مصرف آب شرب در فارس حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال است

رضایی کوچی گفت: میزان مصرف آب شرب در فارس حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال است و ۹ سد در استان داریم که حدود سه میلیارد متر مکعب ظرفیت دارند و در حال حاضر تنها ۵۰ درصد آب این میزان در سدها موجود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمود رضایی کوچی»، امروز (شنبه 27 فروردین) در نشست مدیران پاسخگو که در استانداری فارس برگزار شد، گفت: وظیفه شرکت آب منطقه ای، تولید است و آبفای شهرستان شیراز و  آبفای استان، وظیفه توزیع آب در استان را بر عهده دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) افزود: میزان مصرف آب شرب در فارس حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال است و آب در استان از مسیر بارش و ذخیره در سدها وارد می شود و سهم بخش کشاورزی و محیط زیست و بالای ۹۰ درصد است و شرب و صنعت ۱۰ درصد است.

وی اضافه کرد: نباید اجازه دهیم بارش ها به صورت روان آب از استان خارج شود و ۹ سد در استان داریم که حدود سه میلیارد متر مکعب ظرفیت دارند و در حال حاضر تنها ۵۰ درصد آب این میزان در سدها موجود است.

رضایی تاکید کرد: برای پایداری سد به یک میزان مشخص آب نیاز است و بخش دیگری برای شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست رها سازی می شود و مقداری تبخیر می شود.

وی ادامه داد: آب شرب شیراز توسط چاه و سد «درودزن» تامین می شود و با تکمیل خط ۲ انتقال آب در تامین آب مورد نیاز تابستان مشکلی نخواهیم داشت و در حوزه آبفای استان ۲ هزار روستا نیز زیر مجموعه هستند و ۸۰۰ روستا دچار تنش آبی هستند.

معاون استاندار فارس اضافه کرد: تامین آب پایدار از اولویت های ماست تا کمتر به استفاده از آب چاه ها نیاز باشد و امسال برای عبور از بحران راه دشواری پیش رو داریم و برای انتقال آب از دریا در فاز اول ۱۳۵ میلیون متر مکعب آب دریا به استان منتقل خواهد شد که عمده آن مورد مصرف صنعت قرار می گیرد و استفاده از پساب فاضلاب برای بخش صنعت، راهکاری برای تامین آب این بخش است.

وی ادامه داد: آب در ایران ارزان است و همین موجب افزایش سرانه مصرف آب در کشور است و رسانه ها در فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب بسیار حائز اهمیت است.

رضایی تصریح کرد: آب اولویت اول کشور است و اولویت عمرانی فارس نیز حوزه آب است و برای تامین آب چندین سد بزرگ در استان در دست اقدام داریم و سد هایقر به بهره برداری رسیده و سد کوار، نرگسی و پارسیان نیز در حال احداث هستند و استفاده بیشتر از پساب فاضلاب موجب کاهش مصرف آب شرب در مصارف دیگر خواهد شد.

وی اعلام کرد: راهسازی آب برای مصارف کشاورزی از سد «درودزن» با هدف تامین مطلوب آب شرب خرامه، زرقان، مرودشت و ... ممنوع شده است و کشاورزی با مصرف آب بالا را نیز ممنوع کرده ایم و آب شرب برای باغ شهرها ممنوع است و کشت برنجی در فارس نداریم و مبادله آب (سواپ آب) را در نظر داریم.

کد خبر 1166371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha