طلاب باید همواره در تعامل با مردم پیشقدم باشند

آیت الله عابدینی گفت: رفتار امام حسن (ع) درسی برای روحانیون و طلاب است و این هنری است که طلبه‌ها باید در تعامل با مردم داشته باشند و همواره در تعامل با مردم پیشقدم باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در آئین عمامه‌گذاری طلاب حوزه علمیه استان بیان کرد: باید به ارواح همه گذشتگان، علما و بزرگانی که زحمات فراوانی کشیدند تا حوزه علمیه در جهان اسلام و همچنین در شهر ما پا گرفته و به این مرحله برسد، درود بفرستیم و در این ماه مبارک برای روح همه گذشتگان از خدای متعال طلب علو درجات داشته باشیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: در ماه مبارک رمضان از همه پیشکسوتان روحانی و مجاهدان این عرصه که جهاد و تلاش کردند و با مفسدان عالم جنگیدند یاد می‌کنیم، امثال شهید شیخ فضل‌ الله نوری، شهید آیت‌الله مدرس، آیت‌الله کاشانی و همه بزرگان از جمله امام خمینی (ره)، رهبر فرزانه انقلاب، مراجع عظام تقلید، علمای بزرگ و مفسرانی مانند علامه طباطبایی و باید قدردان همه این مجاهدت‌ها باشیم.

 

وی با بیان اینکه برای 2 شهید بزرگواری که در جوار بارگاه قدسی حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) در روزهای اخیر به شهادت رسیدند، علو درجات را خواستاریم، تصریح کرد: گاهی که از حاج قاسم سلیمانی سخن می‌گوییم ممکن است برخی فکر کنند دیگر کسی نمی‌تواند مانند ایشان شود، زیرا ایشان 50 سال برای خدا دوندگی کرد تا حاج قاسم سلیمانی شد؛ من وقتی قصه این شهید بزرگوار که در حرم امام رضا (ع) به شهادت رسید را می‌دیدم با خود گفتم برخی حاج‌ قاسم‌ ها بسیار شهرت پیدا می‌کنند و برخی حاج ‌قاسم‌ها هم بی‌نام و نشان از بین ما می‌ روند و بعد از رفتن شان ما می‌فهمیم این‌ افراد از جنس حاج قاسم بوده‌اند و این نشان می‌دهد همه ما فرصت داریم خود را برای خدا خالص کنیم، آن وقت خدا هم دست ما را می‌گیرد و به ما عنایت‌هایی ویژه‌ای دارد.

 

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند متعال فرمود پوشش تقوا خوب است و به انسان عزت و برکت می‌ دهد و هر کسی لباس روحانیت را بپوشد، باید در مسیر تقوا گام برداشته و فعالیت ‌کند.

 

وی تصریح کرد: در عرصه جهاد ایمانی ما وقتی لباس می ‌پوشیم یعنی لباس تقوا پوشیده ‌ایم، وقتی که لباس تقوا پوشیدیم دیگر خیلی چیزها متوجه ما می‌ شود، مهم‌ترین آنها هم در سوره مبارک توبه آمده‌ که خدا فرمود ای کسانی که ایمان آورده ‌اید تقوای الهی پیشه کنید و با صادقین که همان انبیای الهی و ائمه اطهار هستند، همراه باشید.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: هر حزب، قوم و قبیله‌ ای که هستیم باید فرهنگ امیرالمومنین (ع) را پیاده کنیم، باید حسنی و حسینی باشیم و راه انبیاء و ائمه اطهار (ع) را در پیش گیریم.

 

وی اظهار کرد: تقوا به معنای جدی و ریشه‌ای یعنی خدا را در عهد و پیمان با خدا حفظ کنیم، تقوا به معنای خودنگهداری است، خداوند می‌فرماید ما گفتیم «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ»؟ شما گفتید بلی، پس خودتان را در این نقطه نگه دارید، همیشه بدانید که در محضر خدا هستید.

 

آیت الله عابدینی گفت: در ادامه خداوند می‌فرماید خود را در عبادت نگه دارید و در عبادت رشد کرده و کمال و بالندگی پیدا کنید، در اخلاق هم خود را حفظ کنید، مگر ما به شما الهام نکرده ‌ایم، ما که به شما گفته ‌ایم خیانت بد است، ما که تلخی بدی ‌ها و شیرینی صداقت را به شما چشاندیم و همه اینها در وجود شما تعبیه شده است.

 

وی تأکید کرد: انسانی که اهل تقوا شد خدای متعال 2 جایزه بسیار مهم و ویژه به او عنایت می‌کند، نخست اینکه خداوند به اهل تقوا دانایی و تشخیص می‌دهد، یعنی تقوا عقل ما را دانا و اراده ما را توانا می‌کند، نمی‌دانم و نمی‌توانم از چنین انسانی دور می‌شود، هر چه تقوا بیشتر شد دانایی و توانایی بیشتر می‌شود، آن که تقوا دارد در شهر و مملکت دشمن هم احساس امنیت می ‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اعلام کرد: تقوا به انسان بصیرت می‌دهد، خداوند در سوره اعراف می‌فرماید در وجود افراد باتقوا برق بصیرت می ‌درخشد و همه  ‌جا سر دو راهی‌ها راه خود را آن‌گونه که باید تشخیص می‌دهند، تقوا به انسان حریت می‌دهد، اگر دیدیم در مقابل پول، مال، مقام و شهرت سست هستیم معلوم می‌شود پایه‌های تقوای ما سست است، اگر راه خود را کج کردیم و عقیده‌مان بر اساس دنیاطلبی تنظیم شد کار ما مشکل می‌شود، تقوا با اراده و عقل، حریتی به انسان می‌دهد که انسان بزرگ می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تقوا به معنای نفرت داشتن از لقمه حرام است، لقمه، کلام، دیدن و شنیدن حرام چراغ تقوا را خاموش می‌کند، زندگی انسان وقتی با هر نوعی به حرام شود، تقوای او کم‌رنگ شده و در نهایت خاموش می‌شود.

 

آیت الله عابدینی گفت: امام حسن (ع) در مدینه سوار بر اسب بودند، یک کسی که چشم و گوشش را تبلیغات مسموم معاویه پرکرده بود و از شامات به مدینه آمده بود، چشمش به امام افتاد، جلال، جمال و عظمت و شخصیت امام او را جذب کرد، از دیگران پرسید این کیست که اینقدر جذاب است، وقتی متوجه شد فرزند امیرالمؤمنین (ع) است شروع به ناسزا گفتن کرد.

 

وی افزود: امام حسن (ع) با همان اخلاق حسنه به وی گفت معلوم است غریبه‌ای، مسافر و گرسنه‌ ای، ما به تو غذا داده، اگر خسته هستی به تو منزل می‌دهیم، اگر در راه مانده هستی خرج سفر تو را تأمین می‌کنیم، البته امام در آن زمان قدرت داشت و می ‌توانست فرد را تنبیه کند، این فرد گفت من وقتی وارد مدینه شدم دلم مالامال از کینه به علی (ع) و اولاد علی بود، درحالی‌که به نحوی از مدینه خارج می‌شود که دلم لبریز از محبت علی (ع) و اولاد علی است.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: این رفتار امام حسن (ع) درسی برای روحانیون و طلاب است، این هنری است که طلبه‌ها باید در تعامل با مردم داشته باشند و همواره در تعامل با مردم پیشقدم باشند.

 

کد خبر 1167383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha