مسجدی که قرارگاه اجتماعی و نسخه هدایت نوجوانان است

مسجد الزهرا(س) در شهرستان فردیس نمونه یک قرارگاه اجتماعی و نسخه هدایت نوجوانان مسجدی است، مسجدی که این روزها با جریان سازی طرحی با نام ماه شیرین رمضان محفل اُنس نوجوانان است.

خبرگزاری شبستان - البرز؛ فاطمه دانایی: مساجد مکان امن الهی هستند که همواره یاد و نام خدا در محیط آن جریان سازی برنامه ها و تدابیر مسائل اجتماعی جامعه است. مسجد ابتکار ناب آیین اسلامی است و در جوامع اسلامی هرگز خاستگاه دینی و اصالت ارزشی خود را از دست نمی دهد.

 

مسجد تاریخ مصرف ندارد که روزگار فعالیت آن به سر آید، چرا که برگرفته از باورهای دینی و ایمانی و انگاره های اسلامی است؛ هر جامعه اسلامی به واسطه احیاء مسجد از تحول بهره مند می شود و در مسیر رشد اجتماعی بهتر و سازنده قرار می گیرد. 

 

مساجد به عنوان پایگاه روشنگری و ترویج افکار اسلامی و ضد استکباری همواره مردمان را همدل و هم مسیر در جهت رشد فردی و اجتماعی قرار می دهد آنچنان که انقلاب اسلامی ایران یکی از ظهور راهبردی مساجد تلقی می شود. 

 

در این میان تربیت دینی و ایمانی نوجوانان و جوانان با بهره مندی از فرهنگ توحیدی با هدایت گری امام مسجد محقق می شود و در این میان ظهور برنامه های اجتماعی همانند پشتیبانی از رزمندگان عرصه دفاع مقدس، حضور نیروهای جهادی در جریان مقابله با کرونا، بازسازی خانه محرومان، کمک رسانی به نیازمندان و ... از جمله این مصداق ها است. 

 

در این میان ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است که به عملکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد بپردازیم، که نمونه کانون فرهنگی هنری مسجد الزهرا(س) کرج یکی از جمله مساجدی است که قرارگاه اجتماعی و نسخه هدایت نوجوانان است.

 

مسجد الزهرا (س) نسخه هدایت فردی و اجتماعی نوجوانان 

 

« حسام الدین اویسی» در جریان ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان با همت قرارگاه فرهنگی هنری مسجد الزهرا(س) واقع در شهرک سپاه فردیس به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: به مناسبت ماه رمضان جریانی را تحت عنوان ماه شیرین رمضان ایجاد کردیم تا در این روزهای تاریخ که همه چیز دست به دست هم داده تا نوجوان امروزی را از یاد پروردگار عالم غافل کند، فرصتی برای انس با خدا شکل بگیرد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد الزهرا(س) افزود: برپایی سفره های افطار خانگی با هدف تکریم جایگاه خانواده و تاثیر مستقیم آن بر تربیت فرزندان و همچنین احیای سنت صله رحم و ایجاد نشاط و همدلی در بین نوجوانان از جمله برنامه های انجام شده در این کانون فرهنگی هنری است. 

 

وی ادامه داد: سر زدن به مزار شهدای گمنام اندیشه در برخی از شب های ماه مبارک و ایجاد فضای مناجات و درد و دل با خدا، همچنین حضور در مصلی کرج در بعضی از روزها و استفاده از تفسیر قرآن آیت الله حسینی همدانی و زیارت امامزاده حسن(ع) از دیگر برنامه های قرارگاه مسجد الزهرا(س) است.
 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد الزهرا (س) خاطرنشان کرد: برگزاری جام فوتبال رمضان در مدرسه قاسم ابن الحسن(ع) با حضور ۷۲ نفر از نوجوانان و به یاد ماندن خاطره ای خوش و شیرین از ماه خدا که مقدمه ای می شود برای نزدیک شدن به فضای مسجد نیز انجام شد. 

 

 

برپایی گعده دوستانه به بهانه سفره افطاری آن هم به میزبانی خانواده ها از دیگر برنامه های قرارگاه مسجد الزهرا (س) است که این روزهای ماه مبارک، باعث رضایت مندی و استقبال خانواده ها شده است. 

 

کار به دست خود نوجوانان مسجدی است تا گرد هم آیند و با کمترین بضاعت خود سفره افطاری را با همت یکدیگر پهن نمایند و برای ساعتی کنار یکدیگر با محوریت خانواده بنشینند.

 

 

 

حضور جوانان در کنار نوجوانان مسجدی به عنوان مربیان علمی و تربیتی و ارتباط گیری دو سویه با خانواده و مدرسه از دیگر امتیازهای کانون فرهنگی هنری مسجد الزهرا(س) است که به نوبه خود همین امر موجب احیاء مسجد و تحقق مسجد تراز اسلامی است. 

 

احیاء مسجد قرآنی هدفمند راهبرد کانون های فرهنگی هنری مساجد

 

« حجت الاسلام کاظم شکری» در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: پویایی مسجد و احیاء آن وابسته به بهره مندی از اندیشه و تولید محتوای فرهنگی متناسب به زمانه و نیاز نوجوانان و جوانان است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز افزود: برای تحقق بلوغ فکری و اندیشه ای میان نوجوانان نیاز است با بهره مندی از فضای مسجد ویژه برنامه های فرهنگی متنوع و هدفمند را طرح ریزی کرد. 

 

شکری با قدردانی از زحمات نیروهای فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز خاطرنشان کرد: کار در فضای مسجد برکات خاص خود را دارد که با باور به این امر مهم می توان انتظار دستاوردهای کلان را داشت. 

 

و اما؛ همراهی و هم اندیشی مربیان جوان و کارآمد مسجد الزهرا(س) توانسته است زمینه رشد بلوغ اجتماعی و ایمانی نوجوانان مسجدی این محله را ایجاد کرد، همچنین الگویی برای دیگر مساجد استان تلقی شود.

 

 

 

کد خبر 1166033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha