محاسبه نفس سبب نجات انسان از حساب در آخرت است

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه باید پیش از حضور در دفتر حساب‌رسی محشر، به حساب خود برسیم، گفت: محاسبه نفس سبب نجات انسان از حساب در آخرت است.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: در قرآن کریم آیات متعددی در رابطه با محاسبه نفس آمده و از بزرگان دین نیز احادیثی در این باب نقل شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کلام گوهربار پیامبر اعظم (ص) که «خویشتن را محاسبه کنید قبل از آن‌که به حساب شما برسند و خویش را وزن کنید قبل از آن‌که شما را وزن کنند و آماده شوید براى عرضه‌ بزرگ روز قیامت»، افزود: روایات مشابهی که از اهل بیت علیهم السلام نقل شده اشاره به آیاتی دارد که در آن‌ها به محاسبه‌ دقیق در روز قیامت می‌پردازند به‌ گونه‌ای که کوچک‌‌ترین اعمال و گفتار انسان حتی به اندازه‌ حبّه و مثقال نیز مورد حساب‌رسی قرار می گیرد. 

 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین، محاسبه‌ای که انسان در این دنیا به آن امر شده و سبب نجات از حساب در آخرت بوده، این است که هر کس پیش از حضور در دفتر حساب‌رسی محشر، به حساب خود برسد، نفس خود را محاسبه کرده، اعمال، افعال، حرکات و سکنات خود را با میزان و قانون شرع بسنجد تا در روز قیامت، حساب او آسان باشد.

 

 حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه کمال هر موجودی از جمله انسان در عینیّت یافتن و ظهور تمام استعدادهای نوعی اوست، عنوان کرد: از این‌رو انسان کامل نیز کسی است که استعدادهای بالقوه‌ وی به فعلیت و تمام توانایی‌هایش به ظهور رسیده باشد و اساساً به جهت رسیدن به این هدف است که انسان جامه‌ وجود به تن کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه بنابراین برای پی بردن به کمال شایسته‌ نوع انسانی باید به اهداف خلقت انسان از دیدگاه قرآن کریم نظری بیفکنیم، خاطرنشان کرد: مقام خليفةاللهی همان کمال قصوای انسانی است که از طریق عبودیت پروردگار حاصل می‌شود و نقطه‌ فرجام کمال انسانی است که بردارنده‌ی ناب‌ترین، گسترده‌ترین و پاینده‌ترین لذت‌های معنوی برای شخص است.

 

این کارشناس مذهبی گفت: دست‌یابی به این مقام همه‌ کمالات روحانی و انسانی را در بر خواهد داشت و رسیدن به این کمال، همان نقطه‌ اوج قرب به خدا است که انسان در سایه‌ آن مثل او می‌شود و درجوار رحمتش استقرار می‌یابد؛ همچنین چشم و زبانش چشم و زبان او می‌شود و به اذن خدا کارهای خدا را انجام می‌دهد.

 

کد خبر 1167480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha