دکتر رحمدل یک تنه دایره المعارف ادبیات پایداری گیلان بود

ثقتی با بیان اینکه دکتر رحمدل یک تنه دایره المعارفی از ادبیات پایداری استان گیلان بودند گفت: دکتر رحمدل شیوه و سبک جدیدی را در ادبیات عاشورایی خلق کردند و حركتشان در راستای فرهنگ ايثار و شهادت به معنای واقعی کلمه خالصانه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «رضا ثقتی» امروز (پنج‌شنبه، 25 فروردین) در دیدار با خانواده استاد رحمدل به مناسبت سالروز درگذشت وی با بیان اینکه ایشان در حوزه تحقیقات و نوشتن مقالات بسیار پرکار بودند و برای دانشجویان وقت می‌گذاشتند اظهار داشت: تاکنون کسی در استان گیلان نتوانسته همچون دکتر رحمدل در حوزه ادبیات عاشورایی فعالانه ظاهر شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان آثار ادبی استاد رحمدل را بسیار پرمغز و با محتوا خواند و ابراز داشت: باید به گونه‌ای زمینه‌سازی شود که چنین شخصیت‌های برجسته‌ای در معرض دید عموم جامعه قرار بگیرند تا قشرهای مختلف مردم با آثار و اندیشه‌های آنان آشنا شوند.
 
ثقتی توزیع کتب استاد رحمدل در کتابخانه‌ها و مساجد و تسهیل در دسترسی به آثار وی را یکی از اقداماتی که باید هر چه سریعتر انجام شود، ذکر کرد و افزود: بسیاری از کتب و آثار این استاد برجسته چاپ شده اما نشر پیدا نکرده که اداره کل ارشاد اسلامی گیلان برای انجام این کار آمادگی کامل دارد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادبيات عاشورايی را كليد واژه اشعار و تفكرات استاد رحمدل دانست و ادامه داد: استاد رحمدل شیوه و سبک جدیدی را در ادبیات عاشورایی خلق کرد و حركتشان در راستای فرهنگ ايثار و شهادت به معنای واقعی کلمه خالصانه بود.
 
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری با استاد رحمدل و آثار ایشان آشنایی خوبی داشته و دارند اضافه کرد: خانواده و همسر استاد رحمدل بسیار فرهیخته و قابل احترام هستند و جزو شخصیت‌های علمی و فرهنگی استان گیلان محسوب می‌شوند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان رسالت‌ها و مأموریت‌های این نهاد را بسیار گسترده و متنوع خواند و تصریح کرد: ارج نهادن به شخصیت‌های برجسته فرهنگی و ادبی وظیفه و رسالت اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این نهاد در این حوزه برای خود برنامه ویژه‌ای تدوین کرده است.
 
ثقتی با تاکید بر اینکه استاد رحمدل در اواخر عمر پربرکت خویش بسیار پرکارتر از هر زمان دیگر بودند اضافه کرد: نحوه تعامل استاد با دانشجویانش نیز واقعا باید سرمشق قرار گیرد و امیدواریم روح این استاد برجسته استان و کشور با سیدالشهدا(ع) محشور گردد.
 
*استاد رحمدل خالصانه در حوزه فرهنگ و ادب فعالیت می‌کرد
همسر استاد رحمدل نیز در این دیدار تحقیقات عاشورایی استاد را از جمله آثار مهم و برجسته ایشان دانست و اظهار داشت: استاد رحمدل از کسی هیچ توقعی نداشتند و بدون شائبه و خالصانه در حوزه فرهنگ و ادب فعالیت می‌کردند.
 
وی تذکره نویسی شهدای کربلا توسط استاد رحمدل را نمونه‌ای از کارهای ایشان خواند و خاطرنشان کرد: به کمک یکی از اساتید دانشگاه امیرکبیر و دانشجویان این اثر استاد به صورت فایل صوتی درآمده است تا به راحتی توسط مردم مورد استفاده قرار گیرد.
 
کد خبر 1165908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha