بسم الله عاقبت بخیری را برای کارها واجب می کند

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به اهمیت نزول بسم الله بر قلب نازنین حضرت رسول اکرم(ص)، گفت: بسم الله عاقبت بخیری را برای کارها واجب می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» عصر امروز (۲۸فروردین) در جلسه تفسیر موضوعی قرآن ویژه ماه مبارک رمضان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع)، اظهار کرد: جمله "بسم الله" که جزء حمد است، افضل آیات سوره حمد بوده و برتر است، پس باتوجه به برتر بودن سوره حمد بین سوره‌های دیگر، در میان سوره حمد بسم الله افضل آیات باشد پس بسم الله بین ۶۶۶۶ آیه قرآن برتر و افضل است‌.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به علت نامگذاری سوره حمد به ام‌الکتاب، افزود: همه آنچیزی که در قرآن است به‌صورت اجمالی در سوره فاتحه وجود دارد، حمد و ثنای خداوند، تعبد به اوامر و وعد و وعید خداوند و غیره در این سوره آمده و قرآن تفسیر آن اجمال است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه سوره فاتحه مادر قرآن است، تصریح کرد: قرآن از سوره حمد شروع به گسترده شدن کرده است، بحث دیگر این است که آیا در بسم الله که ۱۱۳ بار در ابتدای سوره‌ها و یک بار به‌صورت نقل قول (در نامه حضرت سلیمان) در مجموع ۱۱۴ بار روی ۱۱۳ سوره نازل شده است، در تمام این سوره‌ها یک معنا و مقصود وجود دارد؟ پاسخ خیر است، با هم اشتراک لفظی دارند ولی در محتوا و مفهوم متفاوت هستند.

 

وی ادامه داد: گفته شده بسم الله در هر سوره‌ای مفهومی ویژه و متناسب با فضای کلی همان سوره دارد، اینطور نیست که بسم الله یک بار نازل شده باشد بعد پیغمبر اکرم(ص) آن را روی هر سوره‌ای گذاشته باشد، بلکه بسم الله ۱۱۳ بار نازل شده است.

 

امام جمعه ساری با بیان اینکه احکام فقهی این بسم الله‌ها هم متفاوت است، خاطرنشان کرد: بانویی که در عادت ماهیانه به‌سر می‌برد از چهار سوره‌ای که سجده واجب دارد یک حرفش را هم نمی‌تواند بخواند اما از غیر آن سوره تا هفت آیه میتواند بخواند، که این موضوع نشان از محتواهای متفاوت بسم الله در سوره‌ها دارد، همچنین اگر به قصد یک سوره بسم الله را گفتیم و پشیمان شدیم باید بسم الله دیگری به نیت سوره بعدی را قرائت کنیم.

 

وی با اشاره به احکام فقهی نام خدا، یادآور شد: نام خدا ۱۰ حکم فقهی دارد که شامل؛ حرمت تنجیس و آلوده کردن آن، وجوب تطهیر آن در صورت آلوده شدن، حرمت هتک آن به هر نحو، حرمت مدح آن بدون طهارت، ممنوع بودن جدال با آن، لزوم ذکر و تسبیح آن در رکوع و سجود نماز، ذکر آن در هنگام ذبح و تغذیه حیوان، مشروط بودن حلال کردن صید به آن، احکام سوگند و شروع کار با ذکر آن است که برخی از این ۱۰ حکم فقهی در قرآن و برخی در سنت است.

کد خبر 1166901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha