لغو ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی/ اتصال دستگاه‌های کارتخوان خرده‌فروشی‌ها به سامانه خرید هوشمند

امکان ثبت درخواست پروانه اکتشاف معادن، لغو ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی، اتصال دستگاه‌های کارتخوان خرده‌فروشی‌ها به سامانه خرید هوشمند، اعلام سری دوم اسامی بدهکاران بزرگ بانک ملی ایران برخی از اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۳۱ فروردین شبستان به شرح زیر است:

امکان ثبت درخواست پروانه اکتشاف معادن

رضا محتشمی پور در نامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان و مناطق آزاد قشم، چابهار، ارس و ماکو به شماره ۶۰/۳۶۹۰۴ به تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ از اتمام عملیات به روزرسانی سامانه کاداستر (حدنگار) و برقراری امکان ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف براساس زمان بندی تعیین شده خبر داد.

 
در این نامه آمده است: با عنایت به اتمام عملیات به روز رسانی سامانه کاداستر (حدنگار) و انجام اصلاحات فنی ضروری، امکان ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف طبق جدول زمانی پیوست برای تمام متقاضیان برقرار خواهد شد. 
 
همچنین با توجه به اتمام مطالعات برخی پهنه‌های اکتشافی کشور، مابقی پهنه‌ها و تمامی محدوده‌های مشمول آزادسازی روزانه نیز همزمان با دسترسی ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف هر استان، آزاد خواهد شد.
 
 
 
 
سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک درباره ممنوعیت صادرات تعدادی محصولات کشاورزی اظهار داشت: طبق نامه وزارت جهاد کشاورزی صادرات چهار محصول کشاورزی سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و بادمجان به دلیل تنظیم بازار بررسی باید ممنوع می شد که به دلیل مباحث کارشناسی، فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، نامه مذکور به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد.


وی افزود: براساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و تنظیم بازار در بخش کشاورزی و گمرک هم مجری قوانین و بخشنامه‌های قانونی است.


سخنگوی گمرک گفت: به دلایل تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگوهای شفاهی این موضوع به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد و مقرر شده است که تغییراتی در این تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود.


وی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی  ممنوعیت صادرات را  تبدیل به افزایش تعرفه عوارض صادراتی کند  و بر اساس مباحث مطرح شده محصولات گلخانه‌ای  گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود.


لطیفی خاطرنشان کرد: معمولا بر اساس چند روش نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌شود؛ نخست افزایش تعرفه عوارض صادراتی، روش دیگر ممنوعیت صادرات کالاهایی که در بازار داخل با کمبود مواجه شده‌اند و روش سوم هم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است.


وی تاکید کرد: در شرایط تحریمی کشور واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، مرسوم نیست معمولا از روش سوم برای تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.

 

اتصال دستگاه‌های کارتخوان خرده‌فروشی‌ها به سامانه خرید هوشمند

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بنابر بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت- و با توجه به نزدیک بودن به امکان تخصیص ارز ترجیحی کالاهای اساسی و انواع یارانه‌ها به صورت هوشمند و همچنین در دستور کار بودن طرح‌های عرضه مستقیم کالا به گروه‌های منتخب جامعه تحت عنوان «سامانه اعتبار یارانه ای هوشمند» یا «سایه»- مقتضی است تمامی واحدهای صنفی ذی‌ربط اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان خود را در http://pos.iranianasnaf.ir/ ثبت کنند و یا به شماره ۱۰#*۵۰۰*پیامک بزنند تا دستگاه‌های کارتخوان خرده فروشی‌ها به سامانه‌های خرید هوشمند متصل شوند.

 

این اطلاعیه می‌افزاید: از آنجایی که در شرایط رکود (کاهش قدرت خرید جامعه) به همراه تورم (افزایش قیمت)، این طرح موجب تحریک تقاضا و افزایش مشتریان آن‌ها خواهد شد؛ لذا پیش بینی می‌شود، اتصال به این سامانه، موجب رونق کسب و کار واحدهای صنفی خواهد شد. در این طرح، تطابق مشخصات مالک پوز بانکی و یا صاحب حساب بانکی متصل به پوز، با دارنده پروانه کسب واحد صنفی به هیچ وجه الزامی نیست و ثبت مشخصات پوز بانکی در سامانه صرفا به منزله پذیرش آن توسط واحد صنفی و اتصال به سامانه هوشمند “سایه” است.

 

در این اطلاعیه تاکید شده است: هر سهمی از مبلغ خرید کالا که از محل حساب سایه (اعتبار یا یارانه) به حساب واحد صنفی واریز می‌شود، همزمان با واریز سایر مبالغ خرید است و زمانبندی اصلاح و تکمیل اطلاعات پوزها به تفکیک رسته‌های صنفی، استان یا شهرستان و همچنین زمانبندی آغاز پایلوت‌های مختلف و مراحل اجرای طرح، صرفا از طرف معاونت تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد.

 
 
 
«سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی ۲۳ آبان ماه سال گذشته از بانک مرکزی درخواست کرد تا بانک‌ها و موسسات اعتباری هر سه ماه یک بار لیست ابربدهکاران بانکی خود را منتشر کند.

وی بانک‌ها و موسسات اعتباری را مکلف کرد برای اطلاع عموم مشخصات تسهیلات گیرنده، ‌توجیه بانک برای تخصیص منابع، مبلغ تسهیلات، میزان پرداخت، مانده بدهی، نرخ سود و نوع تضامین را اعلام کنند.

«آیت الله رئیسی» رئیس جمهوری نیز در دیداری که با مدیران عامل بانک‌ها داشتند به صراحت اعلام کردند که بانک‌ها باید بر بدحساب‌ها سخت بگیرند و اسامی این بدهکاران بانکی منتشر شود.

همچنین روز گذشته «علی صالح آبادی» رئیس کل بانک مرکزی خبر داد تا پایان هفته لیست بدهکاران بانکی را با تمام جزئیات منتشر می‌کند. 

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، حسب قوانین جاری کشور و تاکید وزارت اقتصاد و دارایی مبنی بر اعلام بدهکاران بانکی این بانک سری دوم اسامی بدهکاران عمده و بزرگ خود را بدین شرح اعلام کرد.

فایل اسامی بدهکاران بزرگ بانک ملی 

اعلام سری دوم اسامی بدهکاران بزرگ بانک ملی ایران

 

اعلام سری دوم اسامی بدهکاران بزرگ بانک ملی ایران

اعلام سری دوم اسامی بدهکاران بزرگ بانک ملی ایران

 

ایرانسل پیشتاز توسعه ارتباطات روستایی در فروردین ۱۴۰۱

عیسی زارع‌پور، با انتشار یک پست در صفحۀ خود در اینستاگرام، آمار اقدامات اپراتورهای ارتباطی در توسعۀ ارتباطات روستایی در استان‌های مختلف ایران، از اول تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ را منتشر کرد.

بر این اساس، از مجموع ۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در ۱۱ استان، دسترسی ۲۵ روستا به شبکۀ ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، توسط ایرانسل برقرار شده است. در این میان، ۱۱ روستا در استان آذربایجان شرقی، ۷ روستا در آذربایجان غربی، یک روستا در بوشهر، سه روستا در خراسان جنوبی، یک روستا در خراسان رضوی، یک روستا در سیستان و بلوچستان و یک روستا نیز در استان کرمانشاه قرار دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در این پست اینستاگرامی، تأکید کرده است: «کار همکاران ما در وزارت ارتباطات تعطیل‌بردار نیست حتی در تعطیلات نوروز. باید به عهدمان در اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال عمل کنیم. کار سختی است و نیاز به حمایت دولت و مجلس و مشارکت مردم داریم. ان‌شالله پیش روستاییان عزیز روسفید خواهیم شد.»

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و اپراتور پیشتاز در توسعۀ اینترنت پرسرعت روستایی، طی سال‌های اخیر توانسته است نقش مهمی در ایجاد دسترسی مردم ساکن در روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکۀ ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، به خصوص در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، ایفا کند.

پیش از این، در روز ۳ بهمن ۱۴۰۰ و در «آیین رونمایی از اتصال ۱۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل، دکتر زارع‌پور با تشکر از دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل و مجموعۀ کارکنان ایرانسل که در راه‌اندازی ارتباطات روستایی سهیم بوده و بسیار فعالانه ایفای نقش کرده‌اند، گفت: «زحمت اصلی در برقراری دسترسی روستاییان عزیز به اینترنت پرسرعت را این عزیزان می‌کشند.» در این مراسم، سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در شهرک غدیر دهستان سیاخ دارنگون در استان فارس، به نمایندگی از ۲۵۰ سایت ارتباطی روستایی ایرانسل افتتاح شد و با فناوری LTE-Pro، امکان دسترسی اهالی این روستا به اینترنت پرسرعت را فراهم کرد.

 
 
 
 
کد خبر 1167739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha