از لزوم ارتقا کارکردهای اجتماعی مسجد تا عدم تدوین راهکارهای تشکیل مهدها و پیش دبستانی‌های قرآن محور

نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان در سال۱۴۰۱ عصر امروز با مباحثی از لزوم ارتقا کارکردهای اجتماعی مسجد تا عدم تدوین راهکارهای تشکیل مهدها و پیش دبستانی‌های قرآن محور در بیت نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گیلان عصر امروز(چهارشنبه 24 فروردین) با حضور سیدمجید امامز دبیر سوراز فرهنگ عمومز کشدر، نماینده ولی فقیه در استان گیلان، استاندار گیلان و سایر مقامات استانی برگزار شد که با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا و ضیافت ساده افطار همراه بود.

 

* عدم تدوین راهکارهای تشکیل مهدها و پیش دبستانی‌های قرآن محور توسط تشکل‌های مردمی در گیلان

«امیر حجت مرادی» در این مراسم گزارشی از پیشرفت اجرایی مصوبات سند توسعه فرهنگ قرآنی استان ارائه داد و گفت: در بحث مصوبات جلسه 68 شورای فرهنگ عمومی به تاریخ 27 اسفند 99 ما 18 مصوبه داشتیم که هشت مورد آن به طور کامل اجرا شد و چهار مورد هم پیشرفت خوبی داشته است.

 

مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گیلان با تاکید بر اینکه هشت مورد از مصوبات مورد اشاره اجرایی نشده‌اند اذعان کرد: چهار مورد از مصوبات اجرایی نشده که با تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی مسیر آن هموار می‌شود همچنین مواردی هم وجود دارد که جهت اجرا به تاکیدات بیشتر شورا نیاز دارند.

 

وی اظهار داشت: قرار بود دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها و بخش مردمی آمار و اطلاعات خود را در سامانه ای که ایجاد شده، ثبت کنند که دستگاها در این زمینه هیچ اقدام خاصی نداشتند و فقط بخش مردمی در حال ثبت اطلاعات خود در سامانه است.

 

مرادی با بیان اینکه ۴۰ هزار نفر از فعالان قرآنی در سامانه ثبت نام کرده و دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند و بانکهای اطلاعاتی شان در حال تکمیل است اضافه کرد: از استاندار گیلان تقاضا داریم دستور فرمایند تا دستگاه‌ها همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

 

وی به مصوبات دیگری که تاکنون اجرایی نشده‌اند اشاره کرد و افزود: قرار بود دستگاه‌های اجرایی برون‌سپاری داشته و تصدی‌گری نکنند و تا پایان سال ۱۴۰۰ فهرست فعالیت‌ها و خدماتی که از بخش مردمی دریافت می‌کنند را ارائه دهند که البته این امر هم محقق نشده است.

 

مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گیلان ادامه داد: بر اساس مصوبات سال گذشته قرار بود راهکارهای تشکیل مهدها و پیش دبستانی‌های قرآن محور توسط تشکل‌های مردمی تهیه و به شورای فرهنگ عمومی ارائه شود که این امر هم عملیاتی نشد.

 

وی با بیان اینکه جلسات شورای فرهنگ قرآنی تاکنون به طور هر سه ماه یکبار برگزار نشد عنوان کرد: تقاضا دارم در این مورد هم تصمیم‌گیری شود تا حداقل در یکسال سه یا چهار جلسه فصلی شورای فرهنگ قرآنی را تشکیل دهیم.

 

مرادی تصریح کرد: در مصوبات گذشته و بند ۱۴ پیشنهاد کرده بودیم تا هفته ای به نام هفته قرآن و عترت از ۱۸ ذی حجه تا ۲۵ ذی حجه تعیین شود که نامگذاری هم شد‌ و امیدواریم موضوع آن به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد گردد‌ تا علاوه بر درج در تقدیم ملی این ابتکار به نام استان گیلان به ثبت برسد.

 

* لزوم ارتقاء کارکردهای اجتماعی مساجد برای حفظ حیات اجتماعی

 «معین محمدی» نیز در این مراسم ضمن اشاره به راه‌اندازی رصدخانه فرهنگی استان گیلاگ اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها در بحث گسترش فضای مجازی و تغییر فضا و نحوه اداره حاکمیتها تاکیدات و هشدارهای بسیاری داشته‌اند و معتقدند در این فضای جدید باید از فرهنگ خودمان صیانت به عمل آوریم. 

 

این پژوهشگر علمی استان گیلان ضمن اشاره به گسترش اینترنت در اپیدمی کرونا و ترویج ارزهای دیجیتالی به عنوان نمادهای جهان امروز ابراز داشت: غرب به دنبال این است که حکمرانی را به شکل انفرادی برساند و جریان انقلاب به دنبال حفظ حیات جمعی است.

 

محمدی رصدخانه فرهنگی را از نیازهای جدی استان گیلان خواند و خاطرنشان کرد: کارکردهای اجتماعی مساجد برای حفظ حیات اجتماعی باید ارتقا پیدا کند.


 

کد خبر 1165684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha