ایجاد ۷۰۰ هکتار گلخانه در فارس برای مقابله با بحران کم آبی

ایمانیه گفت: اولین بحران فارس کم آبی است و با همکاری قرارگاه «خاتم الانبیا (ص)» برای ایجاد ۷۰۰ هکتار گلخانه اقدامات لازم به انجام می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدهادی ایمانیه»، امروز (یکشنبه ۲۸ فروردین) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور ارائه عملکرد ۶ ماهه برگزار شد، گفت: یکی از آرزوهای مردم فارس به بهره برداری رسیدن آزادراه شیراز - اصفهان است و در حال حاضر روکش دوم آسفالت آن در حال انجام بوده و پروژه فعال است.

استاندار فارس با گرامیداشت ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن (ع) افزود: برای تکمیل فاز ۶ این آزادراه ۲ هزار میلیارد تومان و فاز هفت و هشت، سه هزار میلیارد تومان نیاز است و تامین اعتبار آن با جدیت دنبال می شود.

وی اضافه کرد: نگرانی ما در این خصوص ایجاد ترافیک در گلوگاه گویم است و با شهرداری شیراز و راه و شهرسازی، چهار مسیر دسترسی برای رفع این مشکل جلساتی برگزار شده که تعریض ورودی گویم و جاده «تنگه خیاری» که آزادراه را به بزرگراه شیراز - اصفهان متصل می کند و با شهرداری و شهر صدرا در این خصوص هماهنگی های لازم انجام شده است.

ایمانیه با اشاره به آمار تصادفات فارس بیان کرد: با حضور دستگاه های مختلف استان، جلسات مستمری برای کاهش آمار تصادفات برگزار شده است و بیش از ۲۰۰ نقطه پر حادثه در استان وجود دارد که بودجه هایی از وزارت راه، شرکت نفت و ... گرفته ایم که در این خصوص برای رفع مشکلات مورد استفاده قرار بگیرد و پنج هزار میلیارد تومان برای نقاط پر حادثه کل کشور لازم است که مورد پیگیری ریاست جمهوری قرار دارد.

وی عنوان کرد: تعداد پاسگاه های نیروی انتظامی در جاده ها کم است و امسال برای نظارت هوشمند از تعدادی پهباد استفاده شد و قبل از نوروز دوربین های دچار مشکل تعمیر شد و در نوروز امسال، نیروی انتظامی حضور فعالی در جاده های استان داشت و تصادفات درون شهری استان در نوروز امسال، کاهش تصادفات نسبت به سال قبل داشتیم اما تصادفات برون شهری هشت درصد افزایش داشت.

استاندار فارس ادامه داد: در مجموع در تصادفات ۶۵ فوتی در نوروز داشتیم و برای افزایش تجهیزات لجستیک و افزایش نیروی انسانی انتظامی در استان پیگیری کرده ایم‌.

وی اضافه کرد: بحث افزایش ایمنی خودروها به صورت جدی در اولویت دولت قرار دارد که در این حوزه موثر خواهد بود.

ایمانیه در خصوص نهضت ملی مسکن در فارس گفت: سهیمه فارس ۲۶۵ هزار مسکن در این زمینه بوده است و در ۱۴۰۱ سهمیه ۲ سال انجام شود و در ابتدای این طرح، رتبه فارس در بحث احصای زمین ۳۱ بود اما اکنون رتبه استان به ۱۸ کاهش یافته است و مقرر شده تا خردادماه به زیر ۱۰ برسد و در بحث ساخت رتبه ۲۶ را در حال حاضر داریم.

وی با اشاره به راه آهن شیراز- بوشهر عنوان کرد: در سفر ریاست جمهوری ۴۰۰ میلیون ریال مقرر شده بود به این مورد اختصاص یافت و از طریق تهاتر نفت، اعتبار این خط تامین خواهد شد و پیگیر آزادراه شیراز- بوشهر هستیم که قرارگاه «خاتم الانبیا (ص)» در این خط راه آهن و آزادراه وارد عمل می شود اما خط شیراز- گل گهر پروژه فعلا متوقف است.

استاندار فارس افزود: اولین بحران فارس، کم آبی است و برای تشکیل قرارگاهی با حضور آبفای شیراز و فارس، صمت، جهاد کشاورزی و ... با هدف مدیریت مصرف آب اقدامات لازم انجام شده و در حوزه تغییر الگوی کشت، آبخیزداری و آبخوان داری، همکاری قرارگاه «خاتم الانبیا (ص)» برای ایجاد ۷۰۰ هکتار گلخانه و ... اقدام شده و برای انتقال آب لوله گذاری از لارستان در حال انجام است.

وی اضافه کرد: آب خلیج فارس برای صنعت و معدن به صرفه است و در پی ایجاد زمینه این بخش برای خرید آب خلیج فارس هستیم و امسال آب سد درود زن برای کشاورزی آزاد نشده است زیرا موجب اشکال در تامین آب آشامیدنی برخی نقاط استان می شد و برای ۱۵ هزار کشاورز فرصت بیمه کشاورزی در مقابل خشکسالی دنبال می شود و قرارگاه اشتغال موظف شده اشتغال غیر کشاورزی خرامه، زرقان و مرودشت را در اولویت بگذارد.

استاندار فارس اعلام کرد: اعتبار عمرانی فارس امسال ۲۵ درصد افزایش داشته است و کل اعتبارات عمرانی استان ۹ میلیارد تومان است و عمده تلاش خود را بر موضوعات فرا بودجه ای متمرکز کرده ایم و سرمایه گذاری بخش خصوصی را دنبال می کنیم و برای قطعه هشت آزادراه شیراز - اصفهان تامین اعتبار خارج از بودجه شده است.

وی افزود: با توافق سپاه فجر فارس برای بازسازی چمن حافظیه بازی های لیگ فعلی به مشهد انتقال می یابد.

استاندار فارس تصریح کرد: انتقال آب برای فارس دشوارتر از یزد و اصفهان است و ریاست جمهوری با انتقال آب خلیج فارس به استان فارس مخالفتی ندارند.

وی اعلام کرد: قبل از نوروز یک هزار میلیارد تومان منابع تامین پروژه های مصوب فارس انجام شد که بخش قابل توجهی از آن نقد بوده است.

ایمانیه در خصوص کارخانه «آزمایش» و «آی تی آی»، گفت: فردا در خصوص کارخانه «آزمایش» جلسه در اداره صمت داریم و صاحب این کارخانه انگیزه لازم برای فعال شدن کارخانه را ندارد و در فاز اول اشتغال ۴۰ نفری و تولید آبگرمکن را متعهد شده است و تا آخر سال اشتغال ۵۰۰ نفری در این کارخانه هدف گذاری شده است و صاحب کارخانه برای مشارکت سرمایه گذاران جدید موافقت اولیه کرده که اگر به نتیجه نرسد کارخانه به مزایده گذاشته می شود و در خصوص کارخانه «آی تی آی» نیز تکلیف نهایی توسط قوه قضاییه مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: احتمالا کارخانه قند ممسنی ابتدای تیرماه آغاز به کار خواهد کرد و کارخانه کاغذ زاگرس نیز قول اشتغال ۶۰۰ نفری با اعطای یکصد میلیارد تومان داده بود که بعد مشخص شد این میزان اعطا شده کافی نیست و طبق برآورد نهایی به ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز است که به راحتی قابل تامین نیست و پس از نوروز بانک صنعت و معدن کشور قول اعطای وام ۲۴۰ میلیارد تومانی و افزایش متعاقب آن را داده است و کارخانه روغن نباتی نرگس نیز به تعهد ساخت کارخانه جدید عمل نکرده اند و کمیته ای با شهرداری شیراز، سازمان صمت فارس و ..‌. میزان اعتبار لازم برای این کارخانه را برآورد خواهند کرد.

استاندار فارس با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع موانع تولید گفت: در نشست هفتگی با تولیدکنندگان به گفتگو و شنیدن مشکلات می پردازیم و بیش از ۷۰ درصد مصوبات این جلسات به نتیجه رسیده است و در خصوص سرمایه گذاری نیز با سرمایه گذاران جدید نشست های مستمر برگزار می شود.

وی اعلام کرد: قسمت قابل توجهی از صادرات فارس از کمرگ بوشهر و بندرعباس انجام می شود که در صادرات استان لحاظ نمی شود که پیگیر این موضوع هستیم که صادرات کمرگات دیگر به آمار فارس افزوده شود و برای تحقق شعار سال در پی ایجاد تحول فوق العاده به ویژه در حوزه دانش بنیان هستیم و با شرکت های دانش بنیان با حضور مسئولان مربوطه جلسه گذاشته و مشکلات این شرکت ها را شنیده ایم تا بتوانیم موانع آنها را رفع کنیم و برای توسعه پارک علم و فناوری فارس موافقت اولیه انجام شده است.

ایمانیه در مورد ایجاد پتروشیمی ها در فارس عنوان کرد: برای این موضوع پیگیری های فراوانی شده است و در جلسه ای در مجلس شورای اسلامی با نمایندگان داراب، فسا، فیروزآباد و جهرم جلسه ای با رئیس پتروشیمی کشور تفاهم نامه ای منعقد شد که گاز اتان در عسلویه به اتیلن تبدیل شود و اتیلین از طریق لوله ها منتقل شود و در فیرزآباد شهرک پایین دستی پتروشیمی مقرر شده است.

وی با اشاره به انتصابات فارس گفت: فارس با ۳۷ شهرستان به ۳۷ انتصاب فرماندار نیاز دارد و تا امروز ۲۶ فرماندار منصوب شده و اقدام برای پنج فرماندار دیگر انجام شده است و احتمالا در سه شهرستان ابقا خواهند شد و ۸۵ درصد مدیران استان تغییر یافته اند.

ایمانیه در مورد اتباع نیز بیان کرد: برای اتباع غیر مجاز در فارس قرارگاهی ایجاد شده که نمایندگان اداره اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آموزش پرورش و .‌.. حضور دارند. 

وی ادامه داد: در حوزه ورزش با استفاده از همکاری سمن ها و همکاری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز توجه ویژه به اصحاب هنر و فرهنگ و ورزش شده است و در توافق با قرارگاه «خاتم الانبیا (ص)»، ساخت بیمارستان محمد رسول الله (ص) و بیمارستان فاطمه الزهرا (س) پیگیری شده است.

استاندار فارس عنوان کرد: احیای بافت تاریخی و گردشگری در این بافت در اولویت مدیران و دستگاه های فارس است و حفظ خانه های تاریخی و آثار ثبت شده مورد توجه است و آثار ارزشی و ثبت نشده را نیز حفظ خواهیم کرد اما اصرار برای حفظ خانه های ثبت نشده و غیر ارزشی فقط موجب تجمع معتادان و مخدوش شدن چهره بافت می شود و برای حفظ باغات قصردشت تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم.

وی تاکید کرد: برای جام جهانی قطر اقدامات لازم برای بهره گیری از این رویداد برای توسعه گردشگری فارس مورد پیگیری قرار دارد و امکان اقامت گردشگران در فاصله بین بازی ها در فارس فراهم شود و پرواز دوحه- شیراز رایگان شود و فعال کردن نمایشگاه صنایع دستی فارس در دوحه در اولویت قرار دارد و در خصوص صادرات میوه از شیراز به قطر در جام جهانی داشته باشیم.

استاندار فارس با اشاره به حمایت از ورزش باستانی گفت: حمایت از ورزش همگانی، قهرمانی و زورخانه ای در اولویت استان است و با ایجاد صندوق ویژه از ورزش حمایت بیشتری خواهیم کرد.

کد خبر 1166888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha