کتابخوانی جزئی از فرهنگ روزانه مردم شود

حجت الاسلام راشد یزدی گفت: باید کتابخوانی در کشور به عادت تبدیل شود همانطور که در غرب جزئی از فرهنگ روزانه مردم شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین «محمد کاظم راشد یزدی» در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خراسان رضوی گفت: دین اسلام برای علم و هنر جایگاه و ارزش والایی قائل است. اسلام دین علم است و شمشیر اعتباری ندارد.


این کارشناس دینی با بیان اینکه جهان بشریت با پیشرفتی که در فرهنگ دارد، امید است اسلام عزیز را بهتر بشناسد و درک کند؛ چرا که اسلام تنها راه نجات است؛ افزود: اسلام دین علم است نه جنگ، امام علی(ع) را علی عالم خطاب نمی کنیم‌؛ بلکه می گوییم علی علم. نمی گوییم علی مومن؛ بلکه می گوییم علی ایمان است. اسلام نیز دین علم است. 


وی افزود: اولین کلمه این دین "اقرا" است، یعنی بخوان. خداوند متعال در قرآن می فرماید: "اقرا باسم ربک الذ ی خلق"؛ بنابراین اولین اسباب و ابراز زندگی بشر که در قرآن نام برده شده قلم است. قلم و کتاب یک اعتبار فوق العاده ای در اسلام دارند و خداوندی که به آسمان  و کهکشان ها قسم می خورد، یکی از مواردی که قسم می خورد، قلم است، در قرآن می خوانیم "نون و القلم و ما یسطرون". پیامبر اکرم(ص) می فرمایند نباید قلم را از خود دور کنید، چون در آن خیر کثیر وجود دارد. 

 

راشد یزدی با بیان اینکه قلم محترم ترین اسباب و ابزار مادی است، افزود: کراهت دارد جایگاه قلم از نیمه بالای بدن، پایین تر باشد. امام باقر(ع) یا پشت گوش می گذاشتند یا کنار دست چپ، یعنی یا کنار قلب یا مغز قرار داشت. جای شمشیر در پایین تنه انسان است، چون اسلام دین علم است و شمشیر اعتباری ندارد. 


وی با اشاره به اینکه اسلام دین فرهنگ است نه دین جنگ، گفت: در فقه، کتاب جهاد داریم، نه جنگ. در اسلام کشورگشایی وجود ندارد و جان و مال محترم است.

وی تاکید کرد: علم در عالم به واسطه کتاب حفظ شده است و از زمانی بشر به تشکیلات انسانی پرداخته که قلم نقش داشته است. 


این کارشناس دینی افزود: از امام رضا(ع)سوال کردند، احکام تکلیفی بی حساب نوشته شده است؟ فرمودند خیر بلکه پایه و حسابی دارد و خطا و اشتباه در آن وجود ندارد. اگر در خوردن و آشامیدنی منفعت وجود داشته باشد حلال و اگر ضرر داشته باشد حرام است. 


وی گفت: علت ابدی ماندن اسلام نیز همین است، چون فرهنگ نمی میرد. هدف از بعثت پیامبر اکرم(ص) این است که اوهام و خرافات از اندیشه بشریت دور باشد، بنابراین رمالی و کف بینی و بخت و اقبال در اسلام جایگاهی ندارد و نبی مکرم اسلام فرموند لاضرر و ضرار فی الاسلام. 


حجت الاسلام راشد یزدی به ضرورت برپایی هر چه بیشتر این جشنواره ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: باید کتابخوانی در کشور به عادت تبدیل شود همانطور که در غرب جزئی از فرهنگ روزانه مردم شده است.


وی گفت: مردم در ایران با کتاب رفیق نیستند؛ در حالی‌که باید رهبر معظم انقلاب را الگوی خود قرار دهند. اگر سخنرانی های ایشان دقت کنید به کلمه کلمه صحبت های خود توجه دارند که نشان از مطالعه بالای ایشان است.


 

کد خبر 1167294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha