حمد مخصوص خداست و ستايش غير او شرک است

حجت الاسلام محمدی لائینی با تاکید براینکه خداوند متعال در همه حال مورد ستايش و سزاوار ثناست، گفت: قرآن کريم حمد را مخصوص خدا و حمد غير او را شرک‌ورزيدن به او معرفي مي‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» عصر امروز (۳۱فروردین) در جلسه تفسیر موضوعی قرآن ویژه ماه مبارک رمضان در رابطه با سوره حمد اظهار کرد: آغاز سوره حمد بعد از "بسم الله ..." حمد خداوند است، کلمه حمد که در آغاز این سوره بعد از بسم الله آمده این کلمه نیاز به تعریف دارد.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: سه واژه دیگر در کنار کلمه حمد مجموعا ارتباط معنایی زیادی با هم دارند که عبارتند از؛ مدح، ثنا و شکر خداوند‌ که همچون حمد از آن خدا هستند، ولی تفاوت‌هایی با هم دارند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: حمد به‌ معنای ستایش خداوند است که دو قید دارد، اول اینکه کسی که بخواهد ستایش شود باید موجودی عاقل و زنده باشد، قید دوم این است که برای آنچه که می خواهیم حمد به‌جای بیاوریم باید اعمالش اختیاری باشد، ما میتوانیم هم برای چیزهایی که از خدا به ما رسیده و هم نرسیده خدا را حمد کنیم.

 

وی گفت: تفاوت کلمه مدح با حمد این است که معنایش ستایش است اما دو قید اول را ندارد، یعنی لازم نیست حتما یک موجود ذوی العقول را حمد کنیم، مدح در باطل کاربرد دارد اما حمد در آن کاربرد ندارد، حمد در ستایش نا به حق کاربرد ندارد.

 

امام جمعه ساری بااشاره به فرازی از دعای افتتاح تصریح کرد: خداوند در این دعا حمد می شود چرا که شریک و شبیه ندارد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه به جهت نعمت های خدا، خالق یکتا را حمد می کنیم، گفت: خداوندی که ما را به روزه داری در ماه رمضان هدایت کرده و اینکه اهل نماز باشیم، در مسیر اهل بیت(علیهم السلام) باشیم باید این خدا را ستایش کرد.

 

وی یادآور شد: خدای بزرگ در آیه ۱۸۸ سوره آل عمران کسانی را که دلشان می‌خواهد بی‌دلیل تمجید شوند را توبیخ می‌کند، یعنی نباید به کسی اجازه بدهیم از ما تعریف و تمجید حتی به‌حق کند که این شیوه بزرگان است، انسان‌های شایسته و دارای کمالات باید معرفی شوند اما لزومی ندارد در حضورش بگوییم که اوج بگیرد.

کد خبر 1168068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha