جهاد تبیین در برابر جنگی ترکیبی، پیچیده و سخت با عنوان جنگ شناختی قرار دارد

امیدیان در یادداشتی آورده است: موضوع جهاد تبیین که رهبر انقلاب بصورت ویژه و با نگاه جهادی آن هم بنا به گفته دقیق برخی از محققان از نوع جهاد عینی به انجام آن فرمان دادند در برابر جنگی ترکیبی ، پیچیده و سختی است که عنوان آن جنگ شناختی است .

خبرگزاری شبستان - البرز: « حسین امیدیان» در یادداشتی به این خبرگزاری آورده است: موضوع جهاد تبیین که رهبر انقلاب بصورت ویژه و با نگاه جهادی آن هم بنا به گفته دقیق برخی از محققان از نوع جهاد عینی به انجام آن فرمان دادند در برابر جنگی ترکیبی ، پیچیده و سختی است که عنوان آن جنگ شناختی است .
 

در جنگ شناختی تمرکز دشمن بر تغییر شناخت نخبگان و مردم از موضوعات مختلف است که با این تغییر شناخت و بینش ، عملا گرایش و کنش نخبگان و مردم نیز تغییر خواهد کرد .

ابزار و سلاح استراتژیک این جنگ " روایت " است ، روایت را می توان ؛ معرفی ، بیان ، نشان دادن و به صحنه چشم کشاندن یک موضوع دانست . در جنگ روایت ها نیز قواعدی وجود دارد که استفاده از این قواعد آن را کارآمد می نماید چانچه دشمن گاهی توانسته حتی یک روایت جعلی را باور پذیر و متقن نماید . ابزارهایی مانند تکنیکهای اقناع ، سرعت در روایت ، تکرار روایت ، تعدد روایتگران ، کیفیت روایت و...

گر چه جنگ شناختی موضوع جدیدی نیست ، و حتی شاید بتوان گفت عنصر پیروز کننده انقلاب اسلامی در برابر رژیم طاغوتی پهلوی نیز همین جنگ شناختی با آن رژیم محنوس بود و البته در آن جنگ شناختی امام راحل و یاران ایشان شناخت غلط و باطل را از چشم و ذهن مردم دور کرده و شناخت حقیقی و واقعی را به آنها نمایاندند ، لیکن پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا مدتی پیش که دشمن از همه ابزار ها و توانایی های خود مایوس شد ، موضوع جنگ شناختی همواره بعنوان ابزار کمکی و جنگ فرعی برای دشمنان انقلاب اسلامی محسوب می شد ، و در دوره اخیر که از سویی افول غرب و آمریکا شدت گرفته و از سوی دیگر توانمندی های جمهوری اسلامی ماشین جنگ های نظامی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دشمنان خود را زمین گیر نموده است ، جنگ شناختی اصلی ترین و شاید آخرین حربه عرب استعماری علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در آن امید بسته تا با وارونه کردن حقایق ، کوچک کردن محاسن نظام و بزرگ نشان دادن معایب ، رواج احساس نا امیدی اجتماعی و ... نظامی را که با سرعت رو به پیشرفت است به سکون و مرگ کشاند.

نگاه صرفا تهدید به این جنگ شناختی ، راهبرد خطایی است که دو آسیب را به جبهه خودی وارد می کند . اول آنکه جبهه خودی را همواره در وضعیت پدافند و دفاع نگاه می دارد و از سوی دیگر شرایط یک جنگ فراسایشی و احتمالا خستگی رزمندگان خودی را رقم خواهد زد .

با کمی دقت در فرمایشات رهبر انقلاب در عرصه جهاد تبیین و افشا و همچنین به تجربیات و الزامات این نبرد متوجه می شویم که اتفاقا دشمن در ایجاد این جنگ دچار خطای بزرگی شده است . در دورانی که انقلاب اسلامی به جهت فاصله سنی موتور پیشران آن یعنی جوانان با دوران مبارزه و طاغوت به شدت نیازمند مرور آرمان های انقلاب ، علل موجبه و عوامل مبقیه آن می باشد ، و در حالی که وجود فضای مجازی ، شرایط کم عمق شدن دانش و مطالعه آحاد جوانان را فراهم کرده است ، اتفاق بزرگی که مانند دوران دفاع مقدس می تواند موتور محرکه قوی جوان برای ایستادگی ، دانش آموزی ، ثبات قدم ، رشادت تا شهادت ، آینده بینی و پرهیز از تبلی و کسلی باشد ، وجود یک جنگ واقعی و سخت است که دشمنان انقلاب اسلامی خودشان این شرایط را فراهم نموده اند .

درست است که این جنگ نیزمانند هر جنگ دیگری و مانند جنگ تحمیلی تلفات و خساراتی خواهد داشت ، لیکن توجه به بعد ضرورت مطالعه ، تفکر ، پاسخگویی به شبهات ، کشف نقاط ضعف و قوت جبهه معارض و... و برنامه ریزی بر اساس آن ، می تواند این تهدید را به یک فرصت طلایی تبدیل نماید که محصول آن سربازان و افسرانی با اعتقاد و عزمی قوی برای تمدن بزرگ اسلامی باشد که انشالله هر چه زودتر با ظهور منجی عالم بشریت به وقوع خواهد پیوست .

آری ، این اتفاق پاسخ سوالات فراوانی در خصوص ویژگی های یاران آخر الزمانی اسلام و حضرت مهدی عجل الله تعالی فی فرجه الشریف است .
حقیقت این است که عالم به سرعت به سمت پیروزی کامل و فراگیر جبهه حق بر جبهه باطل پیش می رود و این سرعت را تنها فرماندهان و سربازان جبهه حق رقم نمی زنند بلکه به خواست و اراده الهی ، دشمنان نیز نخواسته در این مسیر به نفع جبهه حق و پازل دقیق الهی کار میکنند و آنچه در این بین مهم است دو نکته هوشیاری آمیخته با اخلاص و تلاش مستمر در اطاعت از فرمان ولی و امام جامعه حضرت امام خامنه ای است

کد خبر 1167366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha