ادای حق الناس از ملزومات درک درست ماه رمضان است

حجت الاسلام دانشمند با ااشاره به بهره مندی از فیوضات ماه های رجب و شعبان برای درک درست ماه رمضان، گفت: باید قبل از ماه رمضان یک تصفیه انجام بدهیم تا بتوانیم به درستی وارد این ماه شویم، از جمله اینکه حق الناس را بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام «مهدی دانشمند» امروز (۲۴فروردین) در ویژه برنامه ماه مبارک رمضان دفتر نماینده ولی فقیه درمازندران اظهار کرد: اگر ۱۲ ماه سال را به مثال یک کوه بدانیم هر کوهی دارای دامنه (ماه رجب)، گردنه (ماه شعبان) و قله (ماه رمضان) است، کسی پایش به قله نمیرسد مگر اینکه از دامنه و گردنه عبور کرده باشد.

 

این واعظ برجسته با اشاره به روایات، عنوان کرد: اگر کسی قدر رجب را نداند ماه شعبان را هم به هر جهت می‌گذراند و اگر کسی در این دو ماه غافل باشد در رمضان هم چیزی گیرش نمیآید، ماه مبارک رمضان را نمیتوان با هیچ زمانی مقایسه کرد، یک لطف عظیمی است که پروردگار متعال نصیب بندگانش کرده تا جایی که نزدیک به ۳۲ اسم برای این ماه مطرح شده است.

 

حجت الاسلام دانشمند افزود: در ماه رمضان برای نفس زدن و خوابیدن عبادت نوشته می‌شود، ثواب خواندن یک آیه در این ماه به کل ختم قرآن است یعنی خدا خدایی به میدان آمده و بدبخت آن کسی است که از این فرصت طلایی بهره‌برداری نکند به تعبیری موانع را برداشته و دست اندازها را صاف کرده است.

 

وی یادآور شد: زبان میتواند ۱۹۰ گناه کند یک نمونه آن غیبت است غیبت کردن یعنی خوردن نجاست، گناه نجاست و باید بوی بدش را حس کنیم، خدا از همه مظلوم‌تر است گاهی در قرآن از خودش دفاع می‌کند می‌فرماید من به چه کسی ظلم کردم؟ سوال اینجاست که آیا ما لیاقت غلام امام علی (ع) را داریم اما خداوند چون ما را دوست داشت برایمان علی(ع) و ائمه اطهار(علیهم السلام) را فرستاد.

 

حجت الاسلام دانشمند با بیان اینکه خداوند الگوهای درجه یک برای ما فرستاد، گفت: خداوند برایمان خاتم انبیا فرستاد، ما امت آخر الزمان کارمان سخت است حتما در مفاتیح آقای قمی به ابتدای دعای عرفه توجه کنید، ما شکر نعمت مسلمانی را نمیتوانیم به‌جای بیاوریم، تمام کتب آسمانی در ماه مبارک رمضان نازل شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه حرمت مسلمان، حرمت کعبه است، خاطرنشان کرد: تا زمان مرگ فرا نرسید ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای برداشتن حق الناس از گردن نیست، همه میدانیم که شهید بالاترین مقام است اما اگر همین شهید بر گردن خود حق الناس داشته باشد پشت درب بهشت حبسش می‌کنند‌. حال بیاییم پنج مرحله توبه (رهایی، مبارزه، اشک چشم و انابه)را در رمضان طی کنیم، راه هدایت رهایی از هوای نفس است.

 

این واعظ برجسته به ماجرای انقلاب ۹ دقیقه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: اعضا و جوارح گناه می‌کند باید نقطه را شناسایی کرده و اصلاح کنیم، شرط اینکه خودمان را دست خدا بسپاریم این است که ریگی به کفشمان نباشد، درد خودمان را خودمان می‌دانیم نه دیگران، بزرگترین بلا خشک شدن اشک چشم است.

 

حجت الاسلام دانشمند اذعان کرد: باید قدر ماه مبارک رمضان را دانسته و پاکسازی کنیم، دست و پا نزنیم خودمان را به امام زمان (عج) و خدا بسپاریم، دلتان را به چیزی خوش نکنید، تسلیم و سپردن دست ولی خدا مهم است.

کد خبر 1165707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha