استعدادهایی که در پیچ و خم انتخاب رشته هرز می رود

افکار کلیشه‌ای و عشق دکتر و مهندس شدن از یک سو و محدودیت های رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش، دیواری در مقابل کشف استعدادها کشیده است تا این ظرفیت ها در پیچ و خم انتخاب رشته، هرز برود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی_فاروج؛ از کنار یک مرکز خدمات اینترنتی که عبور می کنم همهمه تعدادی دانش آموز توجهم را جلب می کند، آقا اول ما رشته‌مان را گفتیم، آقا نوبت ماست و... جلوتر که می روم صحبت هایشان واضح تر می شود. «زینب» بالاخره چه رشته ای را انتخاب می کنی، آرایشگری را دوست دارم، اما این رشته در هنرستان های اطرافمان نیست، فقط برای انجام تکلیف، خواستم در مورد رشته کتابداری برایم تحقیق بگیرند.

 

«کوثر» تو که قرار است خانم معلم بشوی هان؟ نه بابا چون نمی دانم چه رشته ای دوست دارم اولین چیزی که به ذهنم رسید انتخاب کردم و... صدای «مریم» از همه بلندتر است که می گوید به دندانپزشک آینده احترام بگذارید، البته فقط امیدوارم این رشته خیلی ریاضی نداشته باشد.

 

صحبت ها ادامه دارد و دسته دسته کاغذ از دستگاه چاپگر که خارج می شود روی دست این دانش آموزان می نشیند و بی آنکه حتی آن را ورق بزنند همین که موضوع و اسمشان را رویت می کند، کاغذها را در طلق و شیرازه اسیر می کنند و می روند.

 

 این روند در حالیست که شغل‌ها متنوع و سلایق متفاوت و  نیازهای امروز جامعه با دیروز کاملاً فرق کرده است. مهم‌تر از همه اینکه استعداد بچه‌ها تا حدودی نسبت به زمان قبل بیشتر شده و به واسطه امکاناتی که در اختیار دارند نسبت به محیط پیرامون خود آگاه‌تر هستند ولی آنطور که باید و شاید نه جامعه را می‌شناسند و نه از امکانات موجود آگاه هستند.

 

هدایت تحصیلی و شغلی با کمک مشاوران این فرصت و امکان را در اختیار یک دانش‌آموز قرار می‌دهد تا هرچه بهتر در فضای تحصیل به آینده و موقعیت شغلی خود بیندیشد و آگاهانه‌تر در مورد زندگی خود تصمیم بگیرد و وارد بازار کاری شود که پر مخاطب است و می‌تواند با استفاده از فناوری‌های روز، چرخ‌های اقتصادی را به مدد علم و دانش و قدرت بازوی خود به حرکت درآورد.

 

همه این ایده‌آل‌ها اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه در فضاهای آموزشی حتی از مقاطع ابتدایی گرفته تا مقاطع بالاتر، یک مشاور خوب و کارکشته در کنار فرایند آموزشی همگام با دانش‌آموزان این آگاهی حرفه‌ای و شغلی را به بچه‌ها بدهد. در این صورت می‌توان امیدوار بود که نسل جوان نسلی خواهد بود که دنبال مدرک به تنهایی نیست و مدرک‌گرایی در ذهن او غایت هدف نیست، بلکه هدفش تولید و بهره‌وری بهتر و بیشتر در جامعه و رسیدن به خودکفایی است.

 

انتخاب رشته با چه معیاری؟

گاهی انتخاب رشته تحصیلی در مقطع متوسطه به جای آنکه بر اساس علاقه دانش‌آموز و نیاز جامعه باشد، بر اساس جایگاه و موقعیت اجتماعی و کسب اعتبار و به اصطلاح کلاس صورت می‌گیرد و بسیار دیده شده که والدین به خاطر پر کردن خلأهای فردی خود، فرزندان را آماج انتخاب‌های نادرست قرار می‌دهند تا آنچه خود نتوانستند به آن دست یابند در فرزندان‌شان پیدا کنند یا آنکه عذر بدتر از گناه آورند و بر این باور غلط صحه می‌گذارند که مثلاً رشته تجربی و ریاضی کلاس دارد ولی رشته فنی و حرفه‌ای برای شاگرد تنبل‌هاست. متأسفانه این ذهنیت و باور غلط بین خیلی از والدین و حتی خود دانش‌آموزان نهادینه شده است، حال آنکه در واقع چنین نیست.

 

«محمدرضا»دانش‌آموز سال دهم رشته ریاضی در این خصوص گفت: رشته ریاضی خیلی برایم سخت است و به دشواری می‌توانم مفاهیم دروس ریاضی، فیزیک و شیمی را درک کنم ولی به اصرار والدین و اطرافیان این رشته را انتخاب کردم.

 

وقتی نظر خودش را در مورد انتخاب رشته تحصیلی‌اش جویا شدم، افزود: راستش من به رشته کشاورزی و گیاه‌شناسی خیلی علاقه‌ دارم از بچگی هم کار یدی را دوست داشتم، ولی پدر و مادرم معتقد بودند اگر به این رشته بروم پیش اقوام سرافکنده می‌شوند.

 

محمدرضا گفت: از طرفی این رشته در شهرستان ما نیست و خانواده با رفت و آمد به شهرهای دیگر هم موافق نبودند.

 

این دانش آموز افزود: من مطمئنم که نمی‌توانم در دانشگاه رشته خوبی که مورد علاقه‌ام باشد را در درس ریاضی انتخاب کنم و نمی دانم آینده ام چه می شود.

 


لزوم ایجاد توازن بین دانش آموزان و رشته‌های مختلف تحصیلی

 

از زمانی که دوره ابتدایی شش ساله شد و دوره متوسطه اول و دوم ایجاد شد، هدایت تحصیلی مطرح شد و هدف آن این بود که پس از پایان دوره اول متوسطه، استعداد دانش‌آموزان شناسایی شود تا بر اساس توانمندی خود، رشته تحصیلی دوره متوسطه دوم را برای پایه دهم انتخاب کنند.

 

یک مدیر مدرسه هم گفت: ایجاد رشته های فنی و حرفه ای باید به تناسب نیازسنجی هر منطقه باشد تا عملا عرضه و تقاضا تناسب داشته باشد.

 

وی که خواست نامش عنوان نشود، افزود: تعداد رشته های فنی و حرفه ای و کارودانش در فاروج شاید به انگشتان یک دست هم نرسد، با این اوصاف چگونه می توان به توزیع متوازن رسید؟

 

وی گفت: سیاست آموزش و پرورش برای توزیع متوازن دانش‌آموزان به گونه‌ای است که بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان به دلیل اهمیتی که آموزش‌های فنی دارد وارد شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بشوند و هدف این است که نیروی کار بازار و تکنیسین مورد نیاز تأمین شود.

 

وی ادامه داد: هم اکنون در بخش صنعت به ازای هر مهندس، چهار تکنیسین یا فوق دیپلم و ۱۲ کارگر فنی نیاز داریم که به دلیل علاقه شدید والدین به ادامه تحصیل فرزندان، اجازه نمی‌دهند دانش‌آموز با مدرک دیپلم یا فوق دیپلم وارد بازار کار فنی شود و می‌خواهند فرزندشان لیسانس بگیرد، اگر برخی مواقع بی‌نظمی‌هایی در استخدامی‌های شرکت‌های صنعتی ایجاد می‌شود به خاطر برهم خوردن این توازن است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون در توزیع دانش‌آموزان و تحقق اهداف هدایت تحصیلی موفق نبوده‌ایم، بیان کرد: لازم است ارتباط دانش‌آموزانی که وارد هنرستان‌ها می‌شوند با مشاغل به‌گونه‌ای باشد که پس از دانش‌آموختگی وارد بازار کار شوند؛ در این بازه آنان  همزمان با تحصیل، با مشارکت در  پروژه‌های بخش خصوصی و حتی المان‌های مدیریت شهری می توانند دانش فنی و عملیشان را افزایش دهند تا بتوانند موثرتر با دنیای کار ارتباط بگیرند.

 

این مدیر مدرسه تاکید کرد: بر اساس تحقیق انجام شده بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزانی که با علاقه وارد هنرستان شده‌اند بعد از دیپلم جذب بازار کار شدند و تحصیل در دانشگاه برای این دانش‌آموزان بدین صورت است که دانش‌آموز بعد از دیپلم در بیش از ۹۰ درصد رشته‌ها و شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش با شرط معدل می‌تواند وارد دانشگاه شود و ادامه تحصیل دهد و هیچ محدودیتی هم ندارد، حتی اگر بخواهد در دیگر رشته‌ها هم به ادامه تحصیل بپردازد می‌تواند در کنکور سراسری شرکت نماید و محدودیتی ندارد.

 

وی افزود: اما فراهم نبودن زیر ساخت ها، پایین بودن سطح آگاهی نسبت به رشته های این حوزه، تحقق توسعه متوازن رشته های تحصیلی را کمی سخت کرده است.

 

وی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از هر ۳۰ دانش‌آموز رشته تجربی فقط یک نفر موفق می‌شود به رشته دلخواه خود در دانشگاه برود و ۲۹ نفر دیگر سرخورده می‌شوندو

 

تفاوت‌های فردی یکی از اهداف هدایت تحصیلی است


یک کارشناس مشاوره شغلی هم گفت: تفاوت‌های فردی یکی از اهداف هدایت تحصیلی است و می‌دانیم که جامعه نیازهای متنوعی دارد و این به این معنا نیست که اگر کسی استعدادش پایین‌تر بود به این رشته برود، بلکه هر کس مهارت یدی بالایی دارد یا توانمندی مکانیکی خوبی دارد و از نظر جسمی هم قابلیت دارد می‌تواند در این رشته‌ها ثبت‌نام کند.

 

«توحید توکلی»، با اشاره به اینکه متاسفانه فرهنگ کار بد جا افتاده است، افزود: کار کردن و مهارت داشتن امروزه حرف اول را می‌زند و در آینده هم به این سمت می‌رویم که مدرک دلیل موفقیت فرد نیست، بلکه مهارت فرد برای انجام  یک کار، مشخصه و معیار می‌باشد و بنگاه‌های شغلی دنبال نیروهای ماهر و توانمند می‌روند و اینجاست که اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای خود را نشان می‌دهد.

 

توزیع رشته ها در فاروج  39 به 61 درصد است

معاون آموزشی آموزش و پرورش فاروج گفت: توزیع رشته ها در فاروج  39 به 61 درصد است که برای رسیدن به افزون بر45 درصد هدفگذاری شده است.

 

«براتعلی صدیقی»  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت سوق دادن دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش بیان کرد: در شهرستان در شاخه کار و دانش، چهار هنرستان ضمیمه در رشته های مکانیک خودرو، خیاطی و برق فعال است و دو مدرسه کارو دانش هم به صورت مستقل فعالیت می کنند.

 

معاون آموزشی آموزش و پرورش فاروج یادآور شد: در شاخه فنی و حرفه ای یک هنرستان مستقل و یک هنرستان ضمیمه در رشته های الکترونیک، گرافیک، طراحی صفحات وب و.. فعال است.

 

صدیقی افزود: راه اندازی هنرستان تریبت بدنی دخترانه هم اولویت بعدی است که در دستور کار راه اندازی قرار گرفته است.

 

وی اظهار کرد: امیدواریم با این روند شاهد توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی فنی و حرفه ای و کار و دانش باشیم.

 

 

 

کد خبر 1166497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha