لزوم تغییر آموزش دینی از عقیدتی به مباحث عینی/ جهان کنونی بیشتر خواهان نظریه علمی تا دفاع عقیدتی از اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: برای آموزش دین به جای اینکه از مباحث عقیدتی شروع شود باید مباحث عینی استفاده شود. زیرا شرایط زمان گذشته با شرایط کنونی تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه در مسجد دانشگاه امیرکبیر سخنرانی پرداخته و در خصوص تغییر زمان در دین تشیع گفت: زمانی شیعیان در اقلیت بودند و به آنها حمله عقیدتی می کردند. در آن زمان تشیع غریب بود و در مقابل این هجمه ها باید از دلایل کلامی استفاده می کردند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به سخنان شهید صدر ادامه داد: جهان کنونی بیشتر خواهان نظریه علمی تا دفاع عقیدتی از اسلام است. به عنوان نمونه درباره نظریه ولایت باید نظریه علمی ارایه کرد تا برای کسانی که مسلمان نیستند قابل درک و تامل بشود.

 

استاد حوزه علمیه افزود: به علت جهانی شدن حکمرانی اسلام یک فرصت تلقی می شود زیرا در زمان حکمرانی دفاع از حجاب سخت تر است چرا که در دوران غربت دفاع از خود و جوانان آسان تر بود. اما  با جهانی شدن به اسلام حملات بیشتری صورت می گیرند. به همین خاطر باید در مقابل دیگر ادیان مانند دین عربستانی، انگلیسی و غیره از دین اسلام دفاع کرد؛ در واقع باید روش دفاع، ترویج و تبلیغ تغییر کند.


وی ادامه داد: ٩٩ درصد از متون قرآنی عقیدتی بوده و درباره آنها نظریه پردازی صورت نگرفته است به همین خاطر باید درباره نماز، ولایت، حجاب و غیره نظریه پردازی انجام شود. روزه گرفتن در دین اسلام باعث سلامتی بدن می شود که در علم پزشکی مورد تایید قرار گرفته است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان در خصوص ولایت فقیه گفت: هیچ چیز همانند ولایت فقیه در جهان نمی تواند نظم ایجاد کند زیرا قدرتی که با نظم و قانون همراه است. 

 

وی در پایان در خصوص جایگزینی اسلام عقیدتی خاطر نشان کرد: باید مباحث عقیدتی همراه با نظریه پردازی علمی باشد. در واقع برای آموزش دین به جای اینکه از مباحث عقیدتی شروع شود باید مباحث عینی استفاده شود. آموزش دین و احکام دینی باید از نیاز انسان و اثرات دینی بر آنها آغاز شود. باید در بررسی آثار از دین قرآنی و روایی دفاع کرد زیرا شرایط زمان گذشته با شرایط کنونی تغییر کرده است.

 

کد خبر 1165458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha