مختصری از زندگی نامه حجت الاسلام «شیخ عبدالله محرابی»

«عبدالله محرابی» فرزند شیخ حسین نوه ملا عبدالله دهباریان در تاریخ اول خرداد ۱۳۱۴ در روستای دهبار طرقبه در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود و در تاریخ هفتم فروردین ۱۴۰۱ پس از یک دوره بیماری وفات یافت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «عبدالله محرابی» فرزند شیخ حسین نوه ملا عبدالله دهباریان در تاریخ اول خرداد ۱۳۱۴ در روستای دهبار طرقبه در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود، در سال ۱۳۳۰ به حوزه علمیه مشهد وارد شد و از محضر اساتید حوزه علمیه مانند آیات عظام و حجج اسلام  میلانی، خامنه ای، محامی، طبسی و شهید هاشمی نژاد بهره ها برد و در دوران مبارزات ملت شریف ایران و همراهی با امام خمینی از تاریخ هشتم دی ماه ۱۳۴۹ وکالت امام را به عهده داشت و مقسم شهریه امام در حوزه علمیه بود.

 

در سالهای ۵۴ و ۵۵ دو مرتبه توسط ساواک بازداشت و شکنجه شد و در زندان لشکر ۷۷ که مرتبط با ساواک بود هم بند و هم رزم آیت‌الله خامنه‌ای بود و همچنین در مساجد مختلف مشهد امامت جماعت را به عهده داشت مخصوصاً در مسجد حاج فرهاد که جانشین نماز مرحوم آیت الله محامی بود، وی در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آذر ۱۳۵۷ در کنار آیت الله خامنه ای شهید هاشمی نژاد آیت الله طبسی در تحصن علما و روحانیون در بیمارستان امام رضا علیه السلام حضور فعال داشت.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت در هسته گزینش کمیته های انقلاب اسلامی استان و نمایندگی ائمه جماعت شهر مشهد مقدس را به عهده داشت،وی در سال در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۶۰ از سوی آیت‌الله شیخ ابوالحسن شیرازی به تبلیغات روستاهای اطراف مشهد عازم می شد و در این زمینه بسیار فعال بود.

 

در تاریخ ۲ آبان ۱۳۶۱ توسط دفتر امام خمینی رضوان الله علیه به عنوان امام جمعه شهرستان درگز منصوب و نماز جمعه باشکوه شهرستان درگز را اقامه کرد در سال ۱۳۶۲ حوزه علمیه امیرالمومنین علیه السلام و مکتب الزهرا (س) را بنیانگذاری کرد.

 

او در تاریخ ۲۵ مرداد ۶۸ پس از برگزاری آخرین نماز جمعه از شهرستان درگز خداحافظی کرد و در مشهد مقدس امامت جماعت مساجد ولیعصر(عج) ، امام محمد تقی (ع) و چند مسجد دیگر را به مدت بیش از ۱۵ سال به عهده داشت.

 

حجت الاسلام محرابی ده‌ها بار در جبهه ها حضور داشت، از شهرستان درگز محرومیت زدایی کرد و نهادهای انقلابی مخصوصاً سپاه و جهاد را مورد حمایت قرار داد و شخصیت های برجسته کشوری را به شهرستان درگز دعوت نمود و شهرستان درگز با حضور وی روحیه انقلابی و اسلامی را پیدا کرد.

 

حجت الاسلام شیخ عبدالله محرابی در طول عمر پر برکت تبلیغاتی و معنوی خود ۸ مرتبه به عنوان روحانی حج و نزدیک به ۶۵ مرتبه به عنوان روحانی عتبات در کاروان های زیارتی حج و کربلا و سوریه به زائران خدمات شایانی ارائه کرد.

 

وی در تاریخ هفتم فروردین ۱۴۰۱ پس از یک دوره بیماری وفات یافت و در نهم فروردین ۱۴۰۱ تشییع و در حرم مطهر رضوی مدفون شد، بیوت مراجع معظم تقلید، مدیر محترم حوزه علمیه خراسان و جمع کثیری از علماء، ایثار گران، شعرا و هنرمندان و اقشار مختلف مردم با پیام ها و حضور در مجالس ترحیم یاد وی را گرامی داشتند. از ایشان ۱۳ فرزند ۳۰ نوه و ۱۸ نبیره به یادگار مانده است.

 

متن فوق به قلم حجت الاسلام علی عدالتی مجد است

 

انتهای ییام

کد خبر 1167142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha