سبقت گرفتن طوفان و گرد و غبار از خشکسالی در یزد

یزد که به عنوان شهری گرم و خشک شناخته می شود اکنون با گرد و غبارهای مخرب دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، سیدضیا میررحیمی؛ استان یزد به عنوان شهری گرم و خشک در کشور شناخته می شود که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل کاهش باران با خشکسالی بسیار شدید روبرو شده است.

 

خشکسالی ها تا حدی گریبانگیر این استان شده است که علاوه بر خشک شدن باغ ها، درختان و ضرر و زیان به کشاورزان، شاهد کاهش آب آشامیدنی نیز هستیم.

 

انتقال آب از جهات مختلف کشور مانند چهارمحال و بختیاری و دریای عمان و خلیج فارس و ... از جمله راهکارهایی است که در سال های اخیر دنبال شده است ولی هر ساله این نیز با مشکل روبرو شده است و شاهد تخریب هایی از سوی عده ای تخریب گر در این خط های انتقال آب بوده ایم که مردم این استان را با مشکل روبرو کرده است.

 

تخریب های پی در پی و کاهش های انتقال آب به عنوان مشکلاتی است که مردم یزد را دچار مشکل کرده است و همچنان در انتظار تامین آب از طریق خط های دیگر انتقال آب هستند.

 

کاهش نزولات جوی نیز بر این مشکلات افزوده و کشاورزی و حتی آب های زیر سطحی را به طور چشمگیری کاهش داده است.

 

اما در این راستا نیازمند مدیریت بیشتر برای تامین منابع آبی و حتی انتقال آب از راه های مختلف است تا در آینده نزدیک این استان دچارم شکل نشود.

 

پدیده گرد و خاک یکی دیگر از مشکلاتی است که در سال جاری و سال گذشته در این استان به مراتب مشاهده شده است و حتی تا جایی این گرد و خاک افزایش داشته که شکستن درختان، تخریب تابلو ها، تصادفات را در پی داشته است.

 

این پدیده که متاسفانه مسئولان استانی نیز کمتر به مشکلات آن توجه کرده اند در سال جاری شهر را با مشکل رو برو کرده است ولی امید است که برنامه ریزی جدی نسبت به آن انجام شود.

 

اگرچه استان هایی مانند خوزستان هر روز با این مشکل بزرگ گرد و خاک و ریزگردها دست و پنجه نرم می کنند و مشکلات متعددی را برای انها بوجود آورده است اما امید است که مسئولان استان یزد با مدیریت خود اجازه ندهند که این پدیده تخریب گر به صورت مستمر در یزد صورت بگیرد.

 

پدیده مالچ پاشی، پیشبینی های به موقع و درست، مدیریت منابع طبیعی و فضای سبز  و همچنین توجه به محیط زیست اطراف استان می تواند از جمله راهکارهایی باشد که برای کاهش پدیده ریز گردها مورد توجه قرار گیرد.

 

اما در این میان هر کدام از دستگاه ها نیز باید در این مواقع وظیفه خود را بشناسند و بر این اساس عمل کنند، اما متاسفانه در موارد اخیر طوفان در یزد چنین عکس العملی را مشاهده نکردیم زیرا از یک طرف پیشبینی این وضعیت به خوبی صورت نگرفت و مردم از ان آگاهی نداشتند و در کنار ان نیز دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست نیز هیچ گونه آگاهی بخشی در خصوص نحوه برخورد مردم با این پدیده ریزگردها ندادند.

در این شرایط بایستی آگاهی های کاملی به مردم داده شود تا در آینده مشکلاتی از جمله مشکلات تنفسی و ریوی و ... گریبانگیر مردم نشود.

 

 

کد خبر 1166292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha