۹۵۰ روستای استان در آستانه تنش آبی قرار دارند

صادق پور گفت: ۷۸ شهر فارس در آستانه تنش آبی قرار دارند و حدود ۴۹۰ روستای ما با آبرسانی سیار تامین آب دارند و ۹۵۰ روستای استان در آستانه تنش آبی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «علی جان صادق پور»، امروز (شنبه 27 فروردین) در نشست مدیران پاسخگو که در استانداری فارس برگزار شد با گرامیداشت ماه مبارک رمضان گفت: فارس و خراسان رضوی از شرکت آب و فاضلاب کشور مستثتی هستند و حدود چهار هزار و یکصد روستا در حوزه خدمات رسانی آبفای فارس است.

مدیرعامل آبفای فارس افزود: یک میلیون و ۱۲۶ هزار مشترک آب روستایی خدمات رسانی و ۳۷ هزار کیلومتر، شبکه اصلی، فرعی و خطوط انتقال در آبفای استان داریم و برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای فارس یک هزار و ۴۰۰ حلقه چاه، چشمه و قنات مورد استفاده قرار می گیرد و از چهار سد موجود ۱۰ شهر و ۴۰ روستا تامین آب شرب می شوند.

وی اضافه کرد: سرانه تولید ما به ازای هر نفر حدود ۳۱۲ لیتر در شبانه روز است و هر روستایی حدود ۲۱۶ لیتر و هر شهری ۱۷۶ لیتر مصرف روزانه متوسط دارد و ۴۰ درصد آب تامین شده را مجموعا هدر رفت داریم.

صادق پور تاکید کرد: برداشت بیش از حد از منابع آبی در حوزه کشاورزی و شرب ما را دچار مشکل می کند و ۷۸ شهر فارس در آستانه تنش آبی قرار دارند و حدود ۴۹۰ روستای ما با آبرسانی سیار تامین آب دارند و ۹۵۰ روستای استان در آستانه تنش آبی هستند.

وی افزود: شرکت آبفای استان در حوزه مدیریت مصرف فعالیت های خود را توسعه داده و بر فرهنگسازی مصرف آب تاکید داریم زیرا منابع آبی ما محدود است و باید ظرفیت های غنی فرهنگی مردم به صحنه بیاید.

صادق پور تصریح کرد: سرانه مصرف آب در فارس فاصله فاحشی میان تولید و مصرف آب دارد و باید مسئولان و رسانه ها برای فرهنگسازی بهینه آب پای کار بیایند و مردم نیز در صرفه جویی آب همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: امسال حدود یک هزار کیلومتر شبکه خط انتقال آب یک هزار کیلومتر اجرا کرده ایم و در دراز مدت باید احداث سدها، انتقال آب از دریا و ... را اجرا کنیم.

صادق پور اعلام کرد: قراردادی با بسیج سازندگی داریم که به ۳۷۲ روستا در فارس آبرسانی شود و بخشی از آبرسانی سیار با تانکر به روستاها حذف خواهد شد.

کد خبر 1166381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha