۲۷۷۰ باب استخر ذخیره آب کشاورزی در کردستان وجود دارد

حسین‌پور گفت: دو هزار و ۷۷۰ باب استخر ذخیره آب کشاورزی در استان وجود دارد که با بهره‌برداری از آنها می‌توان به تولید و مصرف آبزیان در روستاها و در مجموع کل استان کمک کرد.

حمید حسین پور مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کردستان، اظهار کرد: کردستان از جمله استان های کشور است که دارای بارش و آب مناسبی است و تنوع منابع آبی از جمله رودخانه های دائمی، چشمه‌ها، دریاچه‌های پشت سدها، قنوات، چاه‌های کشاورزی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه بیش از پیش شیلات و آبزی پروری در استان است.

 

 مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان کردستان افزود: در میان منابع آبی ذکر شده  یکی از ظرفیت‌های بالقوه پرورش آبزیان که با کمترین هزینه به نحو احسن می‌توان از آنها استفاده کرد و بهره‌وری آب را در کشاورزی بالا برد استفاده از استخرهای ذخیره آب کشاورزی است.

 

حسین پور با بیان اینکه بر اساس آمار موجود در10 شهرستان استان حدود 2 هزار و 770 باب استخر ذخیره آب کشاورزی در استان وجود دارد، بیان کرد: با بهره‌برداری از آنها می‌توان به تولید و مصرف آبزیان در روستاها و در مجموع کل استان کمک کرد و با کمترین هزینه ثابت میزان درآمد کشاورزان را  افزایش داد.

 

وی یادآور شد: در صورت استفاده صرفا 10 درصد از منابع آبی خرد شامل چشمه‌ها، چاه‌های کشاورزی و قنوات  و استخرهای ذخیره آب کشاورزی موجود توسط کشاورزان می‌توان به تولید فعلی ماهی خورداکی حدود یک‌هزار تن در استان افزود و براین مبنا حداقل درآمدی بالای 20 میلیارد تومان به درآمد کشاورزان اضافه می‌شود.

 

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان کردستان با بیان اینکه 5 درصد از 4 هزار و 600 تن ماهی قزل آلا در 30 استخر ذخیره کشاورزی تولید می‌‌شود، گفت: آبزی پروران استان کردستان در سال گذشته 10 هزار و 700 تن انواع ماهی خوراکی را تولید کردند.

 

حسین پور به شرایط مورد نیاز استخر ذخیره آب کشاورزی جهت آبزی پروری پرداخت و منابع آبی چشمه، قنات و چاه کشاورزی(عمیق و نیمه عمیق) که دارای دمای آب بین 11 تا 18 درجه سانتی گراد هستند را از جمله این شرایط برشمرد و گفت: داشتن مجوز تخصیص از آب منطقه‌ای و داشتن استخر مناسب و تعبیه و اصلاح دریچه‌ها از جمله دیگر شرایط مورد نیاز استخر ذخیره آب کشاورزی برای آبزی پروری در استان است.

 

وی اضافه کرد: متقاضیان برای دریافت و آشنائی بیشتر می توانند به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و یا نماینده شیلات جهاد کشاورزی شهرستانها و یا به شیلات استان مراجعه و یا تماس حاصل کند.

پایان پیام/۷۱۳

کد خبر 1167566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha