افزایش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز آذربایجان‌غربی در سال گذشته

محمودی گفت: سال گذشته ۵۴ درصد معادل سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مصرف گاز در سال قبل مربوط به بخش خانگی و ۲۴ درصد معادل یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب مربوط به بخش نیروگاه‌ها بود که۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز آذربایجان‌غربی افزایش داشت.

«علی محمودی»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه، اظهار کرد: طی سال ۱۴۰۰ در مجموع ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز در استان به مصرف رسید که با توجه به یک میلیون و ۷۰ هزار مشترک در آذربایجان‌غربی، به طور متوسط هر مشترک روزانه حدود ۲۸ مترمکعب گاز مصرف کرده است.

رئیس اندازه گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اشاره به افزایش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در استان طی سال گذشته نسبت به سال ۹۹، افزود: ۵۴ درصد معادل سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مصرف گاز در سال قبل مربوط به بخش خانگی و ۲۴ درصد معادل یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب مربوط به بخش نیروگاه‌ها بود.

وی با اعلام اینکه پیک مصرف گاز در سال‌ گذشته مربوط به سوم بهمن با بیش‌ از ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب در کل استان بود، خاطرنشان کرد: البته این میزان مصرف همزمان با محدودیت مصرف نیروگاه‌ها و کارخانه‌های سیمان بود وگرنه رقم بیش از این و غیرقابل کنترل می‌شد.

محمودی با اعلام اینکه اگر میزان مصرف گاز در زمان پیک به ۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسید قطعی گاز اجتناب‌ناپذیر بود، افزود: ظرفیت خطوط گاز به اندازه‌ای است که پاسخگوی حداکثر مصرف مشترکین را انتقال دهد اما با توجه به اینکه منابع گازی خارج از استان و در جنوب کشور تامین می‌شود، افزایش مصرف گاز منجر به قطعی می‌شود.

وی افزایش مشترکین خانگی را یکی از دلایل رشد مصرف گاز عنوان کرد و گفت: از طرفی دیگر با توجه به شدت کاهش دما نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، مصرف گاز در استان به شکل تصاعدی افزایش یافت؛ لذا امیدواریم با صرفه‌جویی و مصرف بهینه، رقم مذکور کاهش یابد تا این میزان گاز در بخش صنعت توزیع و استفاده شود.

رئیس اندازه گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اشاره به تداوم روند توسعه گازرسانی و محتمل بودن افزایش مشترکین گاز در استان، اعلام کرد: پیش بینی ما این است که طی سال ۱۴۰۱ میزان مصرف گاز ۷۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته و به ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

محمودی همچنین درباره میزان پرتی گاز در آذربایجان‌غربی نیز گفت: سال گذشته حدود ۱۰ میلیون مترمکعب معادل ۰/۳ درصد مجموع مصرف سالانه، پرتی گاز در استان کشف شد که مربوط به نشتی‌ها و پارگی‌های شبکه و یا ایرادات دقت تجهیزات دستگاه‌های اندازه‌گیری است.

وی ادامه‌ داد: پیش بینی ما این است که با توجه به اقدامات صورت گرفته از سدی واحد بهره‌برداری، امسال حدود ۰/۱ درصد در پرتی گاز کاهش خواهیم داشت.

 

کد خبر 1165737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha