شب قدر، وقت شناخت قدر خويش است

شب قدر، سرنوشت يکسال ما تعيين مي شود، وقت شناخت قدر خويش است اين شب ها را از دست ندهيم.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، شب قدر، شبی است که قرآن نازل شده و طبق اعتقاد مسلمین، این شب با نعمت و رحمت فراوان خدا فرا میرسد ، گناهان آمرزیده شده و دعاها پذیرفته می شود.

شب بخشش و آرامش التماس دعا و طلب بخشش و عفو است،شب قدر، شبي که شياطين در بند اسارتند و آدميان ايمن از آنها.

شب قدر یا لیلة القدر یکی از با ارزش ترین شب‌ها برای مسلمانان و شب آمرزش گناهان است. در قرآن کریم از این شب به بزرگی یاد شده و یکی از سوره‌های قرآن نیز به همین نام است.

آنچه از روایات و آیات برمی آید این است که شب قدر را از این‌رو قدر نامند که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می‌شود. همچنین خداوند می‌فرماید: «انا انزلناه فی لیلة مبارکة انا کنا منذرین فی‌ها یفرق کل امر حکیم؛ما قرآن را در شبی پربرکت نازل کردیم. ما همواره انذار کننده بودیم. در آن شب که هر امری بر اساس حکمت خداوندی تدبیر، تعیین و جدا می‌گردد.»

 

*شب قدر فرصتی برای خودسازی است

حجت الاسلام محسن فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: شب قدر فرصتی برای خودسازی است، در چنین شبی راه تکامل انسان هموار می‌شود و شکوه بندگی و تجلی ایمان به اوج خود می‌رسد.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان سنقر و کلیایی افزود: انجام اعمال مختلفی همچون غسل شب احیا، خواندن دو رکعت نماز این شب، قرآن به سر گرفتن، خواندن دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی و استغفار و توبه در این شب توصیه شده است.

وی خاطر نشان کرد: مراسم احیای شب های قدر در حرم مطهر امامزاده احمد (ع) شهرستان سنقروکلیایی در شب ۱۹ ماه مبارک رمضان چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ رأس ساعت ۲۲:۳۰  با سخنرانی امام جمعه شهرستان ومداحی کربلایی سعید خاکستریان ،شب ۲۱ ماه مبارک رمضان جمعه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ رأس ساعت ۲۲:۳۰  با سخنرانی نماینده مردم شهرستان سنقروکلیایی و با مداح کربلایی احسان جهانگیری ،شب ۲۳ ماه مبارک رمضان یکشنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ رأس ساعت ۲۲:۳۰ با سخنرانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه  وبا مداحی کربلایی هادی ظاهری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

حجت الاسلام فدایی تصریح کرد:خداوند هرساله در شب قدر نگاهی دوباره به پرونده‌ بندگانش می‌کند و به همین دلیل ممکن است برخی از اراده‌های الهی در این شب تجدیدنظر شود.شب قدر، شب نزول قرآن کریم و شب رقم خوردن سرنوشت بندگان خدا است.

 

 

*شب قدر اوج معنویت و عبادت ماه مبارک رمضان است

حجت الاسلام حسن دوستیان در ادامه گفت: شب قدر  شبی است که قرآن؛ کلام خداوند در آن نازل شده است و مقدرات زندگی بشر تا شب قدر آینده در آن تعیین می‌شودو خداوند سوره‌ای در خصوص این شب نازل فرموده و در این سوره خطاب به پیامبرش می‌فرماید: «وما ادریک ما لیلة القدر؛  و تو چه می‌دانی که شب قدر چیست؟» آنگاه خداوند بدون فاصله به عظمت و بزرگی آن شب اشاره کرده و می‌فرماید: «لیلة القدر خیر من الف. شهر؛شب قدر از هزار ماه بهتر است.»

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان قصرشیرین با اشاره به اینکه از ویژگی‌های مهم این شب احیاء و نیایش به درگاه الهی است،افزود: با عنایت به آموزه‌های دینی و سفارش و توصیه‌های بزرگان در خصوص اهمیت شب قدر می طلبد همه ما مخصوصاً نوجوانان و جوانان این فرصت‌ها را قدر دانسته و نهایت استفاده را از لحظات معنوی این ماه عظیم الشأن و با شرافت به ویژه شب‌های احیا داشته باشیم و خودمان را به درگاه ربوبی خداوند متعال عرضه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مراسم معنوی شب های قدر راس ساعت۲۳ شب  در مسجد جامع شهرستان با خواندن دعای جوشن کبیر، نماز قضا، قرائت قرآن  مراسم قرآن به سر نهادن ، عزاداری ،سخنرانی امام جمعه قصرشیرین و با مداحی کربلایی حسن شهبازی با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی با حضور مردم برگزار می شود.

حجت الاسلام دوستیان اظهار کرد:شب قدر فرصتی طلایی و استثنایی برای جبران اشتباهات گذشته، پاک کردن رذائل اخلاقی و آلودگی‌ها و حرکت به سوی فضائل اخلاقی، احیای جان و روح و نابودی دشمنان درون و بیرون است.

انتهای پیام

کد خبر 1167946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha