فرهنگ سازی در راستای اهدا عضو امری ضروری است

جمالیان با اشاره به اینکه فرهنگ سازی در راستای اهدا عضو امری ضروری است، گفت: انجام اعمال پیوند اعضا با تعداد بیماران مرگ مغزی قابل مقایسه نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، سید «محمد جمالیان» امروز (۳۰ فروردین) در جلسه انجمن اهداء عضو ایرانیان شعبه اراک، با اشاره به اینکه فرهنگ سازی در راستای اهدای عضو امری ضروری است، گفت: تعداد بیماران مرگ مغزی در استان زیاد است اما تعداد کمی به پیوند اعضا منجر می شود و این مهم نیازمند فرهنگ سازی است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک با اشاره به اینکه درصد ناچیزی از بیماران مرگ مغزی، به اهداء عضو منجر می شوند، افزود: خوشبختانه در سال جاری اتفاقات خوبی در اهدا عضو افتاده که نشان می دهد در سال های گذشته نیز ضمن ابراز تاسف از زیاد بودن حوادث و اتفاقات منجر به مرگ مغزی در استان، به عمل پیوند و اهداء عضو منجر نمی شده است.

 

وی با بیان اینکه جلب رضایت از خانواده داغ‌دیده در چنین شرایطی بسیار سخت است، ادامه داد: همین امر آمار اهداء را کم و کار جلب رضایت توسط همکاران مان را دشوار کرده است اما با این وجود کادر همکار به دلیل نجات جان دیگر افراد که نیازمند هستند وارد عمل می شوند.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: باید همه مسئولین حتی در شهرستان ها شامل فرمانداران، شورای شهر و غیره دست به دست هم دهند و با انجام کار گروهی، تعداد بیشتری از هم استانی و هموطنان را نجات دهند.

 

در ادامه این جلسه «بهمن صادقی» نیز با توجه به استقرار استان در مرکز کشور، گفت: انتظار از 25 اهدا عضو در سال از استان می رود که متاسفانه نبود زیر ساخت های لازم در استان، گاها این امر محقق نمی شود.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: تشخیص مرگ مغزی صرفا وظیفه وزارت بهداشت نیست و برای تایید مرگ مغزی پس از تایید متخصص بیهوشی و نورولوژی، پزشکی قانونی و سیستم قضایی نیز باید نظر بدهند و مرگ مغزی را تایید کنند.

 

وی با اشاره به اینکه اعضای بدن جوانانی که دچار مرگ مغزی می شوند برای پیوند بیشترین مورد استفاده را دارد، اظهار کرد: به دلیل سن پایین فرد مذکور مسلما جلب رضایت از خانواده به دلیل شرایط بد روحی شان سخت و گاها امکان پذیر نیست.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در دوسال گذشته، استان مرکزی جزو 10 استان آخر در این زمینه بوده است، گفت: می توان با فرهنگ سازی و گذراندن دوره های ترویجی و انگیزشی این جایگاه را ارتقاء بخشید و جان های بیشتری را نجات داد.

انتهای پیام

کد خبر 1167280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha