«بسم الله» رمز خروج از تکبر و اظهار عجز به درگاه الهی است

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه بسم الله" رمز خروج از تکبر و اظهار عجز به درگاه الهی است، گفت: هر که رنگ خدایی نداشته باشد فانیست، وقتی کاری را با نام خدا آغاز میکنیم جاودانگی و پایندگی پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» عصر امروز (۲۹فروردین) در جلسه تفسیر موضوعی قرآن ویژه ماه مبارک رمضان با اشاره به خلاصه‌ای از مجموعه مباحثی که در رابطه با "بسم الله الرحمن الرحیم" در ۱۲ بند، اظهار کرد: (بند اول) اینکه "بسم الله" نشانگر رنگ و سبقه الهی و بیانگر جهت‌گیری توحیدی ماست اگر علم و قلم در راستای خدا باشد مسلسل‌ها کنار می‌رود، متاسفانه امروز علم در راستای خدا قرار ندارد و جنگ در بین بشر شدیدتر می‌شود و مسابقه سلاح برپاست.  

 

نماینده ولی فقیه درمازندران افزود: (بند دوم) اینکه "بسم الله" رمز توحید است و ذکر نام دیگران به‌جای آن رمز کفر و اجین کردن نام خدا با نام دیگران نشانه شرک است، این آیه یعنی فقط خدا، فقط خدا توحید است، غیر خدا شرک است‌.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: (بند سوم) اینکه "بسم الله" رمز بقا و دوام است، زیرا هر که رنگ خدایی نداشته باشد فانیست، وقتی کاری را با نام خدا آغاز میکنیم جاودانگی و پایندگی پیدا می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران خاطرنشان کرد: (بند چهارم) اینکه "بسم الله" رمز عشق به خدا و توکل به اوست، به کسی که رحمن و رحیم است عشق ورزیده و کارمان را با توکل به او آغاز می‌کنیم که بردن نام او سبب جلب رحمت است.

 

امام جمعه ساری ادامه داد: (بند پنجم) اینکه "بسم الله" رمز خروج از تکبر و اظهار عجز به درگاه الهی است، انسان در مقابل خدا هر چه عجز خودش را بیشتر روی دست خودش بگیرد و خضوع بیشتری داشته باشد به نفع اوست، وقتی کسی می‌گوید من کار و گفتارم را با نام خدا آغاز می‌کنم و آرم خدایی میزنم یعنی خودشکنی و اظهار عجز به درگاه خدا‌.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی همچنین گفت: (بند ششم) اینکه "بسم الله" گام اول در مسیر بندگی و عبودیت بوده و شروع هر کار با بسم الله الرحمن الرحیم است، کتاب را با نام خدا بنویسیم‌، کسی که گام اول را برنمی‌دارد نمیتواند گام‌های بعدی را بردارد.

 

وی ادامه داد: (بند هفتم) اینکه بسم الله مایه فرار  شیطان است کسی که بسم الله را به همراه داشت شیطان در او موثر نمی‌افتد، شیطان جایی حضور دارد که خدا نباشد، کار شیطان بردن انسان از راه به بیراهه است، پس یکی از وظایف اخلاقی تربیتی ما این است که نگذاریم شیطان هم‌نشین ما باشد، از وسوسه شیطان و از اینکه شیطان کنارمان حاضر شود باید به خدا پناه ببریم.

 

حجت الاسلام  محمدی لائینی عنوان کرد: (بند هشتم) اینکه "بسم الله" عامل قداست یافتن کارها و بیمه کردن آن‌ها است، با ذکر این جمله کار درست آغاز میکنیم نه کار نادرست، یعنی از خلاف و نادرست پاک و منزه باشد.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران اذعان کرد: (بند نهم) اینکه "بسم الله" ذکر خداست، یعنی که خدایا من تو را فراموش نکردم و حتی عمدا اسمت را کنار نمی‌گذارم، متاسفانه وقتی فرهنگ سکولار غرب نفوذ کرد ادبیات ما هم عوض شد با اینکه قبلا همیشه آمیخته با واژگان دینی بود، یکی از نمونه‌های آن هم بسم الله زدایی در آغاز امور است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی خاطرنشان کرد: (بند دهم) اینکه "بسم الله" بیانگر انگیزه ماست، یعنی خدایا هدفم تو هستی نه مردم، انسان باید در کارهای خودش حتما یک انگیزه فرامادی و فراغریضی داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: (بند یازدهم) اینکه "بسم الله" در میان همه اسما الهی از یک جایگاه بالاتری برخوردار است و (بند دوازدهم) اینکه وقتی ما این جمله را بیان می‌کنیم یعنی آدرس می‌دهیم که علم، استعداد، زبان گویا، عضلات، قلم، ذهن و هوش من از خدا گرفته شده است یا همه چیز برگرفته از خداست، آنچه خطا هست از ما و آنچه درست است از خداست.

کد خبر 1167304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha