با جهاد تبیین می توان دین را به جهان عرضه کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به این که با جهاد تبیین می توان دین را به جهان عرضه کرد؛گفت: باید از جهاد تبیین استفاده شود چراکه در تبلیغات دینی ضعیف عمل شده است.



به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه در شبکه افق سخنرانی پرداخته و در خصوص تبلیغات دین اسلام در جهان گفت: در جهان امروز باید دین اسلام به گونه‌ای معقول به دنیا معرفی شود تا مسیحی، آته ایسم و غیره پذیرای آن باشند. در این صورت استفاده از این شیوه جوانان کشور نیز گرایش بیشتری به دین مبین اسلام پیدا خواهند کرد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که با جهاد تبیین می توان دین را به جهان عرضه کرد؛ ادامه داد: باید از جهاد تبیین استفاده شود چراکه در تبلیغات دینی ضعیف عمل شده است. در حال حاضر از تاریخ اسلام، ائمه اطهار (ع) و قرآن مجید به صورت اصولی استفاده نمی شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در خصوص کاستی ها در تبلیغات دینی گفت: باید کاستی ها را با مردم جامعه در میان گذاشت مردم با بیان این نقص‌ها روحیه و امید پیدا می کنند که راه نرفته هم وجود دارد. به همین دلیل با انتقادات سازنده می توان بهتر عمل کرد و آینده عالی در پیش رو داشت.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران امام (ره) افزود: فرهنگ دانشگاه ها و مراکز غیر حوزوی به گونه ای که با تجربه و لمس واقعیتها بیشتر عادت کرده اند و نسبت به فرهنگ نظری و فلسفی توجهی ندارند.


وی ادامه داد: به همین دلیل باید فرهنگ دانشگاهی با فرهنگ حوزوی تلفیق شود تا فاصله بین این دو مرکز کمتر شود. همچنین حوزویها باید ملموس تر با واقعیتها دین را به مردم عرضه کنند. صرفا استدلال عقلی و برهان نظری نباشد تا بتواند جوانان را جذب کنند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با استناد به نامه ٣١ نهج البلاغه از امیر مومنان علی (ع) گفت: این نامه اولین جزوه آموزشی درباره معرفی مختصری ازدین است. تاریخ یک امر واقعی از تاریخ بشریت است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ادبیات قرآن مجید، روایات و احادیث از ائمه اطهار (ع) واقعی هستند آثار امامت، آثار احکام اسلامی، آثار فواید و مفاهیم دینی را توضیح می دهد. در واقع قرآن کریم پر از تیپ شخصیتی مختلف که مومن، منافق و کافر را توضیح داده است در واقع توصیف مومن در قرآن مجید همانند دانش روانشناسی است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با اشاره به سخنان شهید محمد باقر صدر در کتاب حوزه و بایسته ها بیان کرد: مسلمانان صدر اسلام جانشان را فدا کردند این جانفشانی به خاطر اصول عقاید نبود بلکه فواید دین را دیده بودند و به اسلام عشق می ورزیدند. در حال حاضر باید فواید و آثار دین به مردم گفته شود. متاسفانه در این زمینه تبلیغات دچار ضعف است.


وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: همانگونه که مردم را به حج و زکات دادن و غیره ترغیب می شوند برای اینکه مردم آثار و فواید حج را درک کرده‌اند. بنابراین ولایت فقیه نیز باید اینگونه تبلیغ شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: آثار یک حکم دینی باید قابل لمس باشد در واقع از اعتقادات و احکام دینی شروع نشود بلکه باید به آثار و فواید آن به طور علمیاتی پرداخت ؛ چراکه استنباط با آثار احکام خیلی فرق دارد. متاسفانه در  تبلیغات کم کاری وجود دارد در این زمینه باید قوی تر و هوشمندانه تر عمل کرد.

کد خبر 1167049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha