سیر جدید رسیدگی به تخلفات در سازمان تعزیرات حکومتی بدون حضور شاکی و متخلف

اصانلو با اشاره به بازطراحی جدید سامانه ۱۳۵ رسیدگی به شکایات از بازطراحی این سامانه و رسیدگی به شکایات مردمی بدون حضور شاکی و متخلف خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، احمد اصانلو در مراسم رونمایی از سامانه الکترونیکی موبایلی طرح و پیگیری شکایت تعزیرات سامانه 135 با اشاره به گذشت 200 روز از خدمت خود در این سازمان گفت: در طی این مدت هشت راهبرد در این سازمان تعریف کردیم که برای آنها برنامه های عملیاتی مشخص شد که دو راهبرد اساسی برای تحول سازمان در نظر گرفته شد و بر اساس آن برنامه های عملیاتی خوبی اجرا شدند. از جمله این موارد تسریع دسترسی مردم به خدمات سازمان تعزیرات حکومتی و راهبرد دوم هوشمندسازی رسیدگی به شکایات و تخلفات است.

 

رییس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به ارتقا و بازطراحی سامانه 135 گفت: در راستای رویکرد دولت مردمی و تاکید رهبر انقلاب مبنی بر گفتار صادقانه، شفاف و روشن با مردم اعلام می کنم که متاسفانه با اصلاح قانون نظام صنفی و حمایت از مصرف کنندگان اختیارات نظارت بر بازار و کشف تخلفات در بازار از تعزیرات حکومتی سلب شده و به لحاظ قانونی سازمان تعزیرات به یک مرجع رسیدگی به تخلفات محدود شده است و کشف تخلف به سازمان اصناف، سازمان ثبت و برخی سازمان های دیگر محول شده است و بخشی از اقلام نیز به وزارت جهاد واگذار شده است.

 

اصانلو افزود: در این راستا سازمان تعزیرات تنها مرجع رسیدگی به شکایات است، به همین منظور این سازمان به سمت استفاده از ظرفیت های موجود حرکت کرده و تنها با استفاده از ظرفیت قانونی طبق ماده 19 آیین نامه سازمان تعزیرات اقدام می کند.

 

وی با بیان اینکه مردم انتظارت شان همان انتظارات قبل از اصلاح قانون است و متاسفانه در حوزه نظارت بر بازار منفعلانه عمل می شود، خاطرنشان کرد: ماده 19 آیین نامه تعزیرات بیان می کند که این سازمان می تواند با شعب سیار در معیت بازرسانی از سازمان هایی که نام آنها برده شد، وظیفه نظارت بر بازار را بر عهده داشته باشد.

 

وی گفت: از چالش های دیگر سازمان تعزیرات این است که تخلفات بالای یک میلیون از حوزه رسیدگی تعزیرات به هیئت صنفی محول می شود و سازمان تعزیرات با این چالش ها مواجه است اما انتظارات مردم شکل دیگری به خود گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: سازمان تعزیرات به لحاظ عده و عده در بدترین شرایط به سر می برد و اصلاح چارت تعزیرات ضروری است و از حیث رسیدگی به تخلفات نیز نواقصی داریم که درصدد رفع آنها هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: بخشی از گرانی اقلام ناشی از تورم دولت گذشته است که از گذشته به ما ارث رسیده است.

 

اصانلو در مورد ورودی پرونده ها در 200 روز خدمت خود در این سازمان اظهار کرد: در طی این مدت خدمت کاری 360 هزار و 233 پرونده وارد و 346 هزار و 700 پرونده رسیدگی شده است.

 

وی در مورد امکانات سازمان تعزیرات حکومتی در شهرستان ها یادآور شد: 49 درصد شهرستان ها فاقد اداره تعزیرات هستند. این شهرها دارای فرماندار هستند اما اداره تعزیرات در آنها وجود ندارد و از 280 شهرستان که اداره تعزیرات در آنها وجود دارد، 100 شهرستان فاقد رییس شعبه و نیروی دفتری هستند که از این آمار 51 درصد تعزیرات مستقر در شهرستان ها 35 درصد نیروی اداری و رییس شعبه ندارند و شهرستان مجاور اقدامات آنها را انجام می دهد. به لحاظ امکانات ساختمانی نیز 60 تا 70 درصد اماکن تعزیرات استیجاری هستند و به لحاظ امکانات حمل و نقل در بدترین شرایط به سر می برند که این شرایط میراث گذشتگان است اما قرار است سازمان تعزیرات با این امکانات خدمات انقلابی و جهادی انجام دهد که در این راستا تلاش هایی صورت گرفته است که البته مستلزم اخذ جذب نیروهایی است که باید در گذشته انجام می شده و متاسفانه منفعلانه عمل شده است.

 

وی با بیان اینکه بخشی از تلاش های کنونی ما برای تجهیز و تاسیس اداره شعب و اصلاح چارت سازمان تعزیرات است، اظهار کرد: سازمان تعزیرات به عنوان دستگاه دولتی مصداقی از سایر بخش هاست که در دولت جدید به ارث رسیده است.

 

وی گفت: قریب به 320 نفر رییس شعبه در کل کشور داریم که در تهران 45 رییس شعبه فعال هستند که این روسا وظیفه اصلی شان رسیدگی به تخلفات بازار، قاچاق کالا و ارز و حوزه بهداشت است اما با توجه به تمام کمبودها و نواقص از ظرفیت ماده 19 قانون استفاده کردیم و گشت های سیار را فعال نگه داشته ایم.

 

وی گفت: از تاریخ 30/7/1400 تا 20/1/1401، 142 هزار و 547 بازرسی در مدت شش ماه صورت گرفته است و در ایام عید نیز 55 هزار گشت مشترک برگزار شده است. سامانه 135 با بازطراحی جدید و ارتقا تمام تلاش خود را می کند تا دست متخلفان و گرانفروشان را از جیب مردم کوتاه کند و این سامانه با تصویب هیئت دولت در مورد اصلاح آیین نامه جدید بازطراحی شده است.

 

وی در مورد مزایای سامانه جدید 135 اظهار کرد: در این سامانه از طریق موبایل شکایات مردمی ثبت می شود و به محض شماره گیری لینک مورد نظر برای فرد ارسال شده و روند رسیدگی به شکایات در سازمان تعزیرات دنبال و شکایات مردمی ثبت و بلافاصله به شعبه رسیدگی به تخلفات ارجاع داده می شود و تمام فرآیند به اطلاع شاکی رسانده شده و تنها شهروندان دقت کنند که فاکتور پرداخت خود را در سامانه بارگزاری و عکسی از پروانه کسب مورد نظر در سامانه بارگزاری کنند و البته تکلیف قانونی اصناف این است که پروانه کسب خود را در معرض دید عموم مردم قرار دهند.

 

اصانلو اظهار کرد: با توجه به اصلاح آیین نامه رسیدگی در شعب مانند سابق صورت نمی گیرد و نیازی به احضار واحد صنفی متخلف نیست و به محض ارجاع شکایت به شعب رسیدگی انجام می شود و حکم مقتضی به واحد صنفی ابلاغ می شود و در صورت اعتراض واحد صنفی اعتراض تجدیدنظرخواهی را اعلام می کند. در این فرآیند نیازی به تعیین وقت قبلی برای رسیدگی و احضار متخلف نیست و رسیدگی به سرعت و شفافیت انجام شده و شاکی در جریان فرآیند رسیدگی به پرونده خود قرار می گیرد و بدون حضور او این روند ادامه می یابد.

 

رییس سازمان تعزیرات در مورد فاز دوم برنامه ریزی در سازمان تعزیرات خاطرنشان کرد: در فاز دوم تلاش می کنیم تا بتوانیم باشگاه ناظرین مردمی در این سامانه را ایجاد کنیم تا مردم در رسیدگی به تخلفات و تنظیم بازار به ما کمک کنند. هدف اصلی سازمان تعزیرات برای استفاده از این ظرفیت ها کوتاه کردن دست متخلفان و گرانفروشان از جیب مردم است که در این سامانه به بهترین شیوه نظارت بر بازار اعمال شده است.

کد خبر 1166721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha