منظور قرآن از ایمان به غیب که نشانه پرهیزگاران است

یک کارشناس مهدوی با شرح آیه سه سوره بقره گفت: امام صادق(ع) درباره این آیه می‌فرمایند: پرهیزگاران کسانی هستند که به حجت غائب(عج) ایمان دارند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمود اباذری در شرح آیات مهدوی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: درگاه و دروازه خروج از عالم حیوانیت و ورود به عالم انسانیت ایمان و باور به غیب است، یکی از ابزارهایی که برای شناخت وجود دارد، حواس پنجگانه است اما در انسان عقل است که او را از عالم حیوانات متمایز می کند و از دایره محسوسات فراترش می برد.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: از این رو خدای متعال در سومین آیه سوره مبارکه بقره و در توصیف پرهیزگاران می فرماید: «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ»؛ ما یک غیب مطلق داریم که خدای علی و اعلی است، خدا غیب است چون وجودش نامحدود است، نمی شود خدا را دید چون غیب مطلق است و نامحدود، اما در مرحله بطن و تاویل آیه، غیب نقطه مقابل شهود و هر آن چیزی است که ابزار درک آن عقل است و مصادیق متعدد دارد.

 

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) درباره این آیه می فرمایند: پرهیزگاران کسانی هستند که به حجت غائب(عج) ایمان دارند؛ در بیان نورانی دیگری می فرمایند: کسانی که با همه وجود باور دارند مولای ما خواهد آمد و قیام کرده و عالم را پر از عدل و داد می کند.

 

حجت الاسلام اباذری تاکید کرد: پرهیزگاران به جهت نعمت عقل و حجت درونی، ایمان دارند خدای علی و اعلی انسان را رها نکرده و در هر زمان حجت حی‌ای قرار داده و این سنت خدا است و بر اساس ادله عقلی، قرآنی و روایی نسبت به امام زمان(عج) باور دارند چون ابزار درک این حقیقت یعنی عقل را به کار می گیرند.

 

وی خاطرنشان کرد: چون قیام و ظهور امام زمان(عج) وعده الهی است پرهیزگاران با همه وجود به این قیام و ظهور باور دارند، هر قدر هم دوران غیبت طول بکشد اینها می دانند غیبت، عصر آزمون و آزمایش بندگی خدا و اثبات لیاقت و شایستگی ما در یاری و همراهی ولی خدا است برای همین هم برای زمینه سازی ظهور گام برمی دارند و به مقامی بس رفیع و عظیم دست می یابند.

کد خبر 1165480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha