اعطای جایزه البرز ۱۴۰۱ به ۶۰ نخبه علمی/ توسعه زیرساخت‌ها با وقف علمی نیاز دارد

حجت‌الاسلام شرفخانی با تاکید بر ضرورت ترویج وقف علمی در کنار حمایت از نخبگان، گفت: واقفان به آینده نگاه دارند چنان که مرحوم حسینعلی البرز توسعه علمی را نه فقط برای روزگار خود یا امروز بلکه برای آینده می خواست.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: داوری مرحله نهایی جایزه البرز 1401 عصر امروز (یکشنبه، 28 فروردین ماه) همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در سالن فیروزه هتل ارم آغاز شد.

 

بنابر این گزارش، مهندس حیدر ارشدی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه جایزه البرز جایزه ای برخاسته از ایمان و انگیزه است، اظهار کرد: مرحوم حسینعلی البرز در سال 1342 با اندیشه ای پاک و به منظور اعتلای حیثیت ایرانی، تسکین آلام بشری و ارتقای رفاه انسانی همه اموال خود را وقف بنیاد فرهنگی البرز کرد بنیادی که مبدع نوبل ایرانی، نخستین و مهمترین جایزه علمی ایران است.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: این جایزه تا کنون از چندین هزار نفر در رشته های مختلف علمی حمایت کرده است. ما نیز امروز نیازمند ترویج اندیشه مرحوم البرز به منظور شکوفایی استعدادهای نخبگانی در کشور هستیم.

 

دبیرکل جایزه البرز تصریح کرد: این جایزه ظرفیتی علمی اعتقادی دارد و در کنار حمایت از نخبگان به ترویج وقف علمی و معرفی مرحوم البرز و خدمات ماندگار ایشان نیز نظر دارد.

 

وی با اشاره به برگزاری همایش های سالانه برای معرفی برندگان جایزه البرز، بیان کرد: امسال نیز این همایش برای شصتمین سال برگزار و به 60 نخبه علمی در آن جایزه البرز اعطا می شود.

 

ارشدی درباره فرآیند ارزیابی شرکت کنندگان، ابراز کرد: پس از ثبت نام داوطلبان و ارسال مدارک و مستندات، افراد واجد شرایط به مرحله نهایی راه یافتند که آثار و فعالیت های آنها عصر امروز در هفت میز داوری ارزیابی و قضاوت می شود.

 

وی درباره نحوه گزینش هیئت داوری جایزه 1401 تاکید کرد: همه این داوران از چهره های ماندگار علمی پژوهشی هستند که با رای آنها برندگان جایزه مشخص و در همایش اردیبهشت ماه معرفی و تقدیر می شوند.

 

بنابراین گزارش، در ادامه این آئین حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: تعجب می کنم بسیاری به آنچه می خورند، می اندیشند اما به آنچه غذای روح و فکرشان است، توجه نمی کنند. علاوه بر این، در روایات دیگری از علم و اندیشه به غذای روح تعبیر می شود.

 

رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: علاوه بر این، ذکر خداوند، نوع‌دوستی، سخاوتمندی و کرامت هم از جمله غذاهای روح محسوب می شوند. امیرالمومنین(ع) فرمودند: قوت جسم، طعام است و قوت روح اطعام و احسان.

 

وی با بیان اینکه انسان های کریم از گرفتن دست دیگران لذت می برند، گفت: یکی از شاخصه های سلامت روح انسان اهتمام به احسان ماندگار از خود در قالب وقف است چون آنها که عظمت روح دارند، اهل انفاق و سخاوت جامع هستند. واقفان به آینده نگاه دارند چنان که مرحوم حسینعلی البرز توسعه علمی را نه فقط برای روزگار خود یا امروز بلکه برای آینده می خواست.

 

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه نگاه واقف این دنیایی نیست، تاکید کرد: در کشور ما بیش از 807 نوع نیت وقف وجود دارد اعم از درمانی، آموزشی، خیریه، اطعام و ...؛ این میزان از تنوع در دنیا بی‌نظیر است چراکه حتی اهل سنت هم با چند نیت معدود، اقدام به وقف می کنند. این نیات متنوع منجر به ثبت بیش از 200 هزار موقوفه در ایران اسلامی شده است.ُ

 

وی با بیان اینکه تمدن کشور مدیون وقف است، ابراز کرد: ساخت بسیاری از کتابخانه ها، دانشگاه ها، مدرسه ها، مساجد حتی نسخه برداری از کتاب های خطی و نوشتن آنها با نیت و پشتوانه وقف انجام شده است.

 

حجت الاسلام شرفخانی بیان کرد: از شاخص ترین موقوفات علمی کشور، بنیاد فرهنگی البرز است که بسیاری از بزرگان حتی در سطح رئیس قوه از آن بنیاد جایزه گرفته و توسط آن حمایت شده اند. بنیادی که مرحوم البرز حتی منزل شخصی خود را برای تحقق اهداف آن وقف کرد و خود در هتل ساکن شد. خوب است حداقل ما برای توسعه زیرساخت های علمی کشور، مروج وقف علمی باشیم.

 

همچنین در ادامه، دکتر مهدی مقیمی با بیان اینکه داوری نهایی جایزه البرز 1401 در هفت میز داوری و توسط 35 استاد زبده حوزه و دانشگاه انجام می شود، گفت: 1143 نفر در این میزها داوری می شوند تا نهایتا 60 برنده جایزه البرز 1401 از میان آنها در سه محور آموزشی پژوهشی، فناوری و نوآوری و مسئولیت پذیری اجتماعی انتخاب شوند.

 

دبیر علمی جایزه البرز 1401 یادآور شد: داوری ها در دو بازه 90 دقیقه ای یعنی 180 دقیقه انجام می شود. از مجموع 1143 نفری که در مرحله داوری نهایی آثار و فعالیت هایشان ارزیابی می شود، 746 نفر مربوط به وزارت علوم، 166 نفر از وزارت بهداشت، 143 نفر از حوزه های علمیه و 88 نفر از جمع مخترعان هستند.

 

گفتنی است، پس از پایان داوری نهایی جایزه البرز 1401 و مشخص شدن نفرات برگزیده، برندگان در همایشی در اردیبهشت ماه معرفی و تقدیر می شوند.

کد خبر 1166868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha