۲۱ درصد حجم سد بارزو  پر آب است

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: ۲۱ درصد حجم سد بارزو شیروان پر از آب است.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: طبق گزارش هواشناسی ماه های آینده بارندگی ها زیرنرمال خواهد بود که محدودیت و ممنوعیت کشت بهاره ادامه دارد و کاهش برنامه منابع و مصارف همچنان در دستور است طوری که آب تحویلی به حوزه کشاورزی، شرب و صنعت 44 درصد کاهش داشته است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان عنوان کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون خروجی آب سد بارزو، چهار میلیون و 300 هزار مترمکعب بوده که سال گذشته این میزان، هفت میلیون و 800 هزارمترمکعب بود.

 

خسروپناه خاطرنشان کرد: 79 درصد حجم مخزن سد بارزو شیروان خالی است.

 

وی تصریح کرد: اینک حجم آب این سد، 18 میلیون و 900 هزار مترمکعب است که فقط 6 میلیون مترمکعب قابل استفاده است و مابقی رسوب و آب پایدار سد است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان با اشاره به اینکه بارندگی ها نسبت به بلند مدت 40 ساله، 23 درصد کاهش داشته است، اضافه کرد: در شرایط فعلی ورودی سد نسبت به سال قبل، 40 درصد و حجم مخزن، 50 درصد کاهش داشته که از ابتدای سال زراعی ورودی آب سد 5 میلیون و 700 هزار مترمکعب بوده که این میزان سال گذشته، 9 میلیون و 400 هزار مترمکعب گزارش شده است.

 

وی گفت: سد بارزو شیروان در یکی از سرشاخه‌های رودخانه اترک واقع شده، این حوزه ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از دو رودخانه اصلی به نام های محلی کورکانلو و قوردانلو منابع آبی آن از بالا دست سرریز می شود و در پشت سد ذخیره و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

خسروپناه افزود: شاخه کورکانلو شاخه اصلی است که با آورد متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه و شاخه قوردانلو شاخه فرعی است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

کد خبر 1165409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha