طرح، دریافت کاربری تجاری برای یک واحد در این زمین ها بود که متولیان جهاد کشاورزی با این درخواست موافقت نکردند.

 

مدیر اوقاف و امور خیریه فاروج با بیان اینکه بازگشایی محور گام بلندی است که در ارتقای شاخص های این بنا تا 50 درصد کمک می کند، افزود: با توجه به ثبت زمین های این محور با عنوان باغ، جهاد کشاورزی در خصوص تغییر کاربری برای این 17 مالک مخالفت کرده است.

 

وی با اشاره به وجود راه خاکی از سمت فاروج به این بنا که هرساله افراد بسیاری از آن برای رسیدن به این امامزاده استفاده می کنند و بسیاری از همایش های پیاده روی در این محور پیش بینی می شود، گفت: امیدواریم قرار گرفتن این محور به عنوان جاده سلامت، زمینه ارتقا آن را به شرایط مناسب تر فراهم کند.

 

بارگاه امامزاده جعفر (ع) از نوادگان حضرت امام حسن (ع) در قسمت شمال سیاهدشت و در هشت کیلومتری جنوب شرقی شهر فاروج واقع است که به آقا امام معروف بوده و فاصله آن تا جاده آسیایی چهار کیلومتر است. بارگاه این امامزاده دو مناره و یک گنبد طلایی دارد؛ ضریح آن هم از داخل آیینه کاری و بر روی آن از نقوش و آیات قرآنی استفاده شده که آینه و کاشی کاری این فضا هم می تواند علاقه مندان به معماری اسلامی را جذب کند.

 

گلزار 27 شهید این دهستان و روستاهای دیگر شهرستان در فضای امامزاده واقع شده است.

 

 

کد خبر 1165293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha