«رحمدل» پدر ادبیات پایداری، انقلاب و جنگ است

اکبری با تاکید بر اینکه استاد «رحمدل» در گیلان مبنا و پدر ادبیات پایداری و انقلاب و جنگ است گفت: غیر ممکن بود که دکتر رحمدل را جدای از سه محور انقلاب، عاشورا و دفاع مقدس ببینید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «منوچهر اکبری» در سیزدهمین یادبود استاد غلامرضا رحمدل که امروز(یکشنبه، 28 فروردین) در دانشگاه گیلان برگزار شد با تاکید بر اینکه دکتر «رحمدل» از لحاظ سیره اخلاقی به معنای واقعی یک مومن بود اظهار کرد:«رحمدل» مردی مهربان، صادق، بی پیرایه، نرم خو، آزاده و آزاد اندیش بود و اخلاص در عمل داشت.



استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران با تاکید بر علاقه استاد رحمدل به حضرت امام، بیان کرد: استاد رحمدل خیرخواه بود و از خودخواهی پرهیز می‌کرد و منیت از او به دور بود.



این دوست و هم دانشگاهی دکتر رحمدل همچنین اذعان کرد: وی همواره تعهد علمی داشت و در شعر هایش این تعهد متجلی است.


وی معلمی استاد رحمدل را عاشقانه توصیف کرد و ادامه داد: رحمدل اهل تعریف و تمجید نبود، شخصیتی خودساخته و شوخ طبعی مومنانه ای داشت.



اکبری با بر شمردن دیگر خصوصیات استاد رحمدل از آرامش عجیب، اهل غیبت نبودن و علاقه شدید به خانواده سخن گفت و خاطر نشان کرد: همواره حرمت دوستی را نگه می داشت و اهل کینه نبود.



وی تصریح کرد: اگر در موضوعی اشرافیت نداشت اظهار نظر نمی کرد اما اگر در موضوعی به یقین می رسید محکم روی آن می ایستاد مخصوصا اگر حرف اصول اخلاقی و ارزش های انقلابی و دفاع مقدس بود غیر ممکن بود که عقب بنشیند.



اکبری صراحت مومنانه را از دیگر اخلاقیات استاد رحمدل دانست و با تاکید بر اینکه در نگاه اول همیشه خدا مد نظرش بود به بعد شاعرانگی استاد اشاره کرد و افزود: غیر ممکن بود که دکتر رحمدل را جدای از سه محور انقلاب، عاشورا و دفاع مقدس ببینید.



وی این سه مورد را اصلی‌ترین ارکان شاعرانگی دکتر رحمدل بیان کرد و ادامه داد: وی بخصوص شیدایی عجیبی برای حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین علیه السلام داشت و خیلی از شعرهایش عاشورایی است.



این استاد دانشگاه اذعان کرد: معنا و پیام در اشعارش ظاهر نبود بلکه بیشتر هدفش رساندن پیام و مقید به رسالت در محتوا بود.



وی در ادامه با تاکید بر اینکه دکتر رحمدل در گیلان بی تردید مبنا و پدر ادبیات پایداری و انقلاب و جنگ است افزود: بی شک در کشور نیز جزء ۵ _۶ نفر شاخص می باشد.



اکبری گفت: استاد رحمدل از نخستین طراحان و پاسداران ادبیات جنگ بود که زبان شعرش بسیار ساده است.



وی با توجه به اینکه نیاز امروز برگزاری کنگره‌های ادبی با محوریت دفاع مقدس است خاطرنشان کرد: اگر دکتر رحمدل در میان ما بود قطعاً ادبیات پایداری را در سطوح عالی دانشگاهی پیگیری می‌کرد.

کد خبر 1166865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha