شب های قدر را دریابیم/ ماه رمضان، فرصتی طلایی برای یتیم نوازی

ماه مبارک رمضان از بهترین ماه ها، ماه نزول قرآن و برکت و رحمت و مغفرت، ماه عظیم خداست، غنیمتی است برای بسیاری از کارهای خیر و نیکوکارانه ای که قصد داریم انجام دهیم و یتیم نوازی بهترین آن است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ روزمرگی طی سال بعضا باعث شده که مشغول به دنیا باشیم و از کارهای خیرخواهانه غفلت کنیم که در آموزه های دینی به کارهای نیک به ویژه کمک به یتیمان بسیار سفارش شده است که از جمله دستورات و نصایح پیامبر گرامی و امامان معصوم است که مردم به یتیمان  مهربانی کنند.

 

شکی نیست که یکی از آداب ماه مبارک رمضان، رسیدگی و کفالت ایتام و نجات آنها از گرفتاری، فقر، بیماری و مشکلات گوناگونی است که روزه داران خیّر و اهل احسان و نجات یتیمان در این ماه بدان می پردازند. ماه رمضان، فرصت طلایی برای تکریم و عشق ورزی به نیازمندان و یتیمان است.

 

عبادات و طاعات در رمضان رنگ خدایی به خود می گیرد. اخلاص، چاشنی اعمال انسان می شود، قلب ها آماده پذیرش خوبی ها می شوند و در این صورت است که روزه داری باعث رقت قلب و باز شدن دریچه های احساس برای گریه و طلب بخشش و مغفرت از درگاه خدا می شود و مهربانی کردن به ایتام، گرفتن دست نیازمندان، گستردن سفره های اطعام و نیکی در حق والدین و اقوام جایگزین تمام بی تفاوتی ها و خدای نکرده غلفت ها می شود.

 

به نوعی ماه مبارک رمضان، ماه تجلی و تمرین سبک زندگی اسلامی است و یتیم نوازی در ماه مبارک رمضان سفارش شده است. کشیدن دست نوازش بر سر یتیم از سوی پیامبر اکرم(ص) بارها سفارش شده است و در آیات قرآن و همچنین آموزه های دینی نیز به این مهم بسیار تاکید و سفارش شده است.

 

در کشور و همچنین این استان مراکز دولتی و خصوصی زیادی هستند که به یتیمان کمک می کنند اما رسیدگی به این مهم تنها از عهده یک یا چند مرکز بر نمی آید بلکه کمک همه جانبه خیران و نیکوکاران در این زمینه را می طلبد که بهترین زمان آغاز رفتن به سوی این کار نیک نیز ماه مبارک رمضان است.

 

در استان خراسان شمالی ۶ هزار و ۵۱۰  یتیم وجود دارد که برای کمک به این کودکان، طرح های مختلفی از جمله طرح محسنین برای کمک اجرا می شود که  سه هزار و ۱۸۶ نفر از از آنان زیر پوشش این طرح هستند.

 

با کمک خیران به ایتام رسیدگی می شود و سعی می شود که آنها را نه تنها از بُعد مادی بلکه از ابعاد روحی و روانی تأمین کنند. اما باز هم شاهد هستیم برخی از یتیمان نه تنها غم بی پدری و یتیمی را بلکه غم های مادی و گاها روانی را نیز تجربه و تحمل می کنند و ماه رمضان فرصتی است تا مهربانی و نیکوکاری را در وجود خود نهادینه کنیم.

 

در این میان رسیدگی به نیازمندان و ایتامی که از نزدیکان و اقوام هستند در اولویت است و دستور دین مبین هم بر این امر تأکید فراوان دارد. مسلمانان در این هنگام در پرتو سفارش‌های دین و قرآن، آموزه‌ها و مفاهیم الهی به یاری مستمندان و نیازمندان پرداخته و انفاق و بخشش می‌کنند تا در این ماه پر برکت از فضائل فراوانی که خداوند متعال به بندگان خود عنایت می‌کند بهره‌مند شده و نتیجه روحی و معنوی کارهای خیر خود را در دنیا و آخرت برداشت کنند.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی گفت: در مجموع استان ۶ هزار و ۵۱۰  یتیم دارد که از این تعداد سه هزار و ۱۸۶ فرزند محسنین هستند.

 

«مجید الهی راد» اظهارداشت: در این استان ۷ هزار و ۵۸۰ حامی، حمایت ایتام استان را برعهده دارند .

 

هفته اطعام نیازمندان و اکرام ایتام همزمان با ولادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) پانزدهم ماه مبارک رمضان آغاز شده است و تا روز شهادت حضرت علی (ع) ادامه خواهد داشت.

 


مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون بیش از 27 هزارحامی خیر و نوعدوست کشورمان از بیش از 6  هزار و 611 یتیم و فرزندان محسنین تحت حمایت کمیته امداد حمایت مادی و معنوی می‌کنند، افزود: طرح‌ اکرام ایتام و محسنین، از جمله طرح‌هایی هستند که کمیته امداد به منظور استفاده از مشارکت مردمی در رسیدگی به نیازمندان اجرا  می‌کند.

 


الهی راد از هدف گذاری این نهاد در ماه مبارک رمضان به منظور جذب دو هزار ۵۰۰ حامی جدید برای ایتام نیازمند خبر داد و گفت: به مناسبت هفته اکرام ایتام تمامی ایتام تحت حمایت این نهاد از سفره های پیش بینی شده ضیافت های افطاری خیران بهره مند می شوند.

 

کمک حدود 63 میلیاردی حامیان به ایتام کمیته امداد خراسان شمالی

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی از کمک حدود 63 میلیارد تومانی حامیان در سال گذشته به ایتام تحت حمایت این نهاد خبر داد.

 

الهی راد افزود: این کمک ها نسبت به سال 99 بیش از 69 درصد رشد داشت.
 

وی هدفگذاری انجام شده در سال گذشته را ۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان  عنوان کرد و ادامه داد:  ۱۰۹ درصد برنامه های سال گذشته محقق شد.
 

وی افزود: حامیان خیراندیش سال 99 نیز ۳۷ میلیارد تومان در قالب طرح اکرام و محسنین به ایتام و فرزندان نیازمند  تحت حمایت این نهاد کمک کردند.
 

الهی راد گفت: هم اکنون  ۶ هزار و ۶۱۱ نفر از ایتام، تحت حمایت این نهاد هستند که از این تعداد سه هزار و ۲۸۲ یتیم و سه هزار و ۳۲۹ نفر فرزند محسنین هستند.

 

 

 

کد خبر 1167939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha