مصرف ٩۴ درصد آب های زیرزمینی گلستان/ ١۶٧۶ لیتر در ثانیه کمبود آب استان است

حیدریان گفت: یک هزار و ۶۷۶ لیتر در ثانیه کمبود آب استان گلستان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «ایرج حیدریان» امروز (سه شنبه ٢٣ فروردین) در جمع خبرنگاران گفت: در سطح وزارت نیرو طرح هایی در حوزه آبخوان های زیرزمینی در حال انجام است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: ۹۰ درصد منابع آب کشور و استان در بخش کشاورزی با راندمان ٣١ درصد مصرف می شود.

 

وی ادامه داد: میزان بارندگی های الان نسبت به سال گذشته، ۱۴ درصد کاهش نسبت به بلندمدت داریم و این یعنی خشکسالی ادامه دارد و باید برنامه‌ریزی بسیار منسجمی داشته باشیم.

 

حیدریان خاطرنشان کرد: مساحت پوشش برفی استان در سال ١٣٩٩ حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع بوده است که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۱۶۱ کیلومتر مربع رسیده است.

 

وی گفت: لازم است برای شرایط پیک مصرف از همین الان برنامه‌ریزی‌هایی را در حوزه آب زیرزمینی داشته باشیم که شرکت آب منطقه ای انجام می دهد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: ۶٢۵ حلقه چاه آب شرب در استان وجود دارد که لازم است این چاه ها در مدیریت قرق چاههای آب شرب قرار گیرد و چنانچه در شعاع دو کیلومتری آب‌های شرب قرار دارند اگر اضافه برداشتی داشته باشد یقیناً باید ورود پیدا کنند و مأموران مانع آن شوند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر سدی که با هدف تامین آب شرب باشد در مدار بهره برداری نداریم و امیدواریم با اقدامات خوب صورت گرفته در سفر ریاست جمهور، منابع مورد نیاز تامین شده و تسریع  یابد و در مدت زمان خودش به بهره برداری برسد.

 

حیدریان گفت: با آبگیری سد نرماب، آب شرب ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تامین می‌ شود.

 

وی افزود: با توجه به افزایش درجه حرارت و کاهش نزولات جوی و کاهش سطح برف در ارتفاعات باید تمهیدات جدی در حوزه مصرف آب اندیشیده شود تا بتوانیم تابستان سخت و گرم را پشت سر بگذاریم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان، اطلاع رسانی را در این راستا موثر خواند و گفت: عمده مصرف کننده ما بخش کشاورزی است و به همین منظور طرح نجات آب کشاورزی در حال انجام است.

 

وی افزود: اهتمام شرکت آب و فاضلاب و همکاران ما این است که بتوانیم اطلاع‌رسانی مناسبی را در مدیریت مصرف داشته باشیم و مشوق هایی را برای اثرگذاری در مدیریت مصرف آب در نظر گرفت تا شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.

 

حیدریان با اشاره به منابع آبی استان، ادامه داد: حدود ۲ هزار و ۴۸۵ میلیون متر مکعب پتانسیل آبی استان است آبی استان است که ۵۰ درصد سطحی و ۵۰ درصد زیرزمینی است.

 

وی گفت: در حال حاضر در بخش آب زیرزمینی ۹۴ درصد آب استان استفاده می‌ شود که بر اساس استاندارد نباید بیش از ۶۰ درصد استفاده شود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: باید تراز آب‌های زیرزمینی استان رصد شود تا مشخص شو. در چه جایگاهی قرار داریم.

 

وی گفت: یک هزار و ۶۷۶ لیتر در ثانیه کمبود آب استان است.

کد خبر 1165295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha