پرس تی وی قرائت صحیح از تحولات اوکراین را هدف قرار دهد

کارشناس مسائل چین و اوراسیا پرس تی وی را به عنوان سرآمدترین رسانه برون مرزی جمهوری اسلامی ایران، در جنگ اوکراین نقش آفرین دانست .

به گزارش خبرگزاری شبستان، مهدی خورسند کارشناس مسائل چین و اوراسیا با توجه به جنگی که بین روسیه و اوکراین در گرفته، درباره موضع گیری دیپلماتیک ایران طی این مدت گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش از وقوع جنگ و درگیری ها و آغاز این تنش ها رایزنی های دیپلماتیکی را از سوی دستگاه وزارت امور خارجه داشته و هر دو طرف را دعوت به صلح و خویشتن داری نسبت به وقوع یک جنگ و آسیب دیدن مردم کرد. بعد از این اتفاق ما شاهد بودیم زمانی هم که جنگ رخ داد موضع رهبری و رئیس جمهور ما این بود که امریکایی ها و ناتو مقصر اصلی جنگ هستند.


 وی افزود: روس ها در ساختار امنیت ملی خودشان این طور مطرح کردند که غربی ها و ناتو نباید در لایه اول امنیتی روسیه حضور داشته باشند و حضور غرب، ناتو و امریکا در این مناطق را مصادف با ناامنی خودشان می دانند. مردم اوکراین که درگیر یک رییس جمهور کمدین هستند، ناخواسته وارد یک جنگی شدند که این جنگ قاعدتا برای روسیه، اوکراین و دیگر کشورهای محیط پیرامون تبعاتی را به همراه  دارد.
وی گفت: به طور کلی مواضعی که کشورهای مختلف در قبال این جنگ داشته اند به منافع ملی خودشان بر می گردد. موضعی که رییس جمهور ما در این فضا اتخاذ می کند  و بر انگیختن حساسیت و شاید اقدام روسیه در حراست از مرزهای خودش را عملا ما در راستای منافع ملی خودمان باید تعریف کنیم؛ چراکه قطعا گسترش ناتو به شرق برای اهداف بسیار زیادی است که به جرات می شود گفت بخشی از آن اهداف ماهیت قدرت منطقه ای ایران است که می تواند مواضع ما را تحت تاثیر قرار دهد.


خورسند با اشاره به منافع مشترک ایران و روسیه گفت: روس ها در جنگ سوریه حضور پیدا کردند و ما توانستیم  با حضور روسیه جلو پیشروی بیشتر تکفیری ها را بگیریم، این یک اقدام مهم در راستای منافع امنیت ملی بود و قاعدتا ایستادگی روسیه در گسترش ناتو به شرق هم در چارچوب موازین و اهداف امنیت ملی ایران تعریف می شود.


 کارشناس حوزه اوراسیا و چین با عنوان اینکه جنگ اوکراین و روسیه را قریب الوقوع پیش بینی کرده بود، گفت: برخلاف بسیاری از دوستانی که معتقد بودند، روند موجود در نظام بین الملل از جنگ جلوگیری می کند، اما به دلیل حساسیتی که روسیه بر لایه اول امنیتی خودش که مستقیما بر منافع ملی این کشور تاثیرگذار و حساس است و در کنار آن، تجربه کریمه گرجستان نشان داد که روسیه از این موضع هرگز کوتاه نخواهد آمد. اما اینکه در آینده چه فضایی پیش می آید، تحلیل من این است که بسیار به اتفاقاتی بستگی دارد که پشت میز مذاکره رخ خواهد داد. 


وی با اشاره به دنیای امروز که رسانه یک رکن دیپلماسی به حساب می آید، درباره نقش رسانه ها در جنگ های بین المللی گفت: امروز رسانه های غربی در فضاهای رسانه ای یک تهییج غلطی را برای حمایت از رئیس جمهور اوکراین ایجاد کرده و وی را به عنوان یک قهرمان معرفی کردند، در صورتی که او یک فرد فریب خورده از سوی غربی ها بود و قهرمان معرفی کردنش اشتباهی بود که متاسفانه وارد فضای داخلی ایران هم شده است. 


خورسند پرس تی وی را به عنوان سرآمدترین رسانه برون مرزی جمهوری اسلامی ایران که می تواند در این بحران نقش آفرینی کند، توصیف کرد و افزود: پرس تی وی باید قرائت صحیح تحولات اوکراین را هدف قرار دهد و اینکه واقعا فریب خوردگی رئیس جمهور اوکراین و اینکه دلایل ایجاد این جنگ را به شکل صحیحی تشریح کند. آمدن ناتو به اوکراین قطعا موجب درگیر شدن منافع ملی ما و تهدید منافع ملی ما در میان‌مدت و بلند مدت خواهد بود و من معتقدم که این اقدام روسیه به جمهوری اسلامی ایران و منافع ما هم کمک بسیاری کرد. 


وی درباره کلید واژه هایی که این شبکه می تواند در این روزها از آن بهره ببرد، گفت: در این فضا عینی نبودن مطالب منتقل شده به مردم و مخاطبان در دنیا و یک سویه بودن روایتی که رسانه های غربی از جنگ اوکراین دارند، با وجود یک رسانه مستقل و توانمندی مثل پرس تی وی که بتواند به صورت هدفمند روایت واقعی را از این شرایط مطرح کند خلائش به شدت احساس می شود و امیدوارم که این رسانه در این راستا موفق باشد. 

 

کد خبر 1165498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha